خواندنی ها

ترفند ها و نکات ریز در هنر خانه داری

ترفند ها و نکات ریز در هنر خانه داری

ترفند ها و نکات ریز در هنر خانه داری از وظایف خانم ها و آقایان و حتی کودکان می باشد و همه باید از تجارب همدیگر برای یک منزل زیبا و تمیز بهره ببرند .

مبل های پارچه ای را چطوری تمیز کنیم

مبل تیره رنگ:
برای پاک کردن پارچه مبل هایی که رنگشان تیره است می توانید یه پیمانه شامپو فرش رو با یه تشت متوسط آب ولرم قاطی کنید و یه دستمالی که از قبل مطمئن هستید که رنگ پس نمی دهد رو داخلش قرار دهید و یک چند دقیقه ای بماند ،بعد دستمال رو بچلونید جوری که فقط کف ازش باقی بماند.
و دستمال رو روی سطح پارچه ای مبل بکشید، و بعدش اگه مقدور بود یه دستمال نمدار رو دوباره روی پارچه ها بکشید، و بگذارید خشک شود .
برای مبل های با رنگ روشن
یک مقدار صابون رنده شده رو تو آب ولرم حل کنید و بعد پارچه رو بگذارید داخل آب، حتما هم باید پارچه ای باشه که رنگ پس ندهد
بعدهم آب اضافی دستمال رو بگیرید و و رو پارچه مبل بکشید جوری که فقط کف داشته باشد بعد با یه دستمال دیگه رو مبل بکشید و بذارید که چند ساعتی خشک شود.

در خصوص تمیز کردن پارکت و سرامیک

پارکت هارو همیشه با تی و اسپریی که مخلوطی از دولیوان آب و یک لیوان سرکه و چند قطره مایع ظرفشویی و چند قطره عصاره وانیل(به جهت از بین بردن بوی سرکه) آماده شده ، تمیز می کنیم و معمولا یک روز درمیان این کارو انجام می دهیم .
و همین کار را می توانید برای سرامیک ها هم انجام بِدهید ،بدون نیاز به شوینده های قوی و مضر البته بخار شوی هم جهت پاکسازی و ضدعفونی کردن بسیار پر کاربرد هست که می توانید هر دوهفته یکبار استفاده کنید.بعد از شستن و تمیز کردن با دستمال خشک تمیز کنید .

تولید شوینده خانگی برای جلوگیری از جرم و کپک و بوی بد ماشین لباسشویی

٢پیمانه سرکه سفید – ١چهارم پیمانه جوش شیرین – ١چهارم پیمانه آب

آب و جوش شیرین رو خوب با هم دیگر مخلوط کنید و بریزید توی قسمتی که مایع لباسشویی می‌ریزید…و دو پیمانه سرکه رو مستقیم از قسمتی که لباس می ریزید توی ماشین بریزید و ماشین رو با تنظیمات آب گرم روشن کنید.این کار رو ماهی یکبار انجام بدید.

اگر ماشین شما درب پایین هست بعد هربار شست و شو تمام بدنه رو با دستمال خشک کنید و یک دستمال بین لاستیک بین در بذارید تا کامل رطوبت گرفته شود .درب کوچک پایین ماشین لباسشویی رو دو سه ماهی یکبار باز کنید و یک کاسه بزرگ بگذارید زیرش و آب کثیف رو ازش خارج کنید.

چند تا نکته برای تمیز کردن گاز

نکته اول : زمانی که سرد است آن را تمیز کنید هیچ وقت اجاق گاز رادر حالتی که گرم یا داغ است تمیز نکنید.

نکته دوم : از مواد شوینده کمتری استفاده کنید از موادهای شوینده بسیار قوی و سنگین اصلا استفاده نکنید چون ممکنه مواد شوینده داخل گاز بره و هنگام پخت و پز به جریان پخت غذا وارد بشه و به بدن آسیب برساند وعلاوه بر این شوینده های قوی ممکنه که روی اجاق گاز ها خط بندازه.

نکته سوم : برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای از شیشه پاک کن استفاده کنید خیلی بهتر تمیز می شود

نکته چهارم : اگه گاز خیلی کثیف شده جوش شیرین و سرکه سفید رو توی بطری آب پاش بریزید گازتون تمیز کنید و با یه دستمال خشک پاک کنید .

راه حل ساده برای تمیز کردن کتری

پنج قاشق غذا خوری نمک رو با دو قاشق غذا خوری سركه كاملا” مخلوط كنید، و با اسكاچ نرم كتری رو آروم بشورید اگر سیم تنها بكشید ممكن است روی كتری خط بیفتتد و بعد از اینكه با صبوری كتری رو با سركه نمک شستید، با مخلوط مایع ظرفشویی سركه كاملا” بشورید.

حتی می توانید از چندمنظوره هم استفاده‌ کنید یادتون باشد حواستون به جنس کتری باشد بعضی از کتری ها خیلی زود رنگشان رو از دست می دهند و خراب می شوند با یه دستمال آب گیر خشکش كنید و برای اینكه به برق زدنش كمک كنید، دستمال همه جاش بكشید، لازم نیست که خیسش كنید .

برای تمیز کردن ظروف مسی

لیمو را نصف کنید و آن را در ظرف نمک فرو کنید تا سطح آن کاملا با نمک پوشیده شود. بعد لیموی آغشته به نمک را روی سطح مسی بکشید تا فلز درخشان زیر آن ظاهر شود.
فراموش نکنید که لیمو حتما باید به نمک آغشته باشد. پس حتما تکه‌ی لیمو را بار دیگر در ظرف نمک بغلتانید و سپس آن را روی بخش‌های دیگر ظرف بکشید.
این کار را تکرار کنید تا تمام سطح ظرف مسی شما از سیاهی پاک شود.پس از پاک شدن تمامی لکه‌ها، سطح مسی را با حوله پاک کنید.سپس این کار را با یک حوله‌‌ی خشک تکرار کنید تا ظرف شما درخشان شود.

از بین بردن بوی بد ظروف ترشی

برای از بین بردن بوی بد ظروف ترشی یا هر بوی نامطبوع دیگر می توانید از دانه خردل استفاده کرد. ابتدا ظرف موردنظر را تمیز شسته و به ازای هر ظرف یک لیتری چهار قاشق غذاخوری سرپر دانه خردل بریزد.
.
سپس ظرف را با آب معمولی پر کرده و درب ظرف را محکم ببندید. بعد از گذشت یک روز دانه های خردل از خود گازی را متصاعد می کنند که سبب ضدعفونی ظرف می شود.بعد از گذشت زمان مورد نظر ظرف را تخلیه کرده و با مایع ظرفشویی و اسکاچ تمیز بشویید.

تمیز کردن مایکروفر با سرکه

2/1 پیمانه سرکه را حدود 5 دقیقه داخل مایکروفر بجوشانیم. این بار بعد از سرد شدن مایکروفر، دیواره ها و داخل آن را به راحتی با دستمال پاک کنید…

چیزی هایی که می‌توانید با سیب زمینی تمیز کنید

عینک: یک عدد سیب زمینی را به داخل لنز‌های عینک خود مالیده تا نشاسته آن مانع از ایجاد بخار شود

زنگ زدگی: مقداری سیب زمینی خرد شده، جوش شیرین و مایع ظرفشویی را مخلوط کرده و تمامی زنگ زدگی‌ها را با این ترکیب به راحتی از بین ببرید.

جمع کردن خرده‌های شیشه: یک سیب زمینی را از وسط نصف کرده و روی محلی بکشید که در آنجا خرده شیشه‌ها ریخته شده اند. خواهید دید که با راحتی همه آن‌ها را جمع می‌کند.

ظروف فلزی: سیب زمینی را در آب جوشانده و قاشق‌های خود را به مدت یک ساعت درون آن قرار دهید. نشاسته به خوبی می‌تواند تمامی لکه‌ها را از بین ببرد.

لکه‌های کوچک: سیب زمینی می‌تواند لکه‌های کوچک و به خصوص لکه چربی را از روی پیراهن شما پاک کند. تنها کافی است یک سیب زمینی خام را نصف کرده و بر روی لکه بکشید.

روش تميز كردن چدن گاز

مواد مورد نیاز: سرکه یک فنجان _ آب جوش – جوش شیرین ۳ قاشق غذا خوری _ مایع ظرف شویی یک قاشق غذا خوری – سیم ظرف شویی
چدن ها را در یک تشت قرار بدهید روی آن ها جوش شیرین بپاشید و بعد سرکه و مایع ظرف شویی بریزید. آب در حال جوش داخل تشت بریزید تا حدی که آب روی تمام چدن ها رو بگيرد.
بعد از گذشت ۲ الی ۳ ساعت ( بهتر ه یک شب تا صبح بماند) با سیم ظرف شویی آغشته به مایع ظرف شویی تمام چربی ها و سوختگی چدن ها را به راحتی تمیز کنید

جلوگیری از بو گرفتن سطل زباله

اگه می خواهید سطل زباله خونه بو نگیرد اول سطل رو تمیز بشورید و بزارید خشک شود اگه تو هوای آزاد وآفتاب باشد بهتر است  بعد قبل از اینکه پلاستیک زباله رو بزارین یک روزنامه بزارید ته سطل و پلاستیک رو بزارید و دوباره یک روزنامه دیگه بندازین اینطوری باعث میشه شیرابه ها جذب اون روزنامه داخل سطل بشه اگه هم از پلاستیک نفوذ کنه بازم با روزنامه ته سطل جذب می شود .

تمیز کننده و ضد عفونی کننده خانگی

بجای استفاده از وایتکس از مخلوط سرکه سفید ،آب و تاید استفاده کنید و برای از بردن چربی ها و لکه عالیه ، می توانید برای سفید کردن سینک و ظروف ، شستن حمام ،دستشویی،کف آشپزخانه،سرامیک های خانه،دیوار ها،تمیز کردن هود و گاز ،گردگیری و… ازش استفاده کنید.

در مورد مثلث آشپزخونه

پلان آشپزخونه رو میشه بر اساس مثلث کار و چیدمان وسایل به شکل های مختلف طراحی کرد:
۱_شکل L:
تو این حالت بهتر است یک ضلع اجاق گاز به تنهایی گذاشته شود و ضلع دیگه یخچال و سینک،از مزایای این مدل اینه که میز نهار خوری رو میشه توی آشپزخونه گذاشت.
2_شکل موازی:
تو این حالت دو ردیف کابینت داریم پس تعداد کابینت و کمد ها زیادتره ولی اگه فضا کوچیک باشد خود آشپزخونه کوچیکتر می شود .
3_شکل خطی:
این مدل برای خونه های کوچک مناسب است و عملا مثلث تشکیل نمی شود.
۴_شکل جزیره:
این حالت معمولا ترکیبی از مدل Uو L هست،اگه فضای آشپزخانه بزرگ هست می توانیم از جزیره استفاده کنیم و معمولا سینک و یا اجاق گاز روی جزیره قرار می گیرد.
5_شکل U:
سینک گاز و یخچال روی سه ضلع U قرار می گیرند،توی این حالت بیشترین تعداد کابینت و کمد را داریم و دسترسی به کمدها و کابینت‌ها راحت تر هست.

ترفند خوشبو کردن خانه:

روش اول:قبل از جاروبرقی کشیدن مقداری وانیل روی سرامیک بریزید اول وانیل رو جارو کنید بعد روی فرشها رو،اینطوری بوی وانیل توی هوا پخش می شود وخونتون خوشبو می شود

روش دوم:مقداری از عطر مورد علاقه تان یا روغن های خوشبو مثل روغن اسطوخدوس روبه پنبه بزنید،پنبه رو گلوله کنید و داخل کیسه جاروبرقی بگذارید، اینطوری هربار جاروبرقی بکشید خونه بوی عطر مورد علاقه شما را می دهد.

چکار کنیم که گلدان های منزل حشره نداشته باشد

۱. یک هفته گیاه رو آبیاری نکنید تا خاکش کاملا خشک بشود ، این باعث می شود که حشرات خاک روی سطح خاک بیایند و خشکی خاک باعث می شود حشرات اگه تخم ریزی کرده باشند از بین بروند .
۲ . استفاده از سیب زمینی ، چوب دارچین و سیر روی سطح خاک حشرات از بوی سیر و دارچین بدشان می آید .
۳. سم پاشی کردن ( سم مخصوص گیاه بگیرید و با آب مخلوط کنید و روی سطح خاک اسپری کنید) حتما خاک گلدون خشک باشد وگرنه سم پاشی هم ازبین بردن آنها کمکی نمیکند. باید خاک کل خشک باشه تا حشرات بیان روی سطح خاک ، رطوبت توی عمق خاک نگهشون می دارد

وقتی خاک می خرید برای گلدان ها می توانید خاک رو بگذارید جلوی آفتاب تا حشراتش از بین بروند.

تمیز کردن داخل اتو بخار

نصف یک فنجان آب را با نصف فنجان سرکه سفید مخلوط کنید. این یک شوینده با پایه سرکه است که می توان از آن برای ضد عفونی، رسوب زدایی و رفع بوی بد استفاده کرد و روشی اقتصادی و به صرفه برای تمیز کردن داخل اتو می باشد
مخزن آب اتو را با این ماده شوینده ساختگی پر کنید و اتو را روشن کنید تا گرم شود. دمای آن را روی داغ ترین حالت تنظیم کنید. اگر اتوبخار شما دارای درجه بندی دما نمی باشد آن را روی تنظیمات پارچه مربوط به کتان تنظیم کنید.
زمانی که اتو داغ است مواد شوینده را در سرتاسر داخل آن داخل کنید. برای این کار دکمه بخار را پایین نگه دارید درحالی که اتو را را روی یک حوله دستی روی میز اتو فشار می دهید. در عرض یک دقیقه و نیم دکمه شلیک بخار را در عرض ۲۰-۳۰ ثانیه به روش مذکور فشار دهید.
مخزن را با آب تازه پر کنید و فرآیند تخلیه با بخار را تکرار کنید. با این روش مطمئن می شوید که تمام سرکه از شبکه کانال و مخزن اتو حذف شده است.

رفع بوی جاکفشی با جوش شیرین

یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین، داخل جاکفشی به ویژه در کف آن بریزید. این کار به جز جذب رطوبت جا کفشی، مانع از زیاد شدن باکترهایی می شود که در جاهای گرم و مرطوب رشد می کنند. صبح روز بعد، جوش شیرین را از داخل جاکفشی پاک کنید.

شناخت علائم اختصاری و توضیحاتی درج شده روی مبل

حرف W : اختصاری آب به زبان انگلیسی است که معنی آن استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت می‌باشد یعنی مواد شوینده نباید استفاده بشه.
علامت Ws : یعنی با محلول پایه آب و مواد شیمیایی امکان نظافت مبل وجود دارد .

وجود علامت S : به معنی تمیز کردن مبل به صورت خشک کردن است یعنی آب و مواد شوینده نباید استفاده بشه.

ادویه – نگهداری صحیح ادویه ها

تقلب در ادویه‌ها:

گاهی سؤال می‌شود که آیا می‌توان آلودگی یا تقلب در ادویه‌های فله‌ای موجود در بازار را تشخیص داد یا نه؟ پاسخ به این سؤال، منفی است. تشخیص تقلب یا آلودگی در محصولاتی مانند ادویه‌ها که به صورت پودر درآمده‌اند، کار افراد عادی و خارج از محیط آزمایشگاه‌ها نیست.

اما افراد باید توجه داشته باشند که اگر قصد خرید فله‌ای ادویه یا هر خوراکی دیگری را دارند به مغازه‌ای که می‌خواهند کالای خود را از آنجا تهیه کنند، توجه خاصی داشته باشند. این محصولات نباید در خارج از محیط مغازه و در معرض گرما، نور آفتاب، آلودگی هوا یا سایر آلودگی‌های محیطی قرار داشته باشند. خرید برخی از محصولات به صورت فله‌ای هم هیچ مشکلی را برای افراد ایجاد نمی‌کند.

مثلاً اگر شما حبوبات را به شکل باز تهیه کنید، چون آن‌ها را پیش از مصرف می‌شویید، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. اما چون برخی از محصولات مانند ادویه‌ها، پیش از مصرف شسته نمی‌شوند باید توجه بیشتری را هنگام خرید آن‌ها به خرج داد.

البته بیشتر ادویه‌ها هم پیش از مصرف، در غذا جوشیده و پخته می‌شوند و آلودگی‌های احتمالی میکروبی آن‌ها به این ترتیب از بین می‌روند اما اگر قرار است ادویه ای را به صورت خام مصرف کنید، حتماً انواع معتبر و بهداشتیشان را خریداری کنید.

1 – انواع ادویه را در جای خشک و خنک و به دور از آفتاب و در ظروف فلزی یا شیشه ای نگهداری کنید. شیشه با مواد معطر ادویه فعل و انفعال نمی‌دهد.

2 – اگر می‌توانید ادویه‌ها را به شکل اصلی آن‌ها نگه دارید و در زمان مصرف آسیاب کنید. به این ترتیب، بیشتر، طعم و عطرشان را حفظ می‌کنند.

3 – ادویه‌های آسیاب شده تا 6 ماه و دانه‌های کامل تا یک سال قابلیت نگهداری دارند.

4 – به دلیل آن که اکثر ادویه‌ها منشاء خاکی دارند و به انواع میکروب‌های خاک آلوده هستند توصیه می‌شود از انواع استریل شده آن‌ها در بسته‌‎بندی‌های بهداشتی استفاده کنید.

5 – برای تقلب در ادویه‌ها خیلی چیزها را می‌توانند داخل ادویه کرده و به خورد مردم دهند، لذا اگر برایتان مقدور می باشد سعی کنید ادویه را خودتان در خانه بکوبید.

نکاتی برای نگهداری بهتر ادویه‌جات

1 – آن‌ها را در یک طبقه بگذارید : ادویه‌هایی که مرتب می‌خواهید دم دستتان باشد را در یک جا قرار بدهید. برچسب‌هایی را روی در آن‌ها بچسبانید تا هنگام استفاده راحت‌تر نوع آن‌ها را تشخیص دهید.

2 – محکم آویزان کردن : جا ادویه‌ای و جاقوطی‌هایی که به دیوار نصب می‌شوند، ادویه‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را به راحتی در دسترس شما قرار می‌دهند.

3 – جلوی چشم بودن : هنگامی‌ که ادویه‌ها را داخل قفسه یا کشوهایی که در یک سکو ساخته شده‌اند قرار می‌دهید، در یک لحظه همه آن‌ها آماده استفاده هستند. قفسه‌های باز این امکان را به آشپز می‌دهند که بدون نیاز به خواندن برچسب‌ها، هر آن چیزی که نیاز دارد را در دسترس خود ببینید.

4 – طاقچه روبرو : خودتان را از دویدن به دنبال جستجوی مواد اولیه در آشپزخانه نجات دهید. یک طاقچه ادویه بالای سرتان می‌تواند هر چیزی را دم دست شما قرار بدهد.

5 – دسترسی آسان : کشو برای نگهداری ادویه بسیار عالی است. هر زمانی که به آن‌ها نیاز داشته باشید، آن‌ها را دم دست قرار می‌دهد و هر وقت نیاز ندارید، جلوی چشمتان نیست. اگر جا ادویه‌ها را ایستاده داخل کشو می‌گذارید یا به صورت خوابیده به هر حال روی آن برچسب بزنید.

6 – باریک و مستقیم : از فضاهای باریکی مثل بالای سر اجاق گاز، آخر پیشخوان یا طاقچه استفاده کنید. فضای کم باعث می‌شود ادویه‌ها پشت یکدیگر پنهان نشوند.

اصول نگه داری برخی مواد غذایی :

نگهداری زرشک :برای نگهداری زرشک آن را داخل فریزر قرار دهید هم تازه می ماند و هم یخ نمی بندد .

نگهداری هویج : برای نگهداری هویج و چغندر آن ها را داخل صندوق ریخته و روی آن شن نرم بریزید بطوریکه به هم نچسبند و از هم فاصله داشته باشند .

نگهداری آرد: آرد را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود

نگهداری روغن : برای نگهداری روغن از ظروف شیشه ای استفاده نکنید . ظروف سفالی یا لعابی برای اینکار مناسبتر است . اگر خواستید از ظروف شیشه ای استفاده کنید از شیشه ای استفاده کنید ، که رنگ آن تیره و کدر باشد

نگهداری چای عطری :اگر در خانه از چای عطری استفاده می کنید برای اینکه بعد از مدتی چای ، عطر خود را از دست ندهد چای را داخل ظرف در بسته نگهداری کنید و اگر از خود پاکت چای استفاده می کنید ، پاکت چای را داخل کیسه ی پلاستیکی قرار دهید و در کیسه را محکم گره بزنید ، تا عطر آن تا آخر باقی بماند .

نگهداری نان : 

1- اگر داخل کیسه ی نان یک پر ساقه کرفس بگذارید نان مدت بیشتری تازه می ماند .

2- می توانید نان ها را داخل پلاستیک فریزر قرار داده و داخل فریزر نگهداری کنید . در موقع لزوم نان ها را از فریزر خارج کرده و داخل سینی با حرارت کم ، گرم کنید .

نگهداری حبوبات: 

1- لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید .

2- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید .

3- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .

4- می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها)

نگهداری کیک :

اگر قسمتی از کیک معمولی را خورده اید و بقیه ی آنرا می خواهید نگهداری کنید یک تکه نان را آب بزنید و روی کیک قرار دهید . و آنرا در جعبه بگذارید و در یخچال قرار دهید . رطوبت نان سبب می شود کیک تازه بماند . در صورتی که کیک شما میوه ای است چند قاچ سیب کنار آن بگذارید و داخل یخچال قرار دهید .

نگهداری کیک  خامه ای: کیک خامه ای را داخل جعبه ی کیک قرار دهید سپس جعبه را داخل کیسه پلاستیک گذاشته در آن را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید . کیک خامه ای درون فریزر نیز تازه می ماند .

نگهداری بیسکویت:  اگر می خواهید بیسکویت شما ترد و شکننده باشد و صدای مخصوص خود را داشته باشد . چند حبه قند داخل جعبه بیسکویت بیندازید . در ضمن هرگز بیسکویت را قوطی یا پاکت پلاستیکی قرار ندهید .

نگهداری سبزیجات: بیشتر خانم ها سبزیها را بصورت خشک استفاده می کنند . باید در نظر داشته باشید که سبزیها را حتماٌ در سایه خشک کنید تا تغییر رنگ ندهند . در ضمن سبزیهای خشک را نباید بیشتر از شش ماه نگهداری کرد . زیرا کهنه می شوند و خاصیت خود را ز دست می دهند .

نگهداری پنیر: برای جلوگیری از خشک شدن پنیر ، دستمالی را که با سرکه مرطوب کرده اید دور پنیر بپیچید.

نگهداری ذرت: دانه ذرت را در داخل فریزر نگهداری کنید . با اینکار از چروک شدن ذرت جلوگیری می شود . قبل از اینکه دانه های ذرت را بو بدهید ، کمی آب سرد روی آن بریزید .

نگهداری کشک : برای نگهداری کشک سائیده می توانید کشک ها را داخل قالب جا یخی ریخته و داخل فریزر بگذارید ، تا یخ ببندد . سپس آنها را از قالب جدا کرده داخل کیسه فریزر ریخته و داخل فریزر نگهداری کنید و در موقع لزوم از آن استفاده کنید .

نگهداری آبلیمو : اگر شیشه آبلیمو را در یخچال می گذارید حتماٌ درب آنرا ببندید چون باعث می شود که عمر یخچال کوتاه شود .

نگهداری قارچ : قارچ را نباید شست بلکه باید آنرا داخل پاکت کاغذی بسته بندی و در فریزر نگهداری کنید اگر قارچ را داخل کیسه پلاستیک بگذارید خراب می شود.

روغن زیتون – تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی -نگهداری

تائید اصالت روغن زیتون از اهمیت به سزایی برخوردار است. روغن زیتون به دلیل قیمت و ارزش بالای تغذیه‌ای، با روغن‌های معمولی و کم ارزش مخلوط و به بازار عرضه می‌‌شود. با این حال تشخیص روغن اضافه شده به روغن زیتون معمولاً به آسانی انجام نمی‌‌شود چرا که گاهی روغن اضافی را طوری انتخاب می‌‌‌کنند که هیچ تغییری در شاخص‌ها (عدد یدی، عدد صابونی، تغییر ضریب شکست نور) به وجود نیاید.

افزودن روغن‌هایی مانند روغن‌های گیاهی ذرت، كانولا، آفتابگردان، سویا به روغن زیتون ، اغلب به عنوان تقلب در روغن زیتون محسوب می‌شود. برای انتخاب روغن زیتون مرغوب، بهتر است اول آن را ببویید و مرحله بعدی، چشیدن روغن است.

روغن زیتون خوب باید بوی زیتون یا سبزی یا سیب بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. اگر بوی فلزی احساس کردید، بدانید که روغن، نامرغوب یا فاسد است. مصرف روغن زیتون موجب کاهش سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

روغن زیتون علاوه بر معیارهای کیفی، با توجه به نکته های دیگری می‌توان به میزان خلوص روغن زیتون پی برد. از این طریق علاوه بر آن که نوع روغن زیتون مشخص می‌شود، می‌توان فهمید کیفیت روغن زیتون خوب است یا نه. مخلوط کردن روغن زیتون با سایر روغن‌های گیاهی یکی از نمونه‌های تقلب رایج است که فقط با آزمون‌های مشخص و به وسیله متخصصان آزمایشگاه می‌توان به آن پی برد.

طرز استفاده از روغن زیتون

از آنجایی که حرارت زیاد باعث تبخیر ‌الکل‌ها و‌استرهای موجود در روغن زیتون که مولد طعم و بوی آن است می‌شود، بهتر‌است آن را در ‌سالاد‌ها و غذا‌های سرد ریخت و برای پخت با حرارت کم و متوسط به کار ببرید. چنانچه قصد دارید از روغن زیتون در پخت‌ و پزهای روزانه استفاده کنید، بهتر است از نوع تصفیه شده‌ آن استفاده کنید زیرا نقطه‌ دود روغن ‌‌زیتون تصفیه شده، 210 درجه سانتی‌گراد است كه بالاتر از بسیاری از روغن‌های متعارف بوده و به راحتی دود نکرده و نمی‌سوزد.

روغن زیتون، روغنی است كه در صورت درست استفاده كردن، به كاهش وزن كمك شایانی می‌كند. جایگزین كردن روغن زیتون به جای روغن‌های اشباع شده در غذای روزانه بدون تغییر در فعالیت بدنی و رژیم غذایی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در كاهش وزن و توده چربی بدن داشته باشد. زیرا اسید‌های چرب غیر اشباع با یك پیوند دوگانه كه در روغن زیتون به وفور یافت می‌شود می‌تواند باعث افزایش شكست چربی در سلول‌های چربی شود. به عبارت دیگر، افزودن روغن زیتون به یك رژیم كاهش وزن درست و اصولی می‌تواند بازده كار فرد را افزایش دهد. روغن زیتون حدود ۵۰ کالری انرژی در هر قاشق چایخوری دارد. با وجود اینکه مصرف روغن زیتون دارای اثرات بسیار مفید در کاهش وزن بدن و بر سلامت قلب و بدن انسان است اما زیاده‌روی در مصرف آن هم می‌تواند مضر باشد.

روغن زیتون را در چه شرایطی نگهداری کنیم تا سالم بماند

دمای مناسب برای نگهداری روغن زیتون 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد بالای صفر است، بنابراین نیازی نیست روغن زیتون در یخچال بماند. زیرا اگر خیلی سرد شود و دما به زیر 10 درجه سانتی‌گراد برسد، اسیدهای چرب تک غیر اشباع موجود در روغن به شکل کریستال نمایان می شوند. اگر این روغن در معرض اکسیژن هوا قرار بگیرد (بر اثر باز و بسته شدن زیاد در بطری)، رادیکال‌های آزاد در آن ایجاد می‌شود و نور نیز باعث اکسیداسیون خودبه‌خودی در آن می‌شود که روند فسادش را تسریع می‌کند.

ﻧﮑﺎتی ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ آﺟﯿﻞ

1- ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﯾﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﻋﯿﺪ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﻭ ﺩﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﻏﻨﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﯼ ﻣﺼﺮﻓﺘﺎﻥ ﺑﺨﺮﯾﺪ ﺗﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻗﺪﺭ ﮐﻪ ﺗﺎﺯﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ. ﺁﺟﯿﻞ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺧﯿﻠﯽ ﺯﻭﺩ ﻓﺎﺳﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺣﺘﻤﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﺮﯾﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﺑﺎ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﭼﻨﺪ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻃﻌﻢ ﻭ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﻮﺩﻧﺶ ﺍﻃﻤﯿﻨﺎﻥ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﻨﯿﺪ ﺍﮔﺮ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﺧﺮﯾﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮ ﮐﻨﯿﺪ.

2- ﺩﺭ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻏﻠﺐ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺼﻮﺻﯽ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺁﺟﯿﻞ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻇﺮﻓﯽ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩ. ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ ﻫﺎ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﺎ ﺁﺟﯿﻞ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﺍﻥ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺁﺟﯿﻞ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺎﻻﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺷﻤﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﺮﯾﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﭼﻨﺪ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺴﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺗﺎﺯﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ.

3- ﺩﺭ ﺧﺮﯾﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﻋﯿﺪ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﺰﻩ ﯼ ﺗﺮﺵ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻮﯼ ﻧﺎﻣﻄﺒﻮﻋﯽ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ ﻧﺨﺮﯾﺪ. ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺁﺟﯿﻞ ﺧﺮﯾﺪﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺗﺮﺵ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺪﯾﺪ ﻓﻮﺭﺍ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺑﺪﻫﯿﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﺗﺮﺵ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻣﯿﺸﻮﺩ.

4- ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﮐﻢ ﻧﻤﮏ ﺑﺨﺮﯾﺪ. ﺩﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﮐﺮﺩﻥ ﺗﺮﺵ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺑﻮﯼ ﺑﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﮏ ﻣﯿﺰﻧﻨﺪ ﭘﺲ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺗﺮﺟﯿﺤﺎ ﺁﺟﯿﻞ ﺧﺎﻡ ﺑﺨﺮﯾﺪ.

5– ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﺮﯾﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺟﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﺁﺟﯿﻞ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﯾﺎ ﺟﺎﻫﺎﯼ ﺧﻨﮏ ﺍﺳﺖ. ﺁﺟﯿﻞ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﻇﺮﻭﻑ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ ﺍﮔﺮ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﻣﺎﺯﺍﺩ ﻣﺼﺮﻑ ﺗﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ 3 ﻣﺎﻩ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻓﯿﺮﯾﺰ ﮐﻨﯿﺪ.

6- ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﯿﺲ ﮐﻨﯿﺪ. ﺗﻌﺠﺐ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺩﺭ ﻃﯽ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺑﻮ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺁﺟﯿﻞ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺮﻭﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺧﯿﺲ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﻫﻢ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﯿﺐ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺑﻪ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﺑﺰﻧﻨﺪ ﻫﻢ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮ ﻫﻀﻢ ﺷﻮﻧﺪ. ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺷﺴﺘﻦ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺗﺎﻧﯿﮏ ﺍﺳﯿﺪﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺑﻮ ﺩﺍﺩﻥ ﻣﯿﺰﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺒﺮﯾﺪ.

7- ﺍﮔﺮ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﺴﺘﯿﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﯾﺎ ﻓﺮﯾﺰﺭ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﺗﺎ ﺗﺮﺵ ﻧﺸﻮﻧﺪ. ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺜﻞ ﺑﺎﺩﺍﻡ ﻭ ﻓﻨﺪﻕ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﯾﺎ ﭘﻮﺳﺖ ﺳﻔﺖ ﺗﺮﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ 24 ﺳﺎﻋﺖ ﺧﯿﺲ ﮐﻨﯿﺪ. ﻣﺜﻼ ﮔﺮﺩﻭ ﺟﺰﺀ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎﯼ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻃﻌﻢ ﺗﻠﺨﯽ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﮔﺮﺩﻭ ﺭﺍ 12 ﺳﺎﻋﺖ ﺑﺨﯿﺴﺎﻧﯿﻢ. ﺣﺘﯽ ﺗﺨﻤﻪ ﮐﺪﻭ ﯾﺎ ﺗﺨﻤﻪ ﺁﻓﺘﺎﺑﮕﺮﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﺑﺨﯿﺴﺎﻧﯿﺪ ﺗﺎ ﻧﺮﻡ ﺗﺮ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﯿﺐ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺑﻪ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﺑﺰﻧﻨﺪ.

8- ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺧﯿﺴﺎﻧﺪﯾﺪ ﻓﻮﺭﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ. ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺯﻭﺩ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺯﻭﺩ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﻮﻧﺪ.

9- ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻮ ﺑﺪﻫﯿﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺎﻫﯽ ﺗﺎﺑﻪ ﯾﺎ ﻓﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺩﻣﺎﯼ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻮ ﺑﺪﻫﯿﺪ ﺩﺭ ﺣﯿﻦ ﺑﻮ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﻧﺴﻮﺯﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎﯼ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﻃﻌﻢ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺪﯼ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

10- ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ ﭘﺲ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺧﺮﯾﺪ ﺁﺟﯿﻞ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺩﻗﺖ ﮐﻨﯿﻢ. ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﯿﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﺧﺸﮏ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺗﻨﻘﻼﺕ ﺳﺎﻟﻢ ﺗﺮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ. ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﺍﺯ ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﻭ ﺩﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﻏﻨﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﻻﺩﻫﺎ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﮐﺒﺎﺏ ﯾﺎ ﺳﯿﺐ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﺳﺮﺥ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ. ﺁﺟﯿﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﺮﺩ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻬﯿﻪ ﻧﺎﻥ، ﺑﯿﺴﮑﻮﯾﯿﺖ، ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ ﻫﺎ، ﮐﯿﮏ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻬﯿﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺳﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻏﺬﺍﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺷﻮﻧﺪ

ﮔﻮﺟﻪ‌ﻓﺮﻧﮕﯽ: ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﺑﻪ‌ﺳﺮﻋﺖ ﻃﻌﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺧﻤﯿﺮﯼ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ.

ﺳﯿﺐ‌ﺯﻣﯿﻨﯽ: ﻧﺸﺎﺳﺘﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺳﯿﺐ‌ﺯﻣﯿﻨﯽ ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺳﺮﺩ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻗﻨﺪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺰﻩ ﻓﺎﺳﺪ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﻔﻈﻪ‌ﺍﯼ ﮐﺎﻏﺬﯼ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﯿﻂ ﺗﺎﺭﯾﮏ ﻭ ﺧﺸﮏ ﻗﻔﺴﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﻧﮕﻪ‌ﺩﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ.
ﻋﺴﻞ: ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻋﺴﻞ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﻩ ﭼﺴﺒﻨﺎﮎ ﮐﺮﯾﺴﺘﺎﻟﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ.

ﺳﯿﺐ: ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﺰﻩ ﺳﯿﺐ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﻓﻮﻕ‌ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﺍﺯ ﺧﻤﯿﺮﯼ ﻭ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﯾﯿﺪ.

ﭘﯿﺎﺯ: ﺭﻃﻮﺑﺖ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﭘﯿﺎﺯ ﺭﺍ ﺧﻤﯿﺮﯼ ﻭ ﮔﻨﺪﯾﺪﻩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺵ ﻧﺪﺍﺩﻩ‌ﺍﯾﺪ ﺣﺘﻤﺎً ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎ ﻧﮕﻬﺶ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﺁﻥ‌ﻫﻢ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﻔﻈﻪ‌ﺍﯼ ﮐﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺴﺘﻦ ﻣﺠﺪﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻗﻔﺴﻪ ﺳﺒﺰﯼ‌ﻫﺎ.

ﮐﺮﻩ ﺑﺎﺩﺍﻡ‌ﺯﻣﯿﻨﯽ: ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﮑﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ ﺧﻮﺷﻤﺰﻩ ﺩﺭ ﻗﻔﺴﻪ‌ﺍﯼ ﺧﺸﮏ ﻭ ﺧﻨﮏ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮏ ﺍﺳﺖ.

ﻧﺎﻥ: ﺷﺎﯾﺪ ﺩﻟﺘﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺸﮏ ﺷﺪﻥ ﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﯽ‌ﺑﺨﺸﺪ. ﺩﺭ ﻋﻮﺽ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﻔﺴﻪ‌ﺍﯼ ﺧﻨﮏ ﯾﺎ ﯾﮏ ﻣﺤﻔﻈﻪ ﻧﺎﻥ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻣﻮﺯ: ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭﺻﻮﺭﺗﯽ‌ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﻗﻬﻮﻩ‌ﺍﯼ ﺷﺪﻥ ﮐﺮﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺳﺮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ. ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺟﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺯ ﺭﻭﯼ ﭘﯿﺸﺨﻮﺍﻥ ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ.

ﺭﻭﻏﻦ‌ﻫﺎ: ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻭ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﺗﻤﺎﻡ ﺭﻭﻏﻦ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺑﻪ‌ﻭﯾﮋﻩ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﺭﻭﻏﻦ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻣﻮﺍﺩ ﺍﺷﺒﺎﻉ‌ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﭼﺮﺑﯽ ﭘﺎﯾﯿﻦ‌ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﻏﻦ ﮔﻠﺮﻧﮓ ﯾﺎ ﺭﻭﻏﻦ ﺁﻓﺘﺎﺑﮕﺮﺩﺍﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺧﻨﮏ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﮏ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﺎﺑﯿﻨﺖ ﯾﺎ ﺩﺭﺏ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻓﻠﻔﻞ‌ﻫﺎ: ﻓﻠﻔﻞ‌ﻫﺎﯼ ﻗﺮﻣﺰ، ﺳﺒﺰ، ﺯﺭﺩ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺗﻨﺪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﻔﻈﻪ‌ﺍﯼ ﮐﺎﻏﺬﯼ ﺩﺭ ﻗﻔﺴﻪ‌ﺍﯼ ﺧﻨﮏ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻣﺮﮐﺒﺎﺕ: ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﻭ ﻟﯿﻤﻮ ﺩﺭﺟﻪ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﭘﯿﺸﺨﻮﺍﻥ ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﯿﻠﯽ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﻧﮕﺬﺍﺭﯾﺪ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﭙﮏ ﻣﯽ‌ﺯﻧﻨﺪ.
ﺗﻮﺕ‌ﻫﺎ: ﺗﻮﺕ ﺗﺎﺯﻩ ﻋﻤﺮ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﯾﮏ ﯾﺎ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﺮﯾﺪﻥ ﻣﯿﻞ ﮐﻨﯿﺪ.

ﺧﺮﺑﺰﻩ، ﻫﻨﺪﻭﺍﻧﻪ، ﻃﺎﻟﺒﯽ: ﺭﺍ ﺭﻭﯼ ﭘﯿﺸﺨﻮﺍﻥ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ ﺗﺎ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻃﻌﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺍﯾﻦ ﺻﯿﻔﯽ‌ﺟﺎﺕ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﺣﺘﯽ ﺁﻧﺘﯽ‌ﺍﮐﺴﯿﺪﺍﻥ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺳﺎﻟﻢ‌ﺗﺮ ﻧﮕﻪ ﻣﯽ‌ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺵ ﺩﺍﺩﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ 3 ﺗﺎ 4 ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ.

ﺳﺲ ﮔﻮﺟﻪ‌ﻓﺮﻧﮕﯽ: ﺣﺘﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺎﺯ ﮐﺮﺩﻥ ﺳﺲ ﮐﭽﺎﭖ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺟﺎ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﺴﺘﻮ ﺍﺳﺖ. ﺩﻟﯿﻠﺶ ﺭﺍ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﯿﺪ. ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﻄﺮﯼ‌ﻫﺎﯼ ﺳﺲ ﮔﻮﺟﻪ‌ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺳﺎﻋﺖ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ‌ﻫﺎ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺁﻭﺭﯾﺪ. ﻭﺟﻮﺩ ﺳﺮﮐﻪ ﻭ ﻣﻮﺍﺩ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﺧﺮﺍﺏ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﺗﺮﺷﯽ: ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺳﺮﮐﻪ ﺧﯿﺎﻟﺘﺎﻥ ﺑﺎﺑﺖ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺗﺮﺷﯿﺠﺎﺕ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﺭﺍﺣﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﻃﻌﻢ ﺳﺮﺩ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺩﺭ ﺩﺭﺏ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻗﻬﻮﻩ: ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﺑﻪ ﻗﻬﻮﻩ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﻫﯿﻢ ﺍﻣﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺟﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﻬﻮﻩ ﺩﻣﺎﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺭﻭﻏﻦ‌ﻫﺎﯼ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺁﻥ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﻃﻌﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﮐﻨﻨﺪ.

ﮔﯿﺎﻫﺎﻥ: ﺑﻪ‌ﺟﺎﯼ ﺁﻧﮑﻪ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﯿﺴﻪ‌ﺍﯼ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ﺧﻔﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺩﺭ ﻇﺮﻓﯽ ﺷﯿﺸﻪ‌ﺍﯼ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺭﻭﯼ ﭘﯿﺸﺨﻮﺍﻥ ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﺷﭙﺰﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﺪ.

ﺍﺯﺟﻤﻠﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻏﺬﺍﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﯿﺮ، ﻣﯿﻮﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺧﺸﮏ‌ﺷﺪﻩ، ﺗﻦ ﻣﺎﻫﯽ ﻭﮐﯿﻮﻡ ﺷﺪﻩ، ﺳﺲ ﺗﻨﺪ، ﺳﺲ ﺳﻮﯾﺎ، ﺍﺩﻭﯾﻪ، ﻣﺮﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ.

نگهداری میوه و سبزی تازه

میوه ها و سبزی ها ازجمله مهم ترین گروه های غذایی هستند که مصرف روزانه شان برای تمام سنین بین ۳ تا ۴ واحد توصیه می شود. با خوردن آنها می توان ویتامین ها و املاح بسیاری را به بدن رساند.
نگهداری آنها نیز موضوع مهمی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد زیرا باید برای هریک از این اقلام یک روش شستشو و قراردادن در یخچال را انتخاب کرد که درصورت به کاربردن کمی تغییر، می توان تازه ماندن آنها را طولانی تر کرد. پس توصیه های زیر را با دقت مطالعه کنید.

۱ – سبزیجاتی مانند کاهو را باید میان دستمال کاغذی بپیچید و در ظروفی دردار قرار دهید. هرگز نباید آنها را با چاقوی فلزی قطعه قطعه کنید و در یخچال بگذارید زیرا در این صورت کاهوها قهوه ای خواهند شد.

۲ – مطمئن شوید که میوه های شما در یخچال در دمای ۱ درجه سانتی گراد هستند.

۳ – یادتان باشد که میوه ها نفس می کشند بنابراین قراردادن آنها در کیسه باعث سریع تر شدن فرآیند رسیدن آنها خواهد شد پس اگر رسیده هستند، آنها را در کیسه نگذارید.

۴ – سعی کنید از میوه فروشی هایی که میوه و سبزی های تازه می آورند، خریدتان را انجام دهید زیار هرچه میوه ها و سبزی ها خریداری شده تازه تر باشند دوره ماندگاری شان طولانی تر خواهد بود.

۵ – جای مناسب را برای نگهداری میوه هایتان انتخاب کنید، به طور مثال میوه هایی مانند انواع توت و آلبالو را بهترا ست در پایین ترین قسمت یخچال جای دهید اما میوه های بزرگی مانند گلابی، موز، پرتقال و هلو را می توان در دمای اتاق (البته دور از نور خورشید و گرما) نگهداری کرد.

۶ – دائما میوه هایتان را بررسی کنید و آنهایی که سطح شان خراب یا له شده و لکه دار هستند را از بقیه جدا کنید.

۷ – برای تازه ماندن پیاز، سیر، موسیر و سیب زمینی هرگز آنها را در یخچال نگذارید. بلکه آنها را در محیطی خنک، تاریک و خشک قرار دهید.

۸ – سیب های رسیده را از سایر میوه های تازه جدا کنید زیار سیب های رسیده از خود، گاز اتیلن متصاعد می کنند که می تواند به سرعت بر سایر میوه ها تاثیرگذار باشد.

۹ – برای جلوگیری از له شدگی نیز بهتر است کیسه ای که می خواهید میوه را در آن نگهداری کنید پر از هوا و در آن را گره بزنید. به این ترتیب هوا مانند محافظی عمل کرده و از له شدگی آن هنگام حمل و نقل جلوگیری می کند.

۱۰ – بهتر است سبزیجاتی مانند انواع کلم ها از کلم بروکلی گرفته تا گل کلم را نشسته در یخچال بگذارید و قبل از هربار مصرف آنها را بشویید.

۱۱ – برای جلوگیری از تغییر رنگ های غیرعادی بهتر است میوه تان را پوست کنده و قطعه قطعه کنید. آنگاه کاسته ای را با یک لیتر آب و یک قاشق غذاخوری نمک پر کنید و قطعات میوه ها را در آن بریزید. می توانید چند قطره آب لیمو به این مخلوط اضافه کنید به این ترتیب میوه شما تغییر رنگ نخواهد داد.

۱۲ – اگر می خواهید برای مدت کوتاه میوه هایی مانند زردآلو، گلابی و آلو را نگهداری کنید، بهتر است که آنها را در کیسه پلاستیکی و در یخچال بگذارید اما برای مدت طولانی تر بهتر است که آنها را در میان کاغذ یا روزنامه پیچیده و در محیطی خشک، تاریک و خنک قرار دهید.

۱۳ – برای تازه ماندن ذرت بهتر است آن را میان دستمال کاغذی مرطوب بپیچید و در کیسه ای پلاستیکی در یخچال قرار دهید.

۱۴ – هرگز سبزیجات را در محله ذخیره سازی نشویید زیرا با این کار رطوبت کافی را برای رشد باکتری ها فراهم خواهید کرد بنابراین چه بهتر که آنها را درست قبل از مصرف شستشو دهید.

۱۵ – بهتر است سبزی های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه ای پلاستیکی و در سردترین نقطه یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۱۰ روز به صورت تازه باقی بمانند.

۱۶ – برای تازه ماندن گوجه فرنگی (تازه، سالم و سفت) بهتر است آن را در دمای اتاق و دور از نور خورشید بگذارید.

۱۷ – بهتر است سبزیجاتی مانند لوبیا سبز و خیار را در کیسه های پلاستیکی و در یخچال نگهداری کنید اما درمورد فلفل سبز پاکت های کاغذی و پایین ترین نقطه یخچال بهترین مکان است.

۱۸ – بهتر است سبزیجات ریشه ای مانند هویج، شلغم و چغندر را در کیسه های پلاستیکی و در سردترین نقاط یخچال جای دهید.

۱۹ – برای تازه ماندن قارچ بهتر است که آن را در پاکت های کاغذی قرار دهید، نه در کیسه های پلاستیکی.

۲۰ – بهتر است سبزیجاتی مانند بادمجان و کدو را نیز در یخچال بگذارید. درصورت داشتن محیطی خنک بهتر است آنها را در ظروفی دردار قرار دهید

سبزیجات – مراحل شستشوی سبزیجات:

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: خرد کردن زیاد سبزیجات و در معرض هوا قرار دادن آن‌ها باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزیجات می‌شود.

توصیه می‌شود جهت پخت سبزیجات ابتدا آب را تا حدود 60 درجه سانتی‌گراد گرم کرده و سپس سبزیجات داخل آن ریخته شود زیرا حرارت آب باعث از بین رفتن آنزیم‌هایی می‌شود که می‌توانند ویتامین‌ها را از بین ببرند.

این گزارش حاکی است سبزی‌ها به دلیل احتمال از بین رفتن مواد مغذی و همچنین ایجاد مواد سرطان زا نباید به مدت طولانی سرخ شوند و اضافه روغن نباید به داخل ظروف اصلی برگردانده شود.

گفتنی است، بهتر است تخته آماده‌سازی گوشت از سبزی‌ها جدا باشد و به جای تخته‌های چوبی از پلاستیک‌های فشرده استفاده شود و در صورت استفاده از تخته‌های چوبی، بعد از کار باید آن‌ها را به دقت شسته و سطح آن را با لایه‌ای نازک از نمک بپوشانند.

مراحل شستشوی سبزیجات:

سبزی‌ها از جمله گروه‌های غذایی هستند که مصرف روزانه 2 تا 4 واحدشان توصیه می‌شود اما شستشوی آن‌ها از موارد مهمی است که عدم دقت در آن می‌تواند سبزی‌ها را به یک تهدید جدی برای سلامت بدن تبدیل کند، بنابراین بهتر است برای شستشوی آن‌ها 4 مرحله اشاره‌شده در ادامه را بخوانید.

مرحله پاک‌سازی سبزیجات :تمام برگ‌ها و ساقه‌های زرد، خشک و کهنه را بگیرید و گل‌ولای موجود در سبزی را از آن جدا کنید.

مرحله انگل زدایی سبزیجات : به ازای هر لیتر آب، 3 تا 5 قطره مایع ظرف‌شویی اضافه کنید و طوری آب را هم بزنید که کف کند. حالا سبزی‌های پاک‌شده را در این محلول بریزید. پس از 15 تا 20 دقیقه، آب را به آرامی خالی کنید و سبزی را در سبدی بریزید.

مرحله میکروب‌زدایی سبزیجات : برای از بین بردن میکروب‌های احتمالی، به سبزی که در آب غوطه‌ور است، مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه کلر بیفزایید. البته بهتر است طبق دستورالعملی که روی بسته‌بندی مایع ضدعفونی‌کننده درج‌شده، سبزی‌ها را با آن بشویید.

مرحله آبکشی سبزیجات : بهتر است برای اطمینان از نماندن ترکیب‌هایی که در دو مرحله قبلی استفاده کرده‌اید روی سبزی‌ها، بار دیگر آن‌ها را در آب غوطه‌ور کنید و دوباره داخل سبدی بریزید تا سبزی‌ها کاملا تمیز و برای مصرف اعضای خانواده آماده شوند.

خرد کردن زیاد سبزیجات و در معرض هوا قرار دادن آن‌ها باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزیجات می‌شود .

توصیه های شش‌گانه در مورد سبزی جات

1- با وجودی که بسیاری از متخصصان مصرف مایع ظرف‌شویی را برای مرحله انگل زدایی سبزی‌ها (در درازمدت) زیان‌بار می‌دانند، نباید این مرحله را حذف کرد زیرا سبزی‌های کشت شده در کشور حتماً دارای تخم انگل هستند که فقط با انجام این مرحله از بین می‌روند. در این خصوص، وزارت بهداشت از میان بد و بدتر، بد را انتخاب کرده است.

2- دمای آب مصرفی برای شستشوی سبزی‌ها چندان اهمیتی ندارد اما برای حفظ تازگی، بهتر است سبزی‌ها را با آب خنک بشویید.

3- از آنجا که در مرحله دوم تخم انگل‌ها به سطح آب می‌آیند، بهتر است آب را به آرامی خالی کنید و در پایان سبزی‌ها را در سبد بریزید و برای انجام مرحله سوم آماده کنید.

4- توصیه می‌شود تمام سبزی‌های برگی را (از کاهو گرفته تا کلم برگ)، نه فقط سبزی خوردن، با این روش بشویید و فراموش نکنید که هر چه برگ سبزی‌ها پهن‌تر باشد، احتمال آلوده بودنشان بیشتر خواهد بود.

5- هرگز سبزی‌ها را نشسته داخل یخچال نگذارید (حتی برای چند دقیقه). البته نباید سبزی نشسته وارد خانه شود اما در صورت نداشتن امکان اجرای این توصیه، بهتر است سبزی‌ها بعد از انجام تمام مراحل توصیه‌شده شسته و بعد از خارج شدن آب اضافی، در یخچال قرار داده شوند.

6- این سختگیری‌ها برای سبزی‌هایی است که خام خورده می‌شوند و پوست محافظی ندارند که هنگام مصرف لازم باشد گرفته شود. اما می‌توان سبزی‌هایی مانند هویج، سیب‌زمینی و پیاز را فقط با آب شست.

سبزی را خشک کنیم یا منجمد

هر 2 روش خشک کردن یا فریز کردن سبزی می‌تواند معایبی را به دنبال داشته باشد و بخشی از ریز مغذی‌های موجود در سبزی را از بین ببرد. البته ممکن است نوع ماده مغذی که در هر یک از این روش‌ها از بین می‌رود، متفاوت باشد. به عبارت ساده‌تر، در روش خشک کردن بخش قابل‌توجهی از ویتامین C سبزی‌ها از بین می‌رود و در عوض مقداری از املاح آن‌ها حفظ می‌شوند. این در حالی است که وقتی شما سبزی تازه را فریز کنید و پس از مدتی آن را از حالت انجماد درمی‌آورید، حالت اکسیداسیون ضعیفی در سبزی رخ می‌دهد و این اکسیداسیون باعث می‌شود که برخی از املاح موجود در سبزی، تغییر ظرفیت بدهند.

توصیه می‌شود جهت پخت سبزیجات ابتدا آب را تا حدود 60 درجه سانتی‌گراد گرم کرده و سپس سبزیجات داخل آن ریخته شود زیرا حرارت آب باعث از بین رفتن آنزیم‌هایی می‌شود که می‌توانند ویتامین‌ها را از بین ببرند .

با این توصیف می‌توان گفت که خشک‌کردن یا فریزکردن سبزی‌های تازه برای بالابردن مدت زمان نگهداری آن‌ها، باعث از بین رفتن حجمی از ریزمغذی‌ها و املاح موجود در سبزی‌ها می‌شود و معمولاً نمی‌توان یکی از این 2 روش را بر دیگری برتری داد. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت امکان و برای بهره از تمام مواد مغذی و مفید موجود در سبزی‌ها، تا جایی که می‌توانید این گروه از مواد غذایی را به صورت تازه خریداری و مصرف کنید.

بد نیست این نکته را هم بدانید که مقاومت ویتامین‌ها و املاح مختلف موجود در سبزی‌ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت، نور و اکسیداسیون با یکدیگر متفاوت است. از نظر علم تغذیه، حساس‌ترین ویتامینی که به سرعت در اثر حرارت دادن سبزی‌ها از بین می‌رود و تخریب می‌شود، ویتامین C است و ویتامین B3 یا نیاسین هم جزو مقاوم‌ترین ویتامین‌ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت و اکسیداسیون بالا محسوب می‌شود.

رفع انواع لکه ها رو پارچه :

پاک کردن لکه چربی: قبل از شستشوی معمولی لباس، روی هر لکه چربی، پودر بچه را ریخته و به لباس ضربه بزنید تا چربی جذب پودر شده و به راحتی شسته شود

رفع لکه شکلات : ابتدا باقی شکلات را از روی پارچه بردارید سپس یک پارچه سفید را چند لایه تا کنید و زیر پارچه در محل لکه قرار دهید . حال به نسبت مساوی سرکه و الکل را مخلوط کرده با پنبه روی محل بکشید و با پنبه دیگر روی آن را خشک کنید . چنانچه با این روش لکه پاک نشد می توانید از آب اکسیژنه استفاده نمایید و در آخر پارچه را با آب گرم و صابون بشویید

رفع لکه خون: لکه را زیرآب سرد بشویید.درصورت عدم تأثیر؛خمیر غلیظ از محلول نشاسته با کمی آب تهیه کرده؛آنرا روی لکه بمالید.بعد ازخشک شدن نشاسته،نشاسته را از پارچه جدا و لباس را بشویید.

برای از بین بردن لکه آدامس: با یک تکه یخ چند مرتبه بر روی آدامس بکشید تا از روی لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه جدا نشد می توانید از بنزین استفاده کنید.

رفع لکه گل روی لباس: یک سیب زمینی را نصف کرده و روی لکه بمالید،سپس لباس را درآب سرد بخیسانید و باپودر رختشویی شستشو دهید.درصورت پایداری لکه، پارچه ای به الکل آغشته و روی لکه بمالید.

چند نکته کاربردی در مورد میوه ها

روش شکستن نارگیل : برای شکستن نارگیل ابتدا الیاف آنرا کاملاً جدا کنید ، بر روی نارگیل لکه هایی وجود دارد ، آن قسمت ها را سوراخ کرده و شیره نارگیل را کاملاً خارج کنید سپس نارگیل را داخل تابه قرار داده به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه اجازه دهید بپزد ، بعد از این زمان بگذارید تا پوست آن سرد شود سپس با یک ضربه چکش پوست نارگیل را از آن جدا کنید !

گرفتن آب میوه : وقتی میخواهید آب میوه بگیرید به مقدار مصرف تهیه کنید ، بعنوان نمونه اگر آب هویج بماند تلخ و ترش میشود یا اگر آب سیب مدتی بماند سیاه میشود ، همچنین ویتامین ها و مواد مقوی اب میوه از بین میرود.

پوست کندن گردوی تازه : اگر میخواهید پوست گردوی سبز را از آن جدا کنید و دستتان سیاه نشود داخل ظرف پر از آب پوست گردو را بکنید.

مغز گردوی سالم : اگر میخواهید مغز گردو را سالم از پوست آن جدا کنید، گردوها را یک شب تمام داخل آب نمک خیس کنید سپس به آرامی پوست آن را شکسته و مغز گردو را بیرون بیاورید.

تشخیص گریپ فورت خوب : از ضخامت و کلفتی پوست گریپ فورت به آبدار بودن یا نبودن آن می توانید پی ببرید ، برای تشخیص اینکه گریپ فورت ضخیم است یا نازک به انتهای آن یعنی قسمتی که به ساقه مربوط می شود توجه کنید ، در این قسمت از گریپ فورت برآمدگی ای وجود دارد و چیندار به نظر می رسد که هرچه بیشتر باشد یعنی پوست آن ضخیم تر است و هر چه پوست گریپ فورت ضخیم تر باشد پر آب تر است.

تشخیص طالبی رسیده : دست تان را بر روی پوست طالبی بکشید اگر زبر بود طالبی رسیده است.

تشخیص هندوانه رسیده : برای تشخیص هندوانه رسیده می توانید از دو روش استفاده کنید ، در روش اول دو دست تان را در دو طرف هندوانه قرار داده و فشار دهید اگر صدایی از آن بگوش رسید یعنی هندوانه رسیده است ، در روش دوم با انگشت به هندوانه ضربه بزنید اگر صدای طبل مانند و بلندی داشت یعنی هندوانه رسیده است.

رسیدن خرمالوی نارس : اگر خرمالوهای شما کال و نارس است ، آنها را در کنار هم بچینید و در گوشه ای بگذارید تا در همین حال بماند ، بعد از مدتی خرمالوها رسیده و شیرین میشود.

رسیدن هلوی نارس : اگر میخواهید هلوی کال به سرعت رسیده شود انرا در جعبه ای که با روزنامه آن را پوشانده اید قرار دهید ، به این ترتیب گازهای متصاعد شده خارج نشده و باعث رسیدن سریع هلو میشود.

آب میوه منجمد : اگر میخواهید از آب میوه ای استفاده کنید که در آن فصل وجود ندارد میتوانید در فصلی که آن میوه وجود دارد آن را منجمد کرده بعد استفاده کنید .

نکاتی مهم در خرید و نگهداری پیاز

پیاز از خانواده سیر و موسیر است و طبیعتی گرم و خشک دارد. از پیاز نه ‌تنها به عنوان طعم دهنده بلکه به عنوان بو زدا در بسیاری از غذاها ـ بخصوص انواع گوشت‌ها ـ استفاده می‌کنند. در ضمن خواص درمانی آن را نیز نمی‌توان نادیده شمرد.

پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، اسید فولیک، مقدار کمی آهن، مس، روی و انواع ویتامین‌های B است.ـ مصرف پیاز برای درمان یبوست، بی‌خوابی، میگرن، چاقی، ورم گلو، پروستات، بواسیر، یرقان و بسیاری بیماری‌های دیگر مفید است.

شرایط خرید و نگهداری پیاز
_ پیازی خریداری کنید که سالم و جوانه نزده باشد؛ در ضمن برای نگهداری آن مانند سیب‌زمینی، مکانی تاریک و به دور از رطوبت را انتخاب کنید.

_ بعضی افراد پیشنهاد می‌کنند برای انبار پیاز در شرایط فوق، آنها را به حالت وارونه به صورتی که قسمت ریشه آن به سمت بالا قرار گیرد نگهداری کنید.

چند نکته مهم برای پوست کندن پیاز
پوست‌ کندن‌ پیاز کار بسیار دشواری‌ است‌؛ به‌ طوری‌ که‌ اغلب‌ از آن‌ فرار می‌کنند و حاضر به‌ پوست‌ کندن‌ پیاز نیستند اما چند راه ساده هست که می‌توان از بو، سوزش چشمها و جاری شدن اشک‌ جلوگیری کرد:

قسمت‌ ریشه‌ پیاز را نگیرید و از سر پیاز آن‌را ریز کنید.
پیاز را در یخچال‌ قرار دهید و پس‌ از چندساعت‌ آن‌ را ریز کنید.
به‌ هنگام‌ خردکردن‌ پیاز، دهان‌ خود راببندید.
پیاز را هنگام‌ پوست‌ کندن‌ زیر شیر آب‌سرد بگیرید.
پیازهای‌ خیلی‌ تند را یک‌ ساعت‌ در آب‌سرد خیس‌ کنید، پیاز شیرین‌ می‌شود.

از مصرف‌ پیاز بریده‌ شده‌ خودداری‌ کنید، زیرا جاذب‌ میکروب‌ است‌ مگر اینکه‌ روی‌ نیمه‌باقی‌مانده‌ کمی‌ کره‌ یا روغن‌ بمالید که‌ هم‌ مدت‌ بیشتری‌ تازه‌ می‌ماند و هم‌ میکروب‌ موجود در هوا را به‌ خود جذب‌ نخواهد کرد. با به کار بستن این‌ روش‌ها، دیگر موقع‌ پوست‌ کندن‌ پیاز احساس‌ سوزش‌ درچشم‌هایتان‌ نمی‌کنید.

نكات پر اهميت در مورد مراحل شستشوي فرش

1- استفاده از زمين سخت، سيماني، موزاييك يا زمين شيب دار بهتر است.

2-جريان آب بايد به صورت دوش و با حرارت معمولي باشد. از آب گرم در شستشوي فرش دستباف يا ماشيني استفاده نمي شود.

توضيح:فرش هاي ماشيني به علت داشتن مواد پلاستيكي در گره ها و تار و پود، پس از شستشو نرمي و لطافت خود را از دست مي دهند. در فرش هاي دستبافت هم، كه رنگ پس مي دهد، آب گرم رنگ پس داده شده را در قسمت هاي روشن فرش تثبيت مي كند كه رنگبرداري آنها سخت و هزينه بردار است. فرش هايي هم كه چله آنها از پشم و ابريشم يا گره هاي ابريشمي باشد، كيفيت شان پس از شستشو كاسته مي شود.

3-در شستشوي فرش از مواد قليايي نبايد استفاده شود.

4-از شوينده هاي خنثي استفاده شود )مانند پودر دستي كه بايد قبل از استفاده در آب حل شود، شامپوي فرش، مايع ظرفشويي يا پودر صابون حل شده براي فرش هايي كه چربي روي آنها ريخته شده است(.

5-فرش دستباف را از قبل خيس نكنيد، به خصوص فرش هايي كه رنگ پس مي دهند. در اين صورت قسمت هاي روشن فرش نيز رنگي مي شود.

6-فرشي را كه رنگ پس مي دهد، پس از شستشو با برس پلاستيكي و آبگيري، لوله نكنيد و هرگز داخل لوله آب نگيريد.

7-فرش شسته شده را كاملا آبگيري كرده با پارو و سپس با دستمال نخي يا حوله اي آب پرز آن را كاملا بگيريد و يك ساعت به همان حالت روي زمين بگذاريد تا قسمت هايي كه رنگ پس مي دهد با قسمت هاي ديگر فرش تداخل پيدا نكند.

8-وقتي فرش يك ساعت روي زمين به صورت پهن شده ماند، مابقي رطوبت خود را از دست مي دهد و آماده پهن كردن مي شود.

9-فرش نيمه مرطوب از پشت، در سايه و نور غير مستقيم خورشيد در معرض هوا آويخته شود.

10-براي فرشهاي ماشيني و دستبافت هم كه رنگ پس نمي دهند، روش شستشو به همين صورت است. اگر هنگام پهن كردن فرش دوباره روي آن آب بگيريد، ريشه هاي آن حتما زرد خواهد شد.

11-پس از خشك شدن فرش آن را با جاروي چوبي يا برس سر به سمت خواب فرش جارو يا برس بزنيد تا تمام طرح هاي فرش سر جاي خود قرار بگيرد و فرش شما زيبا و شكيل تر و تميز ديده شود.

جارو برقي چون به صورت رفت و برگشت روي فرش كشيده مي شود خواب فرش را به هم زده و از زيبايي آن مي كاهد

طريقه صحیح استفاده از شامپو فرش

1-قبل از شامپو كردن حتما” روي فرش را جارو كنيد.

2-يك ليتر آب و دو فنجان شامپو فرش را درون ظرفي ريخته و خوب هم بزنيد تا كف كند )هربار اين كار را تكرار كنيد(.

3-كف شامپو فرش را با يك تور يا اسفنج روي فرش بماليد. حركت اسفنج بر روي فرش بايد به آرامي صورت پذيرد؛ )زيرا فقط پرز فرش شما كثيف شده( است.

توضيح:اگر به جاي كف شامپو از آب آن استفاده كنيد، فرش نه تنها تميز نمي شود، بلكه لوچ و چسبنده شده و ديرتر خشك مي شود، زيرا رطوبت به ريشه هاي فرش رسيده و ريشه ها در محيط مرطوب مي پوسند و اگر چند بار اين كار را تكرار كنيد، به مرور زمان فرش شما حتما”مي پوسد.

كف شامپو فرش كثافات روي پرزهاي فرش را در خود حل كرده و ظرف نيم ساعت در مجاورت اكسيژن هوا ناپديد مي شود كه در اين مدت نبايد روي فرش راه برويد.

4-از قسمت بالاي فرش شروع به كار كنيد تا روي قسمت هايي كه كف شامپو را ماليده ايد، راه نرويد.

5-پس از نيم ساعت يك دستمال زبر و يا تور پرده را روي فرش بماليداين عمل را در جهت خواب فرش انجام دهيد سپس با يك جاروي زبر يا جاروي چوبي آن را به سمت خواب فرش جارو بزنيد.

6-حالا با يك برس قديمي فرش خود را شانه كنيد. اين كار باعث مي شود پرزها سر جاي خود قرار بگيرند و فرش شما نرم و زيبا به نظر برسد و شما با ديدن آن لذت ببريد.

تمیز کردن و نگهداری انواع پارچه ها و لباس ها

نگهداری از مخمل و ابریشم: پارچه های مخمل و ابریشم اگر تا شوند و در کمد یا چمدان نگهداری شوند، خط می‌اندازند که جلوه و بافت پارچه از بین می‌رود، این پارچه‌ها را دور یک استوانه بپیچید و تا نکنید.

جلوگیری از چروک و تا خوردن لباس: هنگام تا زدن لباس ‌ها و قرار دادن آنها در چمدان برای اینکه مابین لباس، خط تا نیفتد، در محل تا، یک تکه دستمال یا کیسه فریزر بگذارید.

جلوگیری از چروک شدن شلوار: هنگام سفر، جمع‌آوری و قراردادن لباس ‌ها در چمدان بسیار مهم است. اگر می‌خواهید شلوارها در حین بسته‌بندی در چمدان چروک نشود، توصیه می‌شود ابتدا قسمت بالای شلوار را قرار دهید، سپس بقیه لباس هایتان را روی آن بگذارید و بعد پای شلوار را روی لباس‌ها برگردانید.

جلوگیری از باز شدن پلیسه دامن: برای اینکه پلیسه دامن هنگام خشک شدن باز نشود، توصیه می‌شود کمربند روی پلیسه‌ها ببندید.

خوشبو کردن کمد لباس: برای اینکه کمد لباس ‌تان خوشبو باشد، هرگز لباس‌های کثیف و عرق‌کرده را به مدت طولانی در کمد آویزان نکنید؛ در ضمن می‌توانید شیشه‌های عطر خالی را لابه لای لباس‌هایتان بگذارید.

حفظ خط شلوار: برای اینکه شلوار شما خط اتوی خوبی داشته باشد، در محل خط انداختن شلوار صابون بکشید و سپس اتو کنید.

حرکت روان زیپ: برای باز و بسته شدن بهتر زیپ، کمی صابون با نوک مداد نرم یا حتی کمی روغن چرخ روی لبه دندانه‌های زیپ بمالید.

جلوگیری از جذب گرد و خاک در پارچه: مانتو، چادر و شلوارهای مشکی، گرد و غبار محیط را به خود جذب می‌کنند.

مواد نرم‌کننده و ضد الکتریسیته زیادی به بازار آمده است که برای برطرف کردن این مشکل استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که مواد پاک‌‌کننده به‌جامانده در پارچه باعث جذب گرد و خاک می‌شود. معمولا هنگام استفاده از مواد پاک‌‌کننده، کمتر از مقدار مواد توصیه‌شده در دستورالعمل کارخانه مصرف‌ کنید یا آبکشی را بهتر انجام دهید.

شست‌وشوی کت و شلوار و پالتو:  این‌گونه لباس ها را نباید در آب شست‌وشو داد، بلکه باید خشک‌شویی شوند. هنگام اتو‌کشی باید از بخار و حرارت ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد استفاده شود.

شست‌وشوی پلیور: پلیورها معمولا به جنس‌های پشم، اکرلیک، آنقوره، لمزوول و… در بازار وجود دارند، این‌گونه لباس ها باید فقط با دست شسته شوند و هرگز از ماشین لباسشویی استفاده نشود. مدت‌زمان شستن کوتاه و هنگام آبکشی ملایم و آرام، عمل کنید و حتما در سطحی صاف خشک کنید.

شست‌وشوی پیراهن و تی‌شرت: این‌گونه لباس ‌ها را می‌توانید در ماشین لباسشویی با حداکثر حرارت ۴۰ درجه سانتی‌گراد بشویید و با دور آرام ماشین، آبکشی کنید. در ضمن برای خشک شدن، لباس را در محیط باز و روی چوب لباسی آویزان کنید.

توصیه‌ای در شست‌وشوی لباس‌های پشمی: اگر لباس پشمی را در آب ولرم محتوی یک قاشق گلیسیرین آبکشی کنید، پارچه نرم و لطیف و ضمنا مانع از ایجاد خارش پوست بدن می‌شود.

بسیاری از خانم ها پارچه ها و رومیزی های قدیمی و گران قیمتی دارند که برای تمیز کردن آنها دچار مشکل می شوند. شست وشوی چنین پارچه هایی در ماشین لباسشویی اصلاً عاقلانه نیست. به علاوه گاه لازم نیست برای حفظ و تمیز کردن آنها هزینه ای بپردازید. خودتان می توانید به راحتی از عهده نگهداری و تمیز کردن وسایل و پارچه های باارزش برآیید.

 نکاتی در مورد شستشوی پارچه های گران قیمت و قدیمی

_ پارچه مورد نظر را به شکل مربع یا مثلث تا کنید و به حدی آن را کوچک کنید که وقتی پارچه را خیس کردید، قادر به حمل آن در دستان خود باشید. سپس با نخی که با جنس و رنگ پارچههمخوانی داشته باشد، لایه های پارچه را با دقت و احتیاط به هم کوک بزنید. حتماً دقت کنید که نخ مورد استفاده رنگ پس ندهد.

_ اگر پارچه قدری ضخیم است، شب آن را در محلول پودر صابون و آب گرم خیس کنید (پیش از این که آن را در محلول قرار دهید، مطمئن شوید که خرده های صابون به طور کامل در آب حل شده باشد). روز بعد محلول را به طور کامل خالی کنید و پارچه تاخورده را با دقت در ته تشت فشار دهید.

-ظرف را دوباره با آب ولرم یا سرد پر کنید و پارچه را آرام آرام آبکشی کنید. هر بار مراقب باشید تا پارچه صاف باقی بماند. آن قدر این عمل را تکرار کنید تا همه مواد صابونی از پارچه بیرون برود.

-هرگاه مطمئن شدید که دیگر در پارچه اثری از محلول صابون نیست، با دست تا حد امکان آب اضافی پارچه را بگیرید. البته اصلاً پارچه را نچلانید و باز هم آن را صاف نگه دارید. سپس آرام آرام کوک های آن را بشکافید وپارچه را همان طور صاف روی حوله ای قرار دهید تا خشک شود. می توانید آن را در هوای آزاد خشک کنید، اما مراقب باشید که در معرض نور خورشید نباشد.

_ برای شستن پرده های توری که به مرور زمان در معرض نور خورشید مقاومت خود را از دست داده و نازک شده اند نیز می توانید از همین روش استفاده کنید. با این تفاوت که پیش از آبکشی آخر، چند قاشق نمک در آب بریزید تاپارچه صاف و شق و رق باقی بماند و کمتر چروک شود.

_ اگر می خواهید پارچه قدیمی و باارزشی را اتو کنید، بهتر است زمانی که هنوز خیس است این کار را انجام دهید. پارچه باید نه خیس خیس و نه مرطوب باشد؛ بلکه باید کمی آبدار باشد.

چگونه شلوار جین را با ماشین لباسشویی بشوییم؟

شلوار جین احتمالا برای شما هم یکی از محبوبترین لباس هایتان است که در مواقع زیادی از آن استفاده می کنید. اما شاید برای شما هم پیش آمده که در اثر سهل انگاری در شستن شلوار جین تان بهترین لباس تان را از دست دادید. حالا در این چگونه اختصاصا نحوه شستن شلوار جین را توضیح می دهیم.

1 –اولین نکته اینست که تا مجبور به شستن لباس خود اعم از شلوار جینتان نشدید این کار را انجام ندهید. میدانید که برخی افراد عادت به شستن لباس هایشان در فاصله های زمانی کوتاه دارند و این خود اولین دلیل به سرعت خراب شدن لباس های ما به حساب می آید.

2 –برای شستن شلوار جین حتما جیب های آن را خالی کنید تا مبادا رنگ وسیله داخل جیب رنگ شلوار جین را عوض نکند.

3 –شلوار جین را با لباس های تقریبا همرنگ آن داخل ماشین لباسشویی بیندازید و از نحوه رنگ دهی لباسهای دیگر مطمئن شوید. پودر ماشین را داخل آن بریزید و حتما از نرم کننده لباس استفاده کنید.

4 –برنامه شستن لباس های معمولی را در ماشین لباسشویی اجرا کنید و با آب سرد شستشو را شروع کنید. چرا که آب داغ پارچه شلوار جین شما را زودتر پوسیده می کند.

5 –بعد از اتمام شست و شو شلوار جین را در سایه آویزان کنید. اگر هوای آزاد را برای خشک کردن شلوار جین در نظر بگیرید بسیار عالی خواهد بود.

6 –برای اتو کردن شلوار جین از بخار استفاده کنید و از تماس اتوی مستقیم با شلوار جین خودداری کنید.

نکته هایی برای تمیز کردن لباس‌های سفید

لباس‌های به رنگ روشن همیشه یک نوع نگرانی را برای صاحب آن به دنبال دارد زیرا در تمام این‌مدت فرد نگران کثیف شدن لباس‌های خود است. توجه به نکات زیر کمک می‌کند تا آنها را همیشه تمیز نگه دارید.

● کنترل تمیزی

لباس‌های سفید را به محض درآوردن از تن بازرسی کنید. زیر بغل‌ها، گردن و محل‌های انشعاب لباس را از نظر عاری بودن از هرگونه لکه کنترل کنید. اگر می‌توانید مواردی که با ماشین‌لباسشویی قابل شستشو است را قبل از اینکه کثیفی کاملاً جذب لباس شود یا ماسیده بشود تمیز کنید.

● لکه‌های چربی

لکه‌های چربی به کار بیشتری نیاز دارند. اطمینان حاصل کنید خشکشویی برای سفید کردن پارچه‌های روشن راه‌حل‌های معینی از قبیل ماشین مخصوص و یا حلال خاصی به کار می‌برد. این کار از زرد شدن لباس‌های سفید که یک مشکل عمومی در خشکشویی‌هاست جلوگیری می‌کند.

● شست‌وشوی صحیح

قبل از هر کاری لباس‌ها را در آب با گرمای مناسب شست‌وشو دهید سپس به آن سفیدکننده‌ها را اضافه کنید. اگر لکه‌ها هنوز باقی مانده‌اند آنها را در آب‌گرم همراه با سفیدکننده به مدت ۳۰ دقیقه نگه‌دارید سپس آنها را بشویید یا از آب لیمو (برای لکه‌های غذا) استفاده کنید، سپس بگذارید تا در آفتاب خشک شوند آنگاه مجدداً آنها را بشویید.

● بررسی اتو

مطمئن شوید از اتو آب کثیف نمی‌چکد و لبه‌های آن نزده است، چرا که لبه‌های اتو مستقیماً با لباس تماس دارد. اگر اتو تمیزکننده خودکار دارد مرتباً از آن استفاده کنید تا از چکیدن آب کثیف جلوگیری شود، اتوی گرم را روی موم کاغذی حرکت دهید تا آهار آن پاک شود و اگر احیاناً لباس با لکه‌های زردرنگ کثیف شد سریعاً آن را بشویید. استفاده از آب مقطر بسیار مناسب است و تفاوتی در شرایط نگهداری البسه سفید ایجاد نمی‌کند.

● در مورد عادات قدیمی تجدید نظر کنید

اگر اولین فکر شما رسیدن به سفیدکننده کلرین است باید در آن تجدیدنظر کنید. هر چند این سفیدکننده لباس‌های کتانی محکم سفید را در آب‌گرم تمیز می‌کند ولی بسیاری از کارشناسان استفاده از آن را برای لباس‌هایی با جنس نایلون، پلی‌استرها و سینتتیک‌ها پیشنهاد نمی‌کنند.

اشتباهات رایج در مورد نظافت سرویس بهداشتی

این عادت های هوشمندانه را یاد بگیرید و در خودتان اصلاح کنید تا کثیف ترین محل زندگی تان به محلی بسیار بسیار خوشایند و بدون میکروب تبدیل شود. آیا عادت شما در تمیز کردن سرویس بهداشتی بدون عیب و نقص است؟

1.درب توالت فرنگی را در هنگام زدن سیفون نمی بندید.
در تحقیقات جدید تمیزی، بیش از 60% شرکت کنندگان بیان داشتند که به راحتی از کنار این نکته مهم تمیزی می‌گذرند و درب توالت فرنگی خود را بسته نگه نمی دارند به یاد داشته باشید که این نکته در ظاهر بی اهمیت در سلامت شما نقش بزرگ و به سزایی دارد. وقتی که فلاش توالت فرنگی را می‌زنید و درب آن باز است همه آب کثیف (و هر آنچه در این آب وجود دارد) به بیرون و در و دیوار پاشیده می‌شود(تا شعاع5 /1 متری این آب می ‌تواند پاشیده و محیط را آلوده نماید).
این واقعیت مشمئز کننده برای اولین بار در سال 1975 مطرح شد و پس از آن تا سال 2014محققان بسیار زیادی صحت این مطلب را تائید نموده اند . این حقیقت بیان می‌دارد که جرم و میکروب ها پس از کشیده شدن فلاش و در صورت باز بودن درب توالت فرگی در فضا پراکنده شده و روی همه وسایلی که اندکی نمناک هستند نشسته و آنها را میکروبی می نمایند. پس از همین امروز همه اعضای خانواده تان را مجبور کنید تا حتما در ب توالت فرنگی را بسته و سپس سیفون را بکشند.

2.مسواک تان را در محفظه در بسته در حمام نگهداری می‌کنید.
احتمالا فکر می‌کنید که این بهترین کار برای دور نگه داشتن باکتری های موجود در فضای سرویس بهداشتی از سطح مسواک شماست اما شما با این کار فقط نوع باکتری را تغیر می‌دهید (بیماری را از نوعی به نوع دیگر تغییر می‌دهید)وقتی مسواکتان را در کابینت سینک یا کمد داروها قرار می‌دهید ممکن است که مسواکتان در فاصله بین دو استفاده نتواند کاملا خشک شود و فضای مساعد تری برای جذب باکتری فراهم آورد.
انجمن آمریکایی مراقبت از دندان توصیه می‌کند که مسواک هایتان را صاف و مستقیم به نحوی که با دیگر مسواک ها برخوردی نداشته باشد قرار دهید و بدین نحو هم مسواک شما بخوبی خشک خواهد شد و هم از مسواک دیگر باکتری های دهانی را نخواهد گرفت. ولی حتما به یاد داشته باشید که اگر مسواکتان را در فضای باز حمام قرار می‌دهید درب توالت فرنگی را حتما ببندید

3.وسایل آرایشی و برس هایتان را بیرون و روی کانتر قرار می‌دهید.
هر آنچه که برای صورتتان استفاده می‌کنید باید کاملا از فضای دارای جرم سرویس بهداشتی دور باشد بعلاوه اینکه اگر شما وسایل آرایشتان را در حمام نگه داری می‌کنید محیط مرطوب حمام فضای مساعدتری را برای رشد باکتری فراهم خواهد آورد. وسایل آرایشی و بهداشتی خود را در یک جعبه یا در میز آرایشی خارج از محوطه سرویس بهداشتی قرار دهید و برس ها را همیشه تمیز نگه دارید و پس از موقع مفرر وسایل آرا یشتان را تعویض کنید.

4.شما لیف حمامتان را برای مدت بسیار طولانی استفاده می‌کنید.
هیچ جای بهتر از محیط نرم و گرم لیف حمام، برای رشد و نمو باکتری و جود ندارد. هر سه چهار هقته لیف حمام خود راحتما عوض کنید یا آن را در معرض آفتاب قرار داده تا کاملا خشک شود.

5.حوله های حمام خود را به چوب رختی های حمام آویزان می‌کنید تا خشک شود.
بهترین روش نگه داری از حوله این است که پس از هر سه بار استفاده از آنها آن را در ماشین لباسشویی انداخته و بشوئید. اما نکته مهم تر این است که وقتی می خواهید حوله تان را خشک کنید آن را روی طناب یا شوفاژهای دیواری داخل حمام پهن کنید اگر حوله تان را آویزان کنید صابون و خیسی لابه لای پرزهای حوله تاخورده باقی می ماند و می‌تواند منجر به ایجاد قارچ های پوستی و یا انتقال باکتری به شما گردد.

6.شما هیچ گاه هواکش حمام را روشن نمی‌کنید.
فضای حمام پذیرای میهمانهای چندش آور ناسالمی است. بنابراین هنگامی که برای 15 تا 20 دقیقه در حمام هستید و دوش می‌گیرید پس از آن حداقل برای ساعت 1 ساعت هواکش حمام را روشن کنید یا حداقل یک پنجره را باز بگذارید.

7.هیچ گاه پرده حمامتان را تمیز نمی‌کنید.
تحقیقات جدید تمیزی نشان میدهند که 42% افراد فراموش می‌کنند که پرده حمامشان را تمیز نمایند. شما می‌توانید به راحتی این پرده ها را از جایشان درآورده و در ماشین لباسشویی بیندازید برای اینکه از تجمع قارچ ها و باکتری ها دراین پرده جلوگیری کنید پس از هر بار استحمام آن را کاملا باز نموده به طوریکه هیچ چین و چروکی درآن وجود نداشته باشد و بگذارید تا بر اثر جریان هوا کاملا خشک شود.

چطور هود آشپزخانه را تمیز کنیم ؟

تمیز نگه داشتن آشپزخانه و وسایل آن به دلایل بهداشتی اهمیت زیادی دارد زیرا بیماری های زیادی از طریق وسایل موجود در آشپزخانه به فرد منتقل می شود. یکی از این وسایل که بوی دود، رطوبت و چربی اضافه را هنگام پخت غذا جذب می کند، هود روی گاز است. برای این که هود آشپزخانه درست کار کند، باید از داخل و خارج تمیز شود.

ابتدا هود را خاموش کنید.با مواد شوینده خارج و داخل هود را تمیز کنید.

* مراقب باشید به لامپ و پریز برق هود آسیبی وارد نشود. سپس با آب ولرم و صابون هود را بشویید.*

پنجره فلزی را که چربی به خود می گیرد در آب ولرم حاوی مواد از بین برنده چربی خیس کنید تا چربی ها پاک شود یا این که با کمک برس هر ۲ طرف آن را بشویید و قبل از اتصال مجدد کاملا خشک کنید.

* فیلترهای فعال زغالی که قابل شست و شو نیست باید عوض شود.زغال با کثیف شدن اثر خود را از دست می دهد بنابراین هر سال و اگر زیاد پخت و پز می کنید، هر چند ماه این فیلترها را تعویض کنید. *

کثیفی را که روی پره های فن جمع شده است، با مواد شوینده تمیز کنید.

تلفن های همراهی که در آب می افتند

آب و محصولات الکترونیکی به ویژه رایانه های جیبی یا تلفن های همراه هیچ سازگاری با یکدیگر ندارند، پس می توان تصور کرد در صورتی که این دستگاه ها به طور تصادفی در آب بیفتند چه اتفاقی ممکن است رخ دهد.

» چند توصیه برای تلفن های همراهی که در آب می افتند «

آسیب دیدگی ناشی از تماس با هر نوع آبی برای تلفن همراه بی نهایت صدمه زننده خواهد بود زیرا موجب اتصال کوتاه یا از بین رفتن قطعات الکترونیکی ظریف داخل دستگاه می شود.

اما برای این که هزینه خرید یک دستگاه جدید به صاحب بدشانس آن تحمیل نشود، راه هایی برای نجات تلفن های همراه خیس شده وجود دارد که دیجیتال تراندز به شرح آن ها پرداخته است:

تلفن را از آب خارج کنید؛هراندازه سریع تر از آبگرفته شود، ممکن است با آسیب دیدگی کمتری مواجه شود، اگرچه این اقدام ساده به نظر می رسد اما در نجات تلفن از خرابی همیشگی اهمیت به سزایی دارد.

در مرحله بعد باید باتری را از تلفن همراه خارج کنیم که باید به محض خارج کردن تلفن از آب صورت بگیرد و این کار به نجات هر دوی تلفن و باتری آن کمک می کند که هرچه بیش تر با نحوه جدا کردن باتری تلفن آشنا باشیم به سرعت می توانیم آن را خارج کنیم.

سپس سیم کارت تلفن را خارج کرده و تمامی اطلاعات و شماره تما س هایی را که در آن وجود دارد، ذخیره می کنیم زیرا حتی اگر تمامی تماس ها و اطلاعات برروی آن ذخیره نشده باشد، دست کم می توان با برداشتن آن تا اندازه ای از میزان دردسرهای احتمالی کم کرد.

پس از برداشتن این دو قطعه، در مرحله بعد باید به خشک کردن تلفن اقدام کرد که در این مورد توصیه می شود از وسایل الکترونیکی مانند خشک کننده های موی سر استفاده نشود زیرا ممکن است تنها آسیب دیدگی تلفن تشدید شود.

خشک کردن دستگاه باید با تکان دادن آرام دستگاه و تکاندن قطرات باقی مانده در آن و خشک کردن به ویژه درزها و شکاف های آن با یک پارچه نرم انجام بگیرد. سپس به مدت چندین ساعت باید دستگاه را با برنج یا مواد جذب کننده رطوبت دیگر بپوشانیم و اجازه بدهیم تلفن دست کم به مدت یک روز به همین صورت باقی بماند.

در آخر پس از گذراندن تمامی این مراحل زمان آن می رسد تا مشاهده کنیم اقدامات انجام گرفته نتیجه بخش بوده یا خیر. برای این منظور باتری را دوباره در تلفن قرار داده و آن را روشن می کنیم.

اگر اتفاقی نیفتاد سعی می کنیم تلفن را بدون باتری روشن کنیم که درصورت کار کردن تلفن بدون باتری و با استفاده از سیم شارژ، باتری سوخته است؛ در غیراین صورت متاسفانه تلفن همراه شما خراب شده است.

استفاده از آرد در کارهای هنری منزل

آرد به جز شیرینی پزی کاربردهای مختلفی مانند خانه داری، تمیز کردن، زیبایی و … دارد . در ادامه به این موارد اشاره می کنیم .

آرد به جز در آشپزی کاربردهای مختلفی در خانه از پرداخت ظروف استیل و مس گرفته تا ماسک صورت، درست کردن چسب، دور کردن مورچه ها و غیره دارد. استفاده از آرد سفید به عنوان ماده طبیعی جایگزین مواد شیمیایی مضر روز به روز رو به افزایش است.

1 -چسب آرد : چسب آردی که خود در خانه می سازید، جایگزین مناسبی برای انجام کاردستی های کوچک است.

2 -آهار طبیعی پارچه : بعضی پروژه ها با پارچه آهاردار راحت تر انجام می شوند. از آرد برای درست کردن اسپری آهاردار استفاده کنید.

3 -تمیز کردن مس و برنج :  مقدار مساوی از آرد، نمک و سرکه سفید را با هم ترکیب کنید. با اسفنج آن را روی مس یا برنج بمالید و بگذارید خشک شود. سپس با آب گرم آبکشی و با پارچه ای خشک آن را برق اندازید.

4 -پرداخت استیل ضد زنگ : آرد برنج برای برگرداندن درخشش اولیه استیل از جمله سینک ظرفشویی بسیار موثر است. پس از شستن و خشک کردن سینک، آرد را پاشیده با دستمال روی آن بمالید.

5 -تمیز کردن کارت های چسبناک : کارت های بازی را با مقداری آرد تمیز کنید.

6 -دفع مورچه های باغ : بر خلاف تصور معمول که آرد باعث جذب مورچه ها می شود. با پاشیدن آن اطراف یک گیاه مورچه ها را پراکنده کنید.

7 -شامپو خشک : در صورت نداشتن وقت برای شستن موها از آرد به عنوان شامپو خشک برای از بین بردن موهای چرب استفاده کنید.

8 -ماسک آرد برنج : آرد برنج چربی و سلول های مرده پوست را جذب می کند. برای تهیه این ماسک، آرد را با شهد اگاو یا عسل ترکیب کنید.

9 -ماسک صورت : با ترکیب آرد و انگور قرمز، از مزایای این آنتی اکسیدان و آمینو اسید طبیعی به عنوان ماسک صورت بهره مند شوید.

10 -سرم طبیعی آکنه : مقدار مساوی از آرد و عسل یا شهد اگاو را به صورت ضربه ملایم روی جوش بزنید. روی آن را به کمک باند برای یک شب ببندید تا صبح روز بعد به صورت قابل توجهی بهبود یابد.

11-ماسک یا آرد حبوبات : آرد نخود یا لپه ترکیب اصلی ساخت یک ماسک قدیمی است. به جای شیر معمولی می توانید از شیر بادام استفاده کنید.

نکات مهم شستشو پرده حریر و تور

نکته اول : از خشک کن ماشین لباسشویی برای خشک کردن پرده های تور و حریر استفاده نکنید ، این کار باعث آسیب زدن به بافت پارچه می شود.
نکته دوم : اگر روی پرده حریر یا پرده توری خانه‌تان یک لکه ایجاد شد و شما نمی‌خواستید کل پرده را بشویید، روی همان قسمت از پرده مقداری ماده پاک‌کننده یا سرکه به همراه آب سرد بریزید تا لکه بری پرده حریر انجام شود.. در صورت نیاز می توانید این روش را چند بار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.
نکته سوم : اگر می خواهید شستن پرده توری حریر در لباسشویی انجام شود، از سیستم آب سرد استفاده کنید. زیرا ممکن است آب گرم به بافت پارچه آسیب برساند.

نکات کوتاه و وهم خانه داری در مدیریت خانه

1- اگر می‌خواهید کنسروی را باز کرده‌اید به‌تدریج مصرف کنید آن را در ظرف بلوری خالی کرده در یخچال بگذارید تا فاسد نشود.

2- ظروف مسی سفید کرده را با آب و صابون بشوئید تا چربی‌هایش کاملاً گرفته شود و پس از شستن بلافاصله با پارچه تمیزی خشک کنید.

3- ظروف آلومینیومی را با چوبک و آب صابون بشوئید و خشک کنید.

4- هر دفعه که از چرخ گوشت استفاده می‌کنید، خوب پاکش کنید زیرا در غیر این‌صورت گوشت لای آن مانده متعفن می‌شود.

5- پس از خرد کردن کلم و پیاز دست‌های خود را با یک قطعه لیمو تمیز کنید تا بوی پیاز و کلم بر طرف گردد.

6- اگر می‌خواهید پوست نارگیل به‌راحتی جدا شود، نارگیل را چند دقیقه در فر بگذارید و بعد بشکنید.

7- اگر کف تنگ آب به نظر کدر می رسد، می توانید کمی نمک و سرکه در کف تنگ نگاه دارید تا بهتر از روز اولش گردد!

8-  برای جذب رطوبت داخل یخچال می توانید ظرفی پر از نمک در آن قرار دهید.

9- برای برطرف کردن چرک یقه پیراهن، قبل از قراردادن آن در ماشین لباس شویی می توانید روی یقه پیراهن صابون مالیده و پانزده دقیقه ای صبر کنید. سپس آن را داخل ماشین لباس شویی بیندازید تا تمیز تمیز شود.

10- برای پاک کردن لکه های شمع می توانید روی آن ها کمی نفت ریخته و بعد از پنج دقیقه پاک کنید.

11- برای جلوگیری از کثیف شدن سطح توسط شمع، می توانید زیر شمع های با قطر زیاد تعدادی پونس بزنید.

12- بهترین راه زدودن بوی بد پیاز و سیر از انگشتان، مالیدن دست ها با سیب زمینی آب پز است.

13- برای اینکه دود سیگار را در مکانی سر بسته از بین ببرید، می توانید بلا فاصله شمعی روشن کنید.

14- اگر هنگام اتو کردن لباس، محلی به رنگ زرد درآمد، می توانید برای پاک کردن لکه زرد از آب اکسیژنه (H2O2) استفاده کنید.

15- برای اینکه کریستال های زیبایتان بعد از شستشو درخشش خاصی پیدا کند، می توانید بار آخر آن ها را با مخلوط آب و سرکه آب بکشید.

16- در قابلمه ها و تابه هایی که زرد شده اند، می توانید کمی آب و تمیز کننده قرار داده و بعد بجوشانید. بعد از جوشاندن ابتدا با آب گرم و سپس با آب سرد آن ها را اب بکشید.

17- برای اینکه تنگ آب سفره، تمیزی و شفافیت قبلی خود را باز یابد، می توانید نصف آن را با تکه های روزنامه پر کرده و بعد از ریختن آب روی آن ها، حسابی تکانش دهید.

18- برای تمیز کردن شیرهای آب به جای دستمال از جوراب کهنه تان استفاده کنید تا نتیجه ی عالی آن را ببینید.

19- برای زدودن لکه های لجوج چای اگر پارچه تان پنبه ای یا پشمی بوده و لکه ی چای تازه باشد، می توانید آن را با دستمالی که در آب ولرم خیس کرده اید بمالید. ولی اگر لکه ی چای کهنه باشد، با تکه ای پنبه آغشته به آب لیمو و آب ولرم آن را تمیز کنید.

20- برای زدودن لکه ی تخم مرغ باید لباس یا پارچه را مدتی در آب سرد نگاه داشته و سپس با آب ولرم و صابون آن را بشویید.

21- برای پاک کردن بوی ماهی از بشقاب هایتان می توانید در ظرف شستشوی ظروف کمی تفاله ی قهوه گذاشته و شستشو را آغاز کنید.

22- برای زدودن اثر چای در قوری بهتر است آن را به مدت پانزده دقیقه در سرکه بجوشانید.

23- برای پاک کردن لکه و رنگ پوست گردوی تازه از دست ها می توانید ان ها را با پنبه ای آغشته به به سرکه حسابی مالیده و سپس با آب سرد بشویید.

24- برای پاک کردن زنگ فلز از روی لباس، روی آن چند قطره آب لیمو اضافه نموده سپس اتویش کنید.

25- اگر روی رومیزی آب لیمو ریخت، دست پاچه نشوید! کمی نمک روی آن پاشیده و مطمئن باشید که بعد از اولین شستشو دیگر لکه ای در کار نخواهد بود.

26- برای اینکه درب شیشه ای قابلمه یا ماهیتابه بخار نگیرد، با پوست لیمو از داخل، سطح شیشه را بمالید.

27- برای پیشگیری از جوانه‌زدن سیب‌زمینی در سبد آشپزخانه باید آنها را در محیطی به دور از رطوبت و روشنایی قرار دهید.

28- اگر تصمیم دارید با کمک چاقو نان را ببرید پیش از بریدن نان، چاقو را به‌مدت یک‌دقیقه درون آب جوش فرو برید.

29-  برای آنکه کیک یا کیک بستنی شما به راحتی از قالب جدا شود بهترین روش این است که پیش از ریختن کیک درون ظرف کف ظرفتان کمی شکر بپاشید. اگر می‌خواهید گوشتی نرم و ترد داشته باشید، گوشت را به‌مدت ۴۵ دقیقه درون مخلوطی از روغن زیتون و سرکه بخوابانید.

30-  برای جرم‌گیری سینک دستشویی آن را برای ۱۵ دقیقه از آب و سرکه پر کنید‌ و سپس آن را با کمک اسکاچ بشویید.

31-  اگر از بدلیجات استفاده می‌کنید بهترین روش برای تمیز‌کردن آنها پاک کردن ظاهر زیور‌آلات با خاک اره یا پودر ماشین لباسشویی است.

32- اگر گردویی خشک را در آب نمک بخوابانید بعد از چند ساعت حالت گردوی تازه پیدا می کند و پوستش به راحتی کنده می شود.

نکات ریز خانه داری

چند نكته در مورد رب گوجه فرنگی:

1- متأسفانه بسیاری از خانمها بعد از خرد كردن گوجه برای درست كردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آنها قرمزتر شود. در صورتی كه این كار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است . در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب می شود.

2- برای اینكه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید. 3- روی ظرف رب ، كمی روغن آب شده بریزید تا دیگر كپك نزند.

از بین بردن بوی غذا

اگر خانه ی شما از بوی غذا پرشده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند و یا دود خاكشیر استفاده كنید . با دود كردن دارچین هم می توانید بوی غذا را كاملاً از بین ببرید . علاوه بر آن ، دود اسفند باعث ضد عفونی كردن محیط هم می شود.

خاک قند را چه کنیم

خاکِ قند را می توانید با آسیاب کردن کاملاً یک دست کنید و به جای شکر به کار ببرید.

آب کردن شکلات تخته ای

راه اول: تکه های شکلات را در کاسه ای قرار دهید و نصف استکان قهوه ی داغ روی آن بریزید. هم زود آب می شود و هم شیرینی شما خوش طعم می شود.

راه دوم : استفاده از روش طبخ غیر مستقیم . شکلات را در یک ظرف گود بریزید و این ظرف را در ظرف بزرگتر حاوی آب گرم قرار دهید ؛ ظرف بزرگ را روی حرارت کم قرار دهید و شکلات را مرتب هم بزنید تا آب شود.

سالم آب پز کردن سیب زمینی

برای پختن سیب زمینی آب پز، فراموش نکنید یک یا دو قاشق غذا خوری نمک به آن بیفزایید تا سیب زمینی ها ترک برندارند.

کاهوی اضافه

اگر چند برگ کاهو اضافه آمده و به اندازه ای نیست که بتوان با آن سالاد درست کرد، می توانید که آن را خرد کنید و به کوکو سبزی بیفزایید و یا برای ته دیگ مانند نان در کف قابلمه قرار دهید، بسیار خوشمزه خواهد شد.

استفاده ی بهینه از برنج خرد شده

برنج خرد شده را می توانید در سوپ ، آش و دلمه استفاده کنید زیرا بهتر لعاب می اندازد و غذا یا دسر شما را خوشمزه تر می کند .

اگر می خواهید کیک بپزید و شیر ندارید

برای تهیه ی انواع کیک، به جای شیر می توانید آب میوه را جایگزین کنید، به این ترتیب طعم کیک شما هم تغییر خواهد کرد.

نکاتی در مورد تخم مرغ آب پز

برای آب پز كردن تخم مرغ ، مقدار كمی نمك و سركه به آب اضافه كنید. در این حالت ، اگر پوست تخم مرغ شكسته شود ، سفیده بیرون نمی ریزد. تخم مرغها را با حرارت كم بپزید.در صورتی كه ته تخم مرغ را با سنجاق سوراخ كنید موقع آب پز كردن ، پوسته ی آن شكاف برنمی دارد. برای اینكه بعد از پختن پوست را به آسانی جدا كنید ، می توانید تخم مرغ را بعد از اینكه از آبجوش خارج كردید در آب سرد قرار دهید .

چگونه تخم مرغ سالم را تشخیص دهیم ؟

ابتدا قدری محلول آب و نمك درست كنید. (یك لیتر آب در 120 گرم نمك) . سپس تخم مرغ‌ها را در این محلول قرار دهید. تخم مرغ خیلی تازه و سالم در ته ظرف به صورت عمودی می ایستد، اما تخم مرغ سالم ولی كمی كهنه در قسمتهای میانی آب معلق می ماند و تخم مرغهایی كه در سطح آب بصورت افقی قرار می گیرند فاسد هستند.

استفاده بی درد سرتر از فر

هر گاه از جوجه گردان فر استفاده می كنید: روی سینی زیرین یك ورق فویل ( كاغذ آلومینیوم ) بگذارید و بعد از استفاده بردارید تا فر كثیف نشود.

پیاز شیرین:

برای اینکه از تندی پیاز بکاهید و به اصطلاح آن را شیرین کنید پیاز را به صورت حلقه حلقه برش داده از هم جدا کنید سپس به مدت یک ساعت در آب سرد خیس کنید.

اگرهنگام خورد کردن پیازمدام اشک چشماتون راه میفته؛پیشنهاد میدیم قبل ازخرد کردن 20دقیقه پیازها رو بزارید داخل فریزر و سپس اقدام ب خورد کردن کنید.

پاک کردن ظرف سوخته

برای شستن ظرفی که غذا درون آن سوخته ، مواد ومحتویات ته ظرف سوخته را بردارید و آنرا خیس کنید و کمی جوش شیرین ریخته بگذارید تا کمی بماند بعد تمیز کنید .

لک چربی روی فرش

برای زدودن لکه چربی روی فرش جوش شیرین خشک روی آن بریزید و آن را داخل پرزها بمالید و صبح روز بعد روی آنرا جارو برقی بکشید.

لکه قیر

لکه قیر را می توان با کمی بنزین زدود . لکه های چای و قهوه و کاکائو را با محلول آب و پودر رختشویی و دو قاشق مرباخوری امونیاک می توان از بین برد .

لکه خون و تخم مرغ

لکه خون و لکه تخم مرغ روی پارچه و لباس را با آب سرد بشویید تا از بین بروند .

گرفتن چربی غذاها

چربی و روغن اضافی روی ظرف غذا را با گذاشتن چند برگ حوله کاغذی بگیرید .

قارچ شاداب

قارچ را برای تازه و شاداب ماندن از داخل کیسه نایلونی بیرون آورده و داخل روزنامه یا یک پاکت کاغذی ، درون یخچال بگذارید تا نفس بکشد .

چسبیدن غذاها به تاوه

پیش از ریختن روغن در ماهیتابه ، حتما اول آنرا داغ کنید تا از چسبیدن مواد به تابه جلوگیری شود .

کرفس و کاهو

برگهای خارجی کاهو کرفس را تا لحظه استفاده جدا نکنید و برگهای کرفس را پس از جداکردن خشک کنید و در ترشی و سوپ استفاده نمایید و برگهای کاهو را برای تهیه ته دیگ برنج بکار بگیرید .

ترشح روغن

پاشیدن اندکی نمک در روغن ماهیتابه از ترشح چربی به اطراف جلوگیری خواهد کرد .

نگهداری پنیر

پنیر شور را داخل دوغ نگهدارید . هم نمکش کمتر می شود و هم سالمتر می ماند و هم مزه خوبی خواهد داشت .

نگهداری لوبیا سبز

برای نگهداری لوبیا سبزبه جای فریز، می توان آنها را خرد کرده و درون شیشه ای ریخته ، رویش آب نمک سرد ریخت .

نگهداری آرد و حبوبات

آرد و حبوبات را جای خشک و خنک و لوبیا چشم بلبلی را داخل یخچال نگهدارید .

پختن گوشت و سبزی

سبزیجات را در آب نمک بپزید و برای تهیه سوپ و آب گوشتها قبل از پخت نمک بزنید و برای استفاده از گوشت پخته ، پس از پختن و قبل از برداشتن نمک بزنید .

نمک در نمکدان

استفاده از نمکدان چوبی و یا ریختن چند دانه برنج از نم کشیدن نمک در نمکدان جلوگیری میکند .

نگهداری ادویه جات

فلفل و ادویه جات را بهتر است داخل پاکت کاغدی تیره رنگ نگهداری کنید تا مدتها سالم و بدون تغییر بمانند .

جداکردن کیک از قالب

کیک اگر داخل قالب بماند و کاملا سرد شود ، به قالب می چسبد . پس بهتر است کیک را تا کمی خنک شد از قالب در آوریم . اگر چسبید یا قالب را دوباره در فر گرم کنید و یا حوله ای را که با آب داغ آبکشی شده به بدنه خارجی قالب ببندیم تا کیک جدا شود .

فرم دادن خامه

زیر ظرف خامه ای را که دیر فرم می گیرد، باید درون یخ قرار داد و هم زد و یا با افزودن چند قطره لیمو ترش می توان بهتر فرم داد .

رفع شوری غذا

شوری غذا را با یک قاشق سرکه و یا یکی ، دو حبه قند و یا کمی شکر می توان گرفت .از سیب زمینی هم می توان کمک گرفت .

رفع شیرینی غذا

شیرینی بیش از حد غذا را با کمی نمک یا یک قاشق سرکه می توان زدود .

استفاده از کره منجمد

کره منجمد را میتوانید برای استفاده در مواقعی که عجله دارید ، رنده کنید.

نرم کردن کره

برای نرم کردن کره ، یک ظرف فلزی داغ را وارونه روی ظرف آن دمر کنید تا حرارت آن باعث نرم شدن کره شود .

ایجاد بوی خوش در خانه

پس از سرخ کردن غذاها ، برای ایجاد بوی خوش در آشپرخانه منزل کمی دارچین یا وانیل با کمی شکر را درون تابه داغ کنید تا حدودی بسوزد .

نرم کردن شکر قهوه ای با فنجان آب

برای نرم کردن شکرقهوه ای یا شکر سرخ که معمولا کمی سفت است ، آنرا در ظرف فلزی قرار دهید و کنار آن یک فنجان آب بگذارید وظرف را گرم کنید . مراقب باشید تا آب روی شکر نریزد .

نرم کردن شکر قهوه ای با نان

برای نرم کردن شکرقهوه ای را درون کمی نان مسطح بپیچید . یا در داخل ظرف شکرقهوه ای کمی تکه های نان تازه قرار دهید تا یکروز بماند و شکر را نرم کند .

خروج سس گوجه فرنگی از درون بطری

برای اینکه سس گوجه فرنگی شما از بطری راحت بیرون بریزید یک عدد نی نوشیدنی را داخل آن تا انتهای بطری فرو کنید تا هوای اضافی وارد مواد ته بطری گردد و سپس به راحتی سس از داخل بطری خارج شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.