خواندنی ها

طرز نگهداری و استفاده درست لوازم برقی در منزل

طرز نگهداری و استفاده درست لوازم برقی در منزل

طرز نگهداری و استفاده درست لوازم برقی در منزل

طرز نگهداری و استفاده درست لوازم برقی در منزل به خاطر اینکه این روزها در هر خانه‌ای تعداد زیادی لوازم برقی دیده می‌شود؛ از ماشین لباسشویی و جاروبرقی گرفته تا آبمیوه‌گیری و چای‌ساز و سماور بسیار اهمیت دارد. بعضی از خانواده‌ها چندان از این لوازم استفاده نمی‌كنند و گروهی دیگر ترجیح می‌دهند تمام لوازم خانگی برقی را تهیه كنند. اما در هر صورت تعداد این لوازم مهم نیست و آنچه باید در نظر داشته باشید، شیوه صحیح نگهداری و استفاده از آنهاست.

بعضی از لوازم برقی امروزه جزئی جدایی‌نا‌پذیر از اسباب خانه شده اند؛ لوازمی مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و… كه تقریبا در تمام خانه‌ها وجود دارند، اما وجود بعضی از لوازم برقی هنوز ضروری نیست؛ لوازمی مانند مایكروویو، چای‌ساز، آبمیوه‌گیری و… .

ولی در هر صورت باید درباره شیوه صحیح نگهداری و استفاده از این لوازم نكاتی را در نظر داشته باشید. یكی از مهم‌ترین این موارد این است كه بدانید هیچ وقت نباید قسمت موتور و بدنه لوازم برقی را با آب بشویید. این كار بسیار خطرناك است و حتی ممكن است موجب برق گرفتگی فرد شود. در مورد لوازمی مانند آبمیوه‌گیری كه قطعات مختلفی دارد نیز دقت داشته باشید هنگام باز و بسته كردن، تمام قطعات را مرتب سرجای خود بگذارید و از درست قرار گرفتن آنها مطمئن شوید. علاوه بر نكات كلی و مشترك، درباره هر یك از لوازم برقی نیز باید اصولی را رعایت كنید.

نكاتي جهت نگهداري براي بالا بردن عمر ماشين ظرفشویی

1- همواره از وجود نمک و مایع در مخازن اطمینان حاصل نمایید.

2- مخزن نمک را حتی در صورت روشن نبودن چراغ هشدار هر ماه کنترل نمایید.

3- نمک سختی آب را گرفته و انجام شستشوی بهتر و عدم رسوب گرفتگی قطعات داخلی را بعهده دارد و هرگز قرص جایگزین آن نمی باشد.

4- برای شستشوی بهتر و جلوگیری از آسیب دیدگی دستگاه حتما از مواد شوینده برندهای شناخته شده استفاده کرده و این مواد را از فروشگاههای معتبر تهیه فرمایید.

5- در صورتی که از ماشین ظرفشویی بندرت استفاده می کنید برای جلوگیری از سفت شدن نمک در مخزن حداقل در ماه یکبار از دستگاه استفاده نمایید.

6- اگر دستگاه شما تایمری می باشد حتما زمانی که کلید پاور روی حالت خاموش قرار دارد آنرا در جهت عقربه های ساعت به آرامی بچرخانید و برنامه را انتخاب کنید.

7- هرگز با دستهای خیس به تایمر و سایر کلیدها دست نزنید زیرا امکان اتصالی برق وجود دارد.

8- زمان چیدن ظروف داخل دستگاه احتیاط کنید و مراقب روکش عایق سبد شستشو باشید.

9- در صورت مشاهده درز و خوردگی عایق سبد می توانید جهت جلوگیری از بیشتر شدن آن محل درز را با چسب مایع بپوشانید.

10- از اتصال دوشاخه ماشین ظرفشویی با یک وسیله پر مصرف دیگر نظیر ماشین لباسشویی خودداری نمایید.

11- حتی الامکان از روشن کردن ماشین ظرفشویی و لباسشویی به طور همزمان اجتناب کنید.

12- از محافظ های الکترونیکی برق استفاده نمایید مخصوصا برای دستگاههای دیجیتال

13- در زمانهایی که فشار آب ساختمان افت شدیدی دارد از روشن کردن دستگاه صرفنظر کنید.

14- در صورتیکه فشار آب ساختمان بسیار بالا میباشد و این امر همیشگی است شیر آب ورودی دستگاه را تا نیمه باز کنید.

15- بعد از اتمام شستشو در صورتیکه دستگاه دیجیتال بوده و امکان دسترسی به دوشاخه و پریز مربوط به آن آسان است بهتر است تا استفاده بعدی آنرا از برق بکشید.

16- در پایان هر بار شستشو مواد غذایی جامانده در کف دستگاه را با یک دستمال به وسط صافی هدایت کرده و صافی را خارج نمایید.

17- صافی را زیر شیر آب گرفته و کاملا تمیز نموده خشک کرده و در جای خود قرار دهید.

18- در صورت مشاهده قطرات آب بروی قطعات دستگاه برای جلوگیری از رسوب و زنگ زدگی آنرا با دستمال خشک کنید.

19- محفظه پودر را با دستمال مرطوب تمیز نمایید.

20- برای جلوگیری از انباشت رطوبت و ایجاد بوی نامطبوع درب دستگاه را تا استفاده بعدی چفت نکرده و بگذارید هوا داخل آن جریان داشته باشد.

21- در صورت مشاهده خروج بخار آب از دستگاه یا استشمام بوی سوختگی و یا شنیدن صدای غیر عادی هنگام کار دستگاه را خاموش و دوشاخه را از برق بکشید .

نكاتي جهت نگهداري براي بالا بردن عمر ماشين لباسشویی

1- قبل از هرچیز، درهنگام خرید به وجود علامت استاندارد ایمنی و برچسب مصرف انرژی دقت کنید. باید توجه داشت که ماشین لباسشویی چه امکاناتی برای شست‌وشو به شما می‎دهد. امکان شست‌وشو با آب سرد، امکان شست‌وشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه، از جمله امکانات مفیدی هستند که می ‎تواند در کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی بسیار موثر باشد. میزان مصرف برق ماشین لباسشویی به کارخانه سازنده آن بستگی دارد. پرمصرف‎ ترین ماشین‎های لباسشویی، ۲٫۵ کیلووات ساعت برق مصرف می ‎کنند و کم ‎مصرف ‎ترین آنها حدود ۸۰۰ وات ساعت. باید این نکته را هم بدانید که ماشین‎های با محور افقی بسیار کمتر از انواع ماشین‎های با محور عمودی آب مصرف می‎کنند؛ پس از میزان مصرف آب دستگاه نیز اطمینان حاصل کنید. کارایی شست‌وشو در ماشین‎های محور افقی نیز بیشتر است.

2- لباسشویی را باید در جایی قرار دهید كه قسمت موتور و پشت آن با آب تماس نداشته باشد. در ضمن، حواستان باشد لباسشویی را در جایی كه تراز است بگذارید تا از تكان‌های شدید ماشین هنگام كار كردن جلوگیری شود. هنگام نظافت ماشین لباسشویی، خالی كردن فیلتر و همچنین زمانی كه لباس‌ها را از داخل آن خارج می‌كنید نیز یادتان باشد لباسشویی را از برق بكشید.

3- بسیاری از ماشین‎های لباسشویی دارای یک برنامه شست‌وشوی اقتصادی هستند که لباس‎ها را با کمترین آب، پودر و حرارت ممکن می‎شوید و مصرف برق دستگاه را کاهش می دهد تا حد امکان از این برنامه یا از برنامه شست‌وشو با آب سرد استفاده کنید. کم کردن درجه حرارت آب برای شست‌وشو، مثلاً از ۹۰ درجه به ۶۰ درجه نیز به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصرف برق می کاهد. درجه حرارت ۹۰ درجه را معمولاً فقط برای لباس‎ها و پارچه‎های سفید و بسیار کثیف به کار می برند. لکه گیری لباس‎ها، در اغلب موارد به شما این امکان را می‎دهد که از برنامه‎های با آب سرد یا آب ۴۰ تا ۶۰ درجه استفاده کنید. از طرف دیگر، لباس‎های خیلی کثیف و با رنگ‎های روشن را از لباس‌هایی که رنگ‎های تیره‎ای دارند و کمتر کثیف شده‎اند تفکیک کنید و آنها را بطور جداگانه شست‌وشو دهید.

4- فیلتر و دهانه پودر را بطور منظم تمیز کنید. توجه داشته باشید که تمیز کردن ماشین لباسشویی به کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید آن کمک می‎کند. هر اندازه تعداد دورهای آبکشی در دقیقه بیشتر باشد، اگر چه خشک شدن سریع‎تر لباس‎ها را موجب می‎شود، اما این کار منجر به افزایش مصرف انرژی ماشین لباسشویی خواهد شد؛ بنابراین اگر امکان خشک کردن لباس‎ها را در هوای آزاد و در زمانی طولانی‎تر دارید، بهتر است از دور کم آبکشی استفاده کنید. استفاده از لوله‎کشی آب گرم هم برای استفاده در ماشین لباسشویی بسیار مفید خواهد بود. بسیاری از ماشین های لباسشویی دارای دو ورودی آب گرم و سرد هستند که در این صورت می توان از ورودی آب گرم بجای استفاده از المنت برای گرم کردن آب سرد استفاده کرد.

شناخت برنامه های ماشین لباسشویی

برنامه های متنوع تر در انواع برندهای ماشین لباسشویی به شما اجازه می دهد تا بهترین برنامه را مطابق با البسه مناسب انتخاب نموده و نتیجه بهتری را بدست آورید. در بعضی از دستگاههای جدید علاوه بر برنامه های از پیش تعیین شده به کاربراین امکان را می دهد که بسته به سلیقه خود برنامه ای را برای شستشو تنظیم نماید. در صورتی که شما توانایی و حوصله چنین کاری را دارید خرید لباسشویی با این ویژگی خالی از لطف نیست.

قفل کودک (child lock)

قفل کودک به کودکان کنجکاو اجازه نمی‌دهد تنظیمات صفحه کنترل را دست بزنند. به این ترتیب آن‌ها دیگر نمی‌توانند به طور اتفاقی برنامه شستشو را دچار وقفه کنند.

نمایشگر (Display)

از روی نمایشگر می‌توانید وضعیت شستشو را کنترل کنید. این صفحه‌ها معمولا LEDیا LCDهستند.

برچسب انرژی (Energy Label)

این برچسب به شما امکان می‌دهد از میزان مصرف برق و آب و همچنین سروصدای دستگاه مطلع شوید. این میزان از Aتا G دسته بندی شده است. Aکمترین و Gبیشترین هزینه را نشان می‌دهد.

آبگیری مجدد (Extra Rinse)

این برنامه به شما اطمینان می‌دهد که ماده شوینده به طور کامل استفاده شده است. باقی ماندن مواد شوینده روی لباس‌ها باعث حساسیت پوستی و سوزش می‌شود.

کارکرد نیمه پر (Half Load)

با این قابلیت می‌توانید هنگامی که کار شست وشو به نیمه رسیده یا لباس کمتری داخل ماشین است، از آب و قدرت کمتری استفاده کنید. بسیاری از ماشین‌های امروزی این امکان را دارند که به صورت خودکار بار داخل ماشین را وزن کنند.

ظرفیت گنجایش (Load Capacity)

بیشترین مقدار باری است که ماشین می‌تواند تحمل کند. این مقدار در ماشین‌های لباسشویی مختلف متغیر است.

پیش شست وشو (Pre-wash)

با این برنامه، لباس‌های بسیار کثیف پیش از آغاز چرخه اصلی شست وشو با دمای پایین شسته می‌شوند.

شست وشوی سریع (Quick Wash)

امروزه زیاد شدن مشغله کاری باعث شده است وقت کمتری برای شستن لباس‌ها وجود داشته باشد بنابراین نیاز به داشتن یک ماشین لباسشویی که بتواند این کار را در زمان کمتری انجام دهد بیش از پیش احساس می‌شود. این گزینه علاوه بر شست وشوی سریع، سبب می‌شود از اب و برق کمتری استفاده شود.

سرعت چرخش آب (Spin Speed)

سرعت چرخش، بر حسب برنامه شستشو، در برخی از ماشین‌های لباسشویی به طور خودکار و در اغلب آن‌ها به صورت دستی قابل تنظیم است. بالا بودن این سرعت هنگام خشک کردن نیز باعث می‌شود رطوبت لباس‌ها بیشتر گرفته شود و سرعت خشک کردن لباس‌ها بیشتر شود. البته بالا بودن سرعت، مصرف انرژی و احتمال پاره یا فرشودن لباس‌ها را بالا می‌برد.

دور موتور متغیر (Variable Spin Speed)

به شما این امکان را می‌دهد که بدون در نظر گرفتن برنامه، سرعت چرخش را تعیین کنید.

شستشوی لباس‌ها پشمی (Wool Wash)

ماشین‌های لباسشویی معمولی فقط می‌توانند برخی از پارچه‌ها را بشویند. محدودیت این ماشین‌ها به گونه‌ای است که پلیور‌ها، روسری‌ها و یا بالش‌ها را باید با روش دیگری شست. این برنامه به منظور جلوگیری از چروک شدن لباس‌های پشمی و آسیب رساندن به آن‌ها طراحی شده است.

منطق فازی (Fuzzy logic)

این سیستم به طور خودکار دما، آب و میزان مواد شوینده را براساس مقدار لباس‌ها و درجه کثیفی ان‌ها تنظیم می کند.

زمان باقی مانده (Time Remaining)

نشان دهنده زمان باقی مانده از شستشوی لباس‌ها است.

اتوکشی آسان (Easy Iron)

برای کاستن از چین و چروک لباس‌های ظریف برنامه‌های ویژه‌ای در برخی ماشین‌های لباسشویی وجود دارد. استفاده از آب بیشتر در آخرین مرحله شستشو (آبکشی) از ایجاد چروک جلوگیری می‌کند.

اشتباهات هشت گانه در استفاده از ماشین لباسشویی

1. شستن كفش و لباس‌های گِلی :
اگر خسته و كوفته از مسافرت یا كوهنوردی برگشته‌اید و حال و حوصله شستن كفش و لباس گلی‌تان را ندارید، بهتر است قبل از شستن آن در لباسشویی ابتدا گل های چسبیده به کفش را جدا کنید و اگر لباسشویی شما برنامه شستشوی کیف و کفش دارد از ماشین لباسشویی استفاده کنید در غیر اینصورت باید با دست بشویید .(فقط بعضی از مدلهای آاگ الکترولوکس و بوش برنامه شستشوی کیف و کفش دارند) .
2 . شستن ملحفه‌ها با آب ولرم :
خیلی‌ها برای حفظ رنگ و رو یا دیرتر كهنه شدن روتختی، روبالشی و ملحفه‌ها، آنها را با دور كند ماشین‌ لباسشویی و آب ولرم می‌شویند؛ در حالی كه رابرت ویتز، میكروبیولوژیست، این كار را تنها یك آب‌تنی لذت‌بخش برای این‌گونه كالاها می‌داند و می‌گوید: “یكی از بهترین مناطق برای حفظ گرد و غبار و ایجاد آلرژی، روتختی‌ها و روبالشی‌ها هستند، بنابراین همه افراد باید حداقل هر دو هفته یك بار كلیه لوازم خواب‌شان را با آب كاملا داغ و با دور تند ماشین لباسشویی بشویند و برای جلوگیری از آلرژی‌زا شدن، آنها را درون خانه و به دور از گرد و غبار محیط بیرون از منزل خشك كنند.”
۳ . حبس هوا در ماشین لباسشویی :
كپك‌ها به ندرت در محیط‌ های خشك تولید می‌شوند اما مناطق مرطوب، جولانگاه‌ تولید و تكثیر انواع كپك‌ها هستند. تماس كپك با لباس‌ها باعث بروز خارش چشم‌ها و خس‌خس سینه در افراد می‌شود. این علایم وقتی به صورت شدید‌تر و گسترده‌تر در فرد ظهور می‌كند كه او به آسم یا‌ آلرژی هم مبتلا باشد. بنابراین برای جلوگیری از تولید و تكثیر كپك در ماشین‌ لباسشویی‌ تان، پس از هر بار شستشوی لباس‌ها، درب آن را كاملا باز بگذارید تا هوا و بخار درون‌اش كاملا خارج شود و محیط خشكی درون ماشین به وجود بیاید. رابرت ویتز، خشك كردن لاستیك دور در و حتی محفظه درونی ماشین به وسیله یك دستمال خشك را هم برای جلوگیری از حمله كپك‌ها موثر می‌داند. او حتی پا را از این حد فراتر گذاشته و می‌گوید: “برای اطمینان از نسل‌كشی كپك‌ها باید پس از هر بار استفاده، ماشین لباس‌شویی‌تان را با باد سرد سشوار خشك كنید.
۴ . گذاشتن ماشین لباسشویی در یك فضای كوچك و بسته :
كم نیستند افرادی كه ماشین لباسشویی را درون رخت‌كن حمام، انباری یا حیاط خلوت سقف‌دار قرار می‌دهند و نمی‌دانند كه با این كار چه خیانتی به خود و اعضای خانواده‌شان می‌كنند! ماشین لباس‌شویی باید در یك محیط باز مثل آشپزخانه قرار گیرد تا بتوان بعد از اتمام كار، قدری پنجره‌ را باز گذاشت تا هوا و بخار متصاعد شده از آن، محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و كپك‌ها به وجود نیاورد. قرار دادن ماشین لباس‌شویی در مكانی مثل حمام، باعث تكثیر قارچ‌ها و كپك‌ها و سرایت آنها به لباس‌های داخل حمام، پرده حمام و لوازمی مثل لیف می‌شود و عاقبت این سرایت چیزی نیست جز ابتلا به آلرژی و بیماری‌های پوستی! بنابراین سعی كنید كه ماشین لباسشویی‌ تان را در محیط‌های باز نگهداری كنید و اگر هم قادر به این كار نیستید، حداقل تا ساعاتی پس از اتمام كار شستشو، در حمام، انباری یا خیاط خلوت‌تان را باز بگذارید.
۵ . استفاده از شوینده‌های نامناسب ماشین لباسشویی :
بعضی‌ها به خاطر اینكه پوست دست‌شان نسبت به بعضی شوینده‌ها حساس است، ترجیح می‌دهند لباس‌های‌شان را درون ماشین لباس‌شویی بریزند و این‌طوری از هر نوع شوینده‌ای كه دوست داشتند استفاده كنند اما پژوهشگران دانشگاه واشنگتن می‌گویند اگر پوست دست شما نسبت به ماده شوینده خاصی حساسیت دارد، به هیچ‌وجه نباید از آن ماده درون ماشین لباسشویی‌ تان استفاده كنید زیرا با این كار حساسیت پوستی را به كل بدن‌تان منتقل خواهید كرد. آنها همچنین استفاده از شوینده‌ها و نرم‌كننده‌های معطر را برای شستن لباس كودكان، نوزادان و افراد مبتلا به آسم و آلرژی مناسب نمی‌دانند. به علاوه، پژوهشگران معتقدند كه بهتر است لباس نوزادان هم مانند لباس‌های زیر، با دست و با مواد شوینده ملایم شسته شوند.
۶ . رها كردن لباس‌های شسته شده برای مدتی طولانی :
یكی دیگر از خطاهای نسبتا رایج و بیماری‌زا در مورد ماشین لباسشویی ، رها كردن لباس‌های شسته‌شده به مدت طولانی درون آن است. در حالی كه به عقیده دكتر جبرا، باقی ماندن لباس‌های خیس درون ماشین لباسشویی، بیشتر از ۳۰ دقیقه یعنی تولید كپك و باكتری‌های آلرژی‌زا. بنابراین به توصیه وی، تنها زمانی ماشین لباسشویی‌ تان را روشن كنید كه مطمئن باشید در خانه هستید و می‌توانید پس از پایان شستشو، بلافاصله لباس‌ها را از درون آن خارج كرده و پهن كنید.
۷ . پركردن ماشین با لباس‌های كثیف از چند روز قبل :
این خطا از آن دست اشتباه‌هایی است كه اكثر خانم‌ها آن را مرتكب می‌شوند. خانم‌ها معمولا برای جلوی چشم نبودن لباس‌های كثیف، آنها را درون ماشین لباسشویی می‌ریزند تا زمانی كه ماشین كاملا پر از لباس شد، آن را روشن كنند. غافل از اینكه عرق، رطوبت و آلودگی لباس‌ها می‌توانند زمینه‌ساز تولید انواع میكروب‌ها و رخنه كردن آنها درون لباس‌ها شوند. میكروب‌هایی كه در محفظه‌های ریز لباس‌ها رخنه می‌كنند تا در فرصت مناسب شروع به فعالیت‌هایی كنند كه موجب ناراحتی‌های پوستی در ما می‌شود.
۸ . شستن لباس زیر با ماشین لباسشویی :
لباس‌های زیر یكی از اصلی‌ترین منابع انتشار میكروب در فضاهای بسته و مرطوب‌ هستند. به همین دلیل بهتر است كه هنگام شستشو با سایر لباس‌ها، درون یك محفظه قرار نگیرند. از طرف دیگر، ممكن است آلودگی بیش از حد البسه دیگر به لباس زیر افراد سرایت كند و موجب تحریك پوستی یا حتی عفونت دستگاه تناسلی در آنها شود. به عقیده دكتر جبرا، لباس‌های زیر باید با آب كاملا داغ و مواد شوینده شسته و برای خشك شدن زیر نور مستقیم آفتاب قرار گیرند. او همچنین برای پیشگیری از ماندگاری میكروب‌ها در ماشین‌ لباس‌شویی توصیه كرد كه پس از هر سه یا چهار بار استفاده، یك دور آن را به صورت خالی از لباس و ریختن مواد ضدعفونی‌كننده، روشن كنید.

یخچال

انتخاب یخچال فریزر با یک رتبه انرژی بهتر تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی دارد و تقریباً یک رتبه بهبود مصرف انرژی معادل ۱۷ درصد کاهش مصرف انرژی آن خواهد بود که این بهبود، مصرف انرژی خانوار را حدود هفت درصد کاهش خواهد داد. مصرف‎کنندگان باید در حد امکان در موقع خرید، یخچال و فریزری را انتخاب کنند که با توجه به برچسب انرژی، دارای بیشترین بازدهی و کارائی باشد. برفک‎های یخچال و فریزر را بطور منظم آب کنید، زیرا با افزایش قشر برفک، مصرف انرژی بالا می‎رود. برای این کار با انتخاب یخچال‎های مجهز به سیستم برفک آب‎کن اتوماتیک، مصرف انرژی بدون دخالت مصرف‎کننده، کاهش می‎یابد. توجه داشته باشید که قرار دادن یخچال یا فریزر در مجاورت دستگاه‎های گرمازا مثل اجاق گاز، آب گرم‎کن، شوفاژ و همچنین زیر نور مستقیم خورشید، مصرف انرژی آن‌را افزایش می‎دهد و در صورتی که امکان دیگری برای قرار دادن یخچال فریزر در آشپزخانه وجود نداشته باشد، با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) دستگاه را از حرارت و گرما حفظ کنید. فضای پشت یخچال و فریزر برای گردش هوا، اغلب باید حداقل به اندازه ۲۰ سانتی‎متر با دیوار فاصله داشته باشد. ضمناً لازم است لوله‎های پشت یخچال و فریزر حداقل سالی دو بار گردگیری شود، چون رعایت این موارد سبب انتقال حرارت بهتر بین هوا و لوله‎ها خواهد شد.

برای کاهش مصرف برق، مواد غذایی را پیش از سرد شدن کامل در یخچال و فریزر قرار ندهید و از گذاشتن همزمان مقدار زیادی مواد غذایی در یخچال و بویژه فریزر خودداری کنید، چون این کار سبب ایجاد فشار زیادی بر موتور یخچال و فریزر خواهد شد و مقدار زیادی انرژی برق هدر می‌رود. از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی هم در داخل یخچال و فریزر پرهیز کنید، چون این کار گردش هوا را در داخل یخچال یا فریزر دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق می‎شود. برای نگهداری مواد غذایی، پس از گذاشتن آنها در کیسه‎های فریزر، در آنها را به صورتی ببندید که دیگر هوای اضافی در داخل آن وجود نداشته باشد. از طرفی سعی کنید از منجمد کردن مواد غذایی و سبزی‌ها در فصل‎هایی که دسترسی به مواد غذایی تازه وجود دارد، حتی‎الامکان خودداری کنید. حتما به این نکته توجه کنید که نوار لاستیکی درِ یخچال و فریزر به مرور زمان انعطاف و کارآیی خود را از دست می‎دهد؛ پس توصیه می‎شود که سالی یکبار سالم بودن نوارها کنترل شود تا در صورت کوچکترین نشت هوا، نسبت به تعویض آنها اقدام شود. برای این آزمایش از قرار دادن یک اسکناس بین در و بدنه استفاده کنید اگر اسکناس محکم در جای خود قرار نگرفت، احتمالاً لاستیک‎های اطراف یخچال خراب شده‎اند.

همچنین برای کاهش مصرف برق یخچالتان باید از قراردادن انواع قوطی‎های کنسرو، رب گوجه فرنگی، گالن‎ها و بطری‎های حاوی شربت، ترشی، شیشه‎های مربا، عسل و … در یخچال خودداری کنید، چون این کار باعث اشغال بی‎مورد فضای یخچال فریزر و به تبع آن افزایش مصرف انرژی دستگاه خواهد شد. از گذاشتن هرگونه پارچه، مقوا یا روزنامه بر روی طبقات یخچال باید جداً پرهیز کنید، چون این کار از گردش هوا در یخچال جلوگیری می‎کند و مصرف برق آن را افزایش می‎دهد

یخچال و فریزر
یخچال و فریزر را حتما در جایی خشك قرار دهید و فراموش نكنید این وسایل را باید همیشه تمیز نگهدارید ولی هرگز و در هیچ شرایطی قسمت پشت و موتور آنها را با آب نشویید. به جای این كار باید این قسمت‌ها را به كمك یك دستمال خشك یا جاروبرقی تمیز كنید. همچنین می‌توانید كشوها و طبقه‌های یخچال و فریزر را با آب و مواد شوینده تمیز كنید و بعد از این‌كه كاملا خشك شد، سرجایش بگذارید ولیفراموش نكنید هنگامی كه این وسایل مرطوب هستند هرگز آنها را به برق متصل نكنید.

نکاتی برای استفاده بهینه از یخچال و فریزر

اینکه بهترین مدل و گران‌ترین نوع موجود در بازار است…» شما ممکن است مدرن‌ترین و مجهزترین آشپزخانه دنیا را داشته باشید و بهترین مدل‌های یخچال، فریزر، اجاق گاز و… را خریداری کرده باشید ولی روش استفاده درست از آنها را ندانید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند.
۱) بهترین محل قرارگیری یخچال و فریزر:
دقت کنید یخچال یا فریزر در کنار اجاق‌گاز، آبگرمکن و شوفاژ و حتی پنجره‌ای که نور آفتاب مستقیم از آن به داخل می‌تابد، قرار نگرفته باشد، چون در این مکان‌ها مصرف انرژی این دستگاه‌ها افزایش می‌یابد. اگر مجبورید این دستگاه‌ها را در مجاورت وسایل گرمازا در آشپزخانه کوچک آپارتمانتان بچینید، با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) دستگاه را از حرارت و گرما محافظت کنید. پشت یخچال و فریزر، ۲۰ سانتیمتر فضا را برای گردش هوا تا دیوار فاصله بگذارید. کنترل کنید در یخچال به‌طور کامل بسته باشد. اگر یخچال یا فریزر روی یک سطح تراز نباشد، گاهی در آنها باز می‌ماند. لوله‌های پشت یخچال را دست‌کم سالی دو بار گردگیری کنید.
۲) چراغ‌ها چشمک می‌زنند:
فریزرها اغلب سه چراغ سبز، قرمز و زرد دارند. چراغ سبز نشان می‌دهد که جریان برق به فریزر وارد می‌شود. وقتی چراغ قرمز روشن باشد، نشانه آن است که سرماسازی به‌خوبی انجام نمی‌شود، پس این چراغ باید در یک فریزر سالم خاموش باشد. برای چراغ زرد، کلیدی وجود دارد که اغلب اتصالات را به‌صورت مستقیم درمی‌آورد تا سرما به اندازه کافی برسد و چراغ قرمز خاموش شود. در این هنگام این کلید را به حالت خاموش درمی‌آوریم، چراغ زرد هم خاموش می‌شود.
۳) جنگ با برفک‌ها:
اگر لاستیک‌های دور در یخچال و فریزر خراب باشد، داخل فریزر مقدار زیادی برفک می‌زند. نوارهای لاستیکی در یخچال و فریزر به مرور زمان انعطاف خود را از دست داده و جدا می‌شوند و این سبب ایجاد برفک می‌شود. سالی، یک بار سالم‌بودن این نوارها را کنترل کنید تا در صورت کوچک‌ترین نشت هوا، آنها را تعویض کنید. برفک یخچال و فریزر را به‌صورت منظم آب کنید، چون با افزایش ضخامت برفک، مصرف انرژی بالا می‌رود. شما می‌توانید یخچال‌های مجهز به سیستم برفک‌ آب‌کن اتوماتیک را انتخاب کنید تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند.
۴) تمیزکردن یخچال و فریزر:
برای تمیزکردن دیواره داخلی یخچال و فریزر، باید مخلوطی از جوش‌شیرین و آب تهیه کنید. در ۴ لیوان آب ولرم، یک قاشق جوش‌شیرین بریزید و سپس با یک اسفنج نرم آن را روی دیواره‌ها بکشید. سپس آن را با پارچه‌ای نرم و تمیز خشک کنید. وقتی فریزر نویی می‌خرید، می‌توانید درون آن را با همین روش تمیز کنید. پس از هر بار شست‌وشو برای یکنواخت‌شدن سرمای داخل آن باید چند ساعت خالی باشد و با در بسته کار کند.
۵) خوشبو کردن یخچال (رفع بوی بد):
برای اینکه یخچال‌تان بوی بد نگیرد، ظروف، اشیا و غذاهایی که درون یخچال می‌گذارید، باید تمیز و بدون بو باشد. برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توانید مقداری زغال را بکوبید و در کیسه‌های پارچه‌ای نازکی بریزید و در طبقه بالای یخچال بگذارید. هرچند هفته یک بار کیسه زغال را در آفتاب بگذارید تا خشک شود و دوباره بتوانید از آن به عنوان بوگیر استفاده کنید.
۶) استفاده بهینه از جامیوه‌ای:
جامیوه‌ای در بخش پایینی یخچال قرار دارد. بنابراین از سایر بخش‌های یخچال گرم‌تر است. سبزی و میوه را در این بخش قرار دهید. بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند موز، لیمو و گوجه‌فرنگی را بهتر است در دمای بالای ۱۰ درجه بگذارید.
۷) جاسازی مواد غذایی:
مقدار زیادی مواد غذایی را روی هم در یخچال انباشته نکنید چون هوای سرد، دیرتر میان آنها نفوذ می‌کند، بنابراین زودتر فاسد می‌شوند. نگهداری مواد غذایی به نوع ماده غذایی ومقدار آن و درجه آلودگی و شرایط محیط وابسته است. گوشت قطعه قطعه نشده را چند روز در یخچال نگه ندارید. سبزی‌ها و کاهوها را پاک کرده، درون یک دستمال نازک بپیچید و در یخچال بگذارید. برای نگهداری خورش در یخچال آن را ۵ دقیقه بجوشانید و بگذارید خنک شود. سپس می‌توانید آن را دو، سه روز در یخچال نگهداری کنید. می‌توان مرغ را دو، سه روز و سبزی‌ها را تا یک هفته و میوه‌ها را گاهی تا چند هفته درون یخچال نگهداری کرد. اگر روی هر کیسه ماده غذایی درون فریزر نامش را بنویسید، دستیابی به آن آسان‌تر است و با باز نگه‌داشتن در فریزر موجب اتلاف انرژی نمی‌شوند.
۸) پزشک یخچال‌تان باشید:
ممکن است یخچال و فریزر منزل شما مشکلاتی داشته باشند که دلیلش را ندانید. اگر فریزرتان ریپ می‌زند و سپس روشن می‌شود، احتمالاً پلاتین رله‌ها کثیف شده و باید آنها را تمیز کنید. اگر فریزرتان سوت می‌کشد، باید لوله‌های یخچال شسته شوند و فریزرتان تجدید شارژ شود. اگر فریزرتان در طبقه‌های بالا خیلی سرد و در طبقه‌های پایین سرمای کافی تولید نمی‌کند، گاز فریزرتمام شده است.
۹ ) باز و بسته کردن در یخچال:
از باز و بسته کردن بیهوده در یخچال و فریزر خودداری کنید. در یخچال و فریزر را به مدت طولانی باز نگذارید. اگر برق قطع شد یا به دلیلی یخچال از کار افتاد از باز و بسته کردن در آن جلوگیری کنید و اگر می‌توانید روی یخچال‌تان چند عدد پتو بیندازید.
۱۰ )به اندازه کافی سرد:
درجه ترموستات فریزر را اغلب بین ۱۵ تا ۱۸ درجه زیر صفر و درجه ترموستات یخچال را از بین ۳ تا ۴ درجه بالای صفر تنظیم کنید. تنظیم درجه ترموستات برای کاهش مصرف انرژی لازم است و اگر درست تنظیم نشود موجب فاسد شدن یا یخ‌زدگی مواد غذایی و به تبع آن افزایش مصرف انرژی می‌شود.
۱۱) بطری نوشابه ممنوع:
بطری‌های نوشابه گازدار را در قسمت جایخی یخچال یا در بخش فریزر یخچال-فریزر نگذارید. چون پس از انجماد کامل مایع درون بطری، در بطری باز می‌شود یا بر اثر فشار زیاد به بطری، بطری می‌شکند و مایع آن در داخل یخچال پراکنده می‌شود. در این صورت شما مجبورید دقایقی برای تمیز کردن ترکیدگی بطری، در یخچال را باز بگذارید که موجب اتلاف انرژی می‌شود. قوطی‌های کنسرو، رب گوجه‌فرنگی،‌گالن‌ها و بطری‌های حاوی شربت، ترشیجات و شیشه‌های مربا و عسل را در یخچال نگذارید. اینها فضای یخچال را اشغال کرده و موجب افزایش مصرف انرژی یخچال-فریزر می‌شوند.
۱۲ )خرید یخچال جدید:
هنگام خرید یخچال مدل‌هایی را انتخاب کنید که مصرف انرژی کمتر و بازدهی بیشتری داشته باشند. همچنین برچسب انرژی یخچال را کنترل کنید. پس از جابه‌جایی یا حمل یخچال،‌حداقل ۲ تا ۳ ساعت پس از جابه‌جایی، یخچال را به برق وصل کنید

داخل فر را چگونه تمیز کنیم؟

یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری پیراکسیدهیدروژن را با یک لیتر آب مخلوط کنید و با استفاده از اسفنج و اسکاچ قسمت داخل فر را آغشته و پس از یک ساعت تمیز کنید.
در شیشه خالی اسپری، مخلوطی از یک پیمانه نمک، یک پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب تهیه کنید و در قسمت های داخل فر خاموش بپاشید و بگذارید بماند تا کم کم کثیفی داخل آن جدا شود. سپس با پارچه مرطوب داخل فر را دستمال بکشید. در صورتی که احساس می کنید کثیفی ها کاملا از بین نرفته است مقدار جوش شیرین را اضافه کنید.
از قسمت بالای شیشه فر محلول را نپاشید زیرا بین دوجداره شیشه نفوذ پیدا می کند.برای پیشگیری می توانید قسمت های باز شیشه ای را با پارچه بپوشانید تا مانع ورود آب شود یا این که به جای استفاده از آبپاش با دستمال این کار را انجام دهید.

نکاتی کلی و مهم برای نگهداری از یخچال

۱) یخچال را از وسایل گرما زا و تابش نور خورشید دور نگاه دارید.
۲) در خانه های ییلاقی که مدتی مورد استفاده قرار نمیگیرد یا در زمانی که به سفر طولانی میروید، تمام مواد غذایی را از یخچال خارج کنید و از برق قطع کنید، آنرا به خوبی تمیز کرده، خشک کنید و درب آنرا باز بگذارید تا هوا در آن جریان یابد.
۳) در سفرهای کوتاه، یخچال را خاموش نکنید اما مواد غذایی فاسد شدنی را از آن خارج کرده و اگر یخچال دارای یخ ساز و سیستم آب سرد کن است، طبق دستور موجود در بروشور، سیستم را قطع کنید.
۴) مواد داخل یخچال را روی هم سوار نکنید و از پر کردن آن خودداری کنید زیرا در غیر این صورت هوای سرد در آن جریان نمیابد.
۵) تمام مواد را با درپوش یا با روکش محافظ بهداشتی در یخچال قرار دهید تا از انتشار بوی غذاها جلوگیری شده و در یخچالهی ضد برفک، از خشک شدن آنها جلوگیری کند.
۶) برای زدودن برفک در یخچالهایی که برفک تولید میکنند، از لوازم حرارت دهنده مانند سشوار استفاده نکنید زیرا به بدنه یخچال صدمه میزنند. در چنین مواقعی یخچال را خاموش کنید و بگذارید برفکها آب شده و به سادگی جدا شوند. برای جدا کردن آنها هم از ابزارهای تیز استفاده نکنید زیرا لوله های سرد کننده بسیار آسیب پذیرند و امکان سوراخ شدن آنها وجود دارد.
۷) حتا اگر یخچال به برفک زدایی نیاز ندارد، باز هم به طور مرتب آنرا تمیز کنید. آنرا خاموش کرده، از برق بکشید، مواد داخل آنرا بیرون آورده و تمام قطعات متحرک یخچال را خارج کنید.
داخل یخچال را با محلولی از ۱ تا ۲ قاشق جوش شیرین در یک چهارم لیتر آب ولرم بشویید و خشک کنید. قطعات متحرک را با آب و محلول ضد عفونی بشویید و خشک کنید. هیچ یک از قطعات را با آب داغ تمیزز نکنید زیرا ترک خورده و یا مات میشوند.
۸) داخل فریزر را با توجه به دستورات موجود در بروشور تمیز کنید.
۹) بدنه خارجی یخچال را با محلول آب و مایع تمیز کننده تمیز و خشک نمایید. گاهی اوقات میتوانید از پولیش مخصوص بدنه استفاده کنید.
۱۰) برای جلوگیری از هر مشکل و ایجاد بوی ناگوار، هر لکه یا ذره غذای داخل یخچال را بلافاصله تمیز کنید.
۱۱) بعضی از قطعات پلاستیکی داخل یخچال به سادگی با مواد غذایی رنگی چون توت فرنگی، لک شده و به سادگی بوی مواد را به خود میگیرند. پس این مواد را به خوبی بسته بندی کنید و مواد رو به خراب شدن را هر چه زودتر بیرون بیاورید.
۱۲) گاهی قطعات مذکور در مقابل گرما هم ضعیف هستند و در اثر اختلاف دما ترک خورده یا نرم میشوند. پس هرگز ظروف داغ را در آن قرار ندهید.
۱۳) برای تمیز کردن قطعات پلاستیکی از تمیز کننده های قوی استفاده نکنید.
۱۴) هرگز از پودرهای ساینده برای تمیز کردن یخچال استفاده نکنید.
۱۵) هر از گاهی قسمت کندانسور یخچال را با جارو برقی تمیز کرده یا خاک آنرا بگیرید (برای این کار از اطلاعات موجود در بروشور استفاده کنید) و در این حین محفظه جمع آوری آب ناشی از برفک زدایی اتوماتیک را هم تمیز کنید.

چند توصیه و پیشنهاد

1 – توجه داشته باشید هرگز آمونیاک را با ماده بی رنگ کننده مخلوط نکنید زیرا باعث ایجاد گاز سمی می شود.
2 – یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری پیراکسیدهیدروژن را با یک لیتر آب مخلوط کنید و با استفاده از اسفنج و اسکاچ قسمت داخل فر را آغشته و پس از یک ساعت تمیز کنید.
3 – یک پیمانه آمونیاک را در ظرفی در داخل فر به مدت یک شب کامل بگذارید و سپس روز بعد لکه ها را پاک کنید.
4 – ۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین، ۳ قطره مایع ظرفشویی و ۴ قاشق غذاخوری سرکه سفید را به شکل ضماد غلیظ در بیاورید و با استفاده از اسفنج داخل فر را تمیز کنید.
5 – آب لیمو چربی ها را حل می کند. برای تهیه مواد تمیزکننده مقدار مساوی آب لیمو را با نمک مخلوط کنید و روی لکه ها بمالید و پس از ۱۵ دقیقه با اسفنج تمیز کنید.

هرآنچه در مورد آون توستر لازم است بدانید

آون توستر یا فر برقی یکی از لوازم پرکاربرد و کار راه انداز آشپزخانه به شمار می آید و جای کمی اشغال می کند. همان طور که از نام آن پیداست هم توستر است که برای تست کردن و برشته کردن نان مورد استفاده قرار می گیرد و هم به عنوان فر برای پخت کوتاه مدت مانند ذوب کردن پنیر روی غذاها و موادی که نیاز به زمان پخت خیلی زیادی ندارد استفاده می شود.

نگهداری از پلو پز و آرام پز

بعد از این‌كه كار با این دستگاه‌ها تمام می‌شود، باید دیگ آن را با آب و مواد شوینده بشویید، ولی قسمت برقی دستگاه را فقط با دستمالی نم دار تمیز كنید. همچنین برای برق انداختن آنها می‌توانید از مقداری سركه كمك بگیرید.

نکات کاربردی در استفاده و نگهداری از چايساز :

در هنگام کار با چای‌ساز، دقت به جزئیات اهمیت زیادی دارد. حفظ سلامت دستگاه چای‌ساز شما در گرو رعایت نکاتی است که از پیش از روشن کردن دستگاه و تا پس از دم کشیدن چای باید به آن‌ها توجه کنید.

1- از آب تصفیه شده استفاده کنید
استفاده از آب تصفیه شده باعث جلوگیری از رسوب گرفتن کتری می‌شود. و علاوه بر این، کیفیت طعم چای را افزایش می‌دهد.

2- یک محافظ برق با کیفیت تهیه کنید
اگر دوست دارید چای ساز شما برایتان زیاد عمر کند، سیم برق دستگاه را مستقیم به پریز وصل نکنید. برای زدن چای‌‌ساز به برق بهتر است از سه راهی برق محافظ‌دار استفاده کنید تا آسیب‌های احتمالی را که با اتصالی برق ایجاد می‌شود، کاهش دهید.

3- هنگام پر کردن کتری برقی آن را از روی استند جدا کنید
کتری را ابتدا از روی پایه استند جدا و سپس پر از آب کنید. پس از پر شدن کتری تا درجه معین، اطراف و زیر آن را با یک پارچه خشک کنید و سپس روی پایه قرار دهید.انجام این کار جلوی نفوذ آب به پایه و سیستم مکانیکی دستگاه را می‌گیرد و طول عمر چای ساز را بالا می‌برد.

4- کتری و قوری را پس از هر بار استفاده تمیز بشویید
پس از هر بار استفاده از چای ساز بهتر است قوری را با مواد شوینده تمیز کنید و صافی آن را با یک فرچه کوچک بشویید.

نکته 1- :اگر داخل سماور یا چای‌ساز جرم گرفته است می‌توانید جرم دستگاه را با سركه تمیز كنید؛ برای این كار باید به مقدار مساوی آب و سركه داخل محفظه آب دستگاه بریزید و بگذارید بجوشد تا كم‌كم جرم دستگاه از بین برود.

نکته 2- یادتان باشد اگر لوازم برقی خراب شده و بخوبی گذشته كار نمی‌كند، هرگز خودتان دستگاه‌ها را تعمیر نكنید و این كار را به افراد متخصص بسپارید. همچنین برای این‌كه عمر وسایل برقی شما بیشتر شود و مصرف برق هم كاهش یابد، هنگام شب و در زمان اوج مصرف برق تا جایی كه امكان دارد از وسایل برقی مخصوصا وسایلی كه برق بیشتری مصرف می‌كند استفاده نكنید.

چرخ گوشت

این وسایل را دور از دسترس كودكان قرار دهید و هیچ وقت تصور نكنید فرزند شما بزرگ شده و متوجه خطر می‌شود. همچنین خوب است برای این‌كه این وسایل به خوبی كار كنند و عمر بیشتری داشته باشند، به مدت طولانی از آنها استفاده نكنید.

سعی كنید تكه‌های گوشتی را كه داخل چرخ‌گوشت می‌ریزید كوچك‌تر خرد كنید و هرگز گوشت را با فشار و به زور داخل محفظه نریزید. در ضمن‌فراموش نكنید نباید سبزی‌هایی را كه آب زیادی دارد با استفاده از چرخ گوشت چرخ كنید چون ممكن است آب سبزی داخل موتور شده و در نتیجه دستگاه را خراب كند.

میوه‌های درشت را هم نباید داخل آبمیوه‌گیری بریزید و اگر این دستگاه محفظه‌ای برای تفاله‌ها دارد پس از گرفتن دو لیوان آبمیوه، محفظه را خالی و دوباره كارتان را شروع كنید. برای نظافت آبمیوه‌گیری از آب ولرم استفاده كنید زیرا میوه‌ چرب نیست و برای نظافت نیازی به آب داغ ندارید.

اجاق گاز

بعضی از اجاق‌گازها برقی هستند، ولی اجاق‌هایی كه با گاز كار می‌كنند نیز برای استفاده از فندك به برق نیاز دارند. بنابراین موقع نظافت آنها هم دقت كنید آب روی اجاق گاز نریزید. به جای این كار می‌توانید با مقداری جوش‌شیرین و آب اجاق گاز را تمیز كنید یا از شوینده‌های مخصوص این كار كمك بگیرید.

علت خرابی فندک گاز عوامل زیر است 
فاصله زیاد جرقه زن با سر شعله
جرم گرفتگی سر جرقه زن
ضعیف شدن برق جرقه زن
چسبیدگی جرقه زن به سر شعله

جارو برقی

روزهایی نه‌چندان دور، مادربزرگ برای رفت و روب خانه، به مزرعه می‌رفت و گیاهی با ساقه‌های خشن و برگ‌های ظریف می‌چید، آنها را دسته می‌کرد و با پارچه‌ای محکم می‌بست. بعد انتهای آن را قیچی می‌کرد و از آن برای نظافت خانه‌اش استفاده می‌کرد. حالا دیگر از آن جاروهای محلی در خانه‌ها خبری نیست و حتی جارودستی‌ها هم پلاستیکی شده‌اند، اما نکته مهم این‌که دیگر هیچ خانه‌ای را نمی‌توان یافت که در آن وسیله‌ای به نام جاروبرقی وجود نداشته باشد.حالا وقتی خانه کثیف می‌شود، خانم یا آقای خانه بسرعت آن را جارو می‌کشد و از کمردردهای ناشی از جاروکردن با جارودستی هم خبری نیست.

جاروبرقی هم مثل هر وسیله دیگر خانه کثیف می‌شود و اتفاقا بیشتر گرد و غبار می‌گیرد. بنابراین لازم است هر چند وقت یک بار گرد و خاک موتور جاروبرقی‌تان را بگیرید و لوله‌های آن را تمیز کنید. در غیر این صورت، فشار زیادی به موتور وارد می‌شود و ممکن است بسوزد.

جاروبرقی‌های مختلف کیسه‌های متفاوتی دارند. اگر کیسه جاروبرقی‌تان ثابت و غیرقابل تعویض است، هرچند وقت یک بار آن را جدا کنید و بشویید. اگر کیسه جاروبرقی‌ شما مقوایی و قابل تعویض است، قبل از پر شدن آن را عوض کنید.

مهم‌ترین بخش جاروبرقی برای نظافت، فیلتر آن است. اگر فیلتر جاروبرقی شما گرد و خاک گرفته باشد، قدرت مکندگی زباله‌ها را از دست می‌دهد.

میانگین استفاده از جاروبرقی نیم‌ساعت است. اگر خانه بزرگی دارید که برای جارو کردن به دقت بیشتری نیاز دارد، حتما چند بار جارو را خاموش کنید، چون کار مداوم با جاروبرقی به موتور آن آسیب می‌رساند.

آشغال‌های بزرگ را با جاروبرقی جمع نکنید. این کار موجب گیر کردن زباله‌ها در داخل لوله جاروبرقی می‌شود.

جاروبرقی را یکدفعه به این طرف و آن طرف نکشید. بگذارید حرکت آن روی فرش، موکت و سنگفرش آرام و کند باشد.

همیشه مراقب صدای جاروبرقی خود باشید. به محض تغییر صدای موتور، آن را خاموش و علت را بررسی کنید. البته از دستکاری و تعمیر جاروبرقی بپرهیزید و در صورت بروز اشکال آن را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

آموزش تمیز کردن چرخ خیاطی

چرخ خیاطی یک وسیله مهم در خانه است که تمیز کردن آن مانند سایر وسیله های خانه از اهمیت زیادی برخوردار است.
با رعایت نکات زیر بعد از 10-8 ساعت استفاده از دستگاه، می توانید نسبت به دوام چرخ و لذت خیاطی کردن مطمئن باشید.

وسایل مورد نیاز:
– یک تیوب روغن چرخ خیاطی
– اسپری هوای فشرده
– موچین

نحوه تمیز کردن چرخ خیاطی
1- چرخ خیاطی را از برق بکشید. سوزن، قرقره و ماسوره را درآورید.
2- از قسمت های ظاهری دستگاه شروع کنید. پرزهای دستگاه را به آرامی با دستمال نرمی که پرز ندهد، پاک کنید. لکه های کثیف و سفت شده را با پارچه نم دار و صابون ملایم تمیز کنید.
3- از یک برس کوچک یا اسپری هوای فشرده برای تمیز کردن جاهای ظریف، درزها و قسمت هایی که دست نمی رسد و پاک کردن پرزهای آن ها، استفاده کنید.
4- صفحه متحرک چرخ را تا جایی که امکان دارد، به طرف خود بکشید. بعضی از این صفحات با ضربه باز می شوند و بعضی لازم است پیچ آن ها باز شود.
5- پرزهای داخل و روی ماسوره را با اسپری هوا یا برس گردگیر تمیز کنید.
6- پرزهای باقی مانده دور جاماسوره ای و قسمت های فلزی را با یک موچین تمیز کنید.
7- یک یا دو قطره روغن در جای مخصوص بریزید. این مکان با توجه به مدل چرخ خیاطی در دفترچه یا روی دستگاه مشخص شده است.

ماکروفر

اگر داخل ماکروفرتان در اثر استفاده و یا در اثر پخت غذایی خاص بوی بد گرفته شده است راه کار ساده وبسیار جالبی برای این کار هست :

برای این کار از یک ماده طبیعی استفاده میکنیم : لیمو ترش . این میوه پر فایده از دیر باز برای پخت و پز برای از بین بردن لکه‌ها و بوی بد مواد غذایی و تمیز کردن کفش‌های تنیس و … مورد استفاده قرار می گرفت . امروز ما برای از بین بردن آلودگی داخل ماکروفر هم از این ماده استفاده میکنیم :
مراحل کار :
۱- یک فنجان مخصوص ماکروفر برداشته و داخل آن آب لیمو ترش بریزید . آب لیمو ترش به عنوان یک بوزدا عمل میکند .
۲- در این مرحله ماکرو فر را روشن کنید و به مدت سه دقیقه بگذارید کار کند . حالا بگذارید تا فنجان همچنان در ماکروفر باشد تا بخارات بدرون آن نفوذ کند و تاثیر خود را بگذارد .
۳-حالا فنجان را از ماکروفر بیرون بیاورید و داخل آن را با یک پارچه تمیزکنید .

به خاطر داشته باشید اگر همیشه داخل ماکروفرتان را تمیز کنید داخل آن بوی بد نخواهد گرفت.

رای از بین بردن بوی بد ماکروویو می‌توانید از روش‌های ساده‌ای استفاده کنید. با این کار هر بار که در ماکروویو را باز کردید،
راه حل اول – ۴ قاشق چای‌خوری سرکه سفید را در ظرف مخصوص ماکروویو ریخته و بقیه ظرف را با آب پر کنید و در دستگاه بگذارید. آن را به مدت ۶ دقیقه با درجه بالا حرارت دهید. اجازه دهید این محلول به مدت یک ساعت در ماکروویو بماند. سپس داخل آن را با دستمال تمیز کرده وبعد با آب و صابون بشویید.
راه حل دوم – می توانید یک کاسه پر از سرکه سفید را داخل ماکروویو بگذارید، بدون این که آن را روشن کنید و تا زمانی که بوی بد از بین نرفته است اجازه دهید سرکه در آن جا بماند. سپس آن را با آب و صابون بشویید.
جایگزین دیگر این است که ابتدا داخل ماکروویو را با آب و صابون تمیز کنید و سپس با یک دستمال آغشته به محلول آب و سرکه سفید درون ماکروویو را پاک کنیم.
راه حل سوم – آب‌لیمو هم می‌تواند نقش سرکه را برایتان بازی کند. ۵ قاشق چای‌خوری آب‌لیمو را به همراه آب در کاسه مخصوص ماکروویو ریخته و آن را به مدت ۶ دقیقه با درجه زیاد روشن کنید. اجازه دهید کاسه به مدت یکساعت در ماکروویو بماند. سپس با یک دستمال دیواره‌ها را از آب لیمو پاک کنید و بعد با آب وصابون بشویید.
راه حل چهارم – به جای آب لیمو می‌توان چند برش لیمو را در یک فنجان آب گذاشته و ماکروویو را به مدت ۵ دقیقه روشن کرد و بعد دیواره‌ها را با روش بالا پاک کرد.
راه حل پنجم – وانیل هم یکی از خوشبوترین اسانس‌هایی است که می‌توانید از آن برای این کار استفاده کنید. یک قاشق چای‌خوری وانیل را در یک کاسه آب ریخته و ماکروویو را روشن کنید تا محلول بجوشد.
اجازه دهید بخار معطرتان به مدت نیم ساعت در ماکروویو بماند و سپس داخل آن را با یک دستمال پاک کنید.
راه حل ششم – جوش‌شیرین هم یک پاک‌کننده عالی و بی‌ضرر است. ۵ قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در یک کاسه آب ریخته و ۶ دقیقه آن را بجوشانید و بگذارید یک ساعت در دستگاه بماند.
راه حل هفتم – همچنین می‌توانید یک پارچه را در محلول آب وجوش‌شیرین فرو برده و با آن دستگاه را پاک کنید.

دستگاه تصویه آب

برای انتخاب یک دستگاه تصفیه آب مناسب ، ابتدا باید اطلاعات کاملی در باره مراحل و فیلترهای آن کسب کنید. نحوه عملکرد فیلترها را بدانید و متناسب با نیاز خود ، دستگاه مناسب را انتخاب نمایید. با مطالعه این مقاله، اطلاعات دقیقی در باره نحوه عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی کسب خواهید کرد.

مرحله اول: فیلتر الیافی 5 میکرون
این فیلتر از الیاف مصنوعی پلی پروپیلن ساخته شده است. این الیاف فشرده شده اند و لابه لای آنها منافذی به قطر حداکثر 5 میکرون وجود دارد. با عبور آب از این فیلتر، ذرات معلق بزرگتر از 5 میکرون از آب حذف می شوند. گل و لای ، شن وماسه ، زنگ لوله ها و ذرات ناشی از پوسیدگی لوله ها در این مرحله از آب حذف شده و آب زلال و شفاف می شود.

مرحله دوم: فیلتر کربن فعال
در دستگاه های تصفیه آب خانگی ، فیلتر زغالی یا کربن فعال که در مرحله دوم قرار دارد، دارای خاصیت جذب سطحی است و قادر است کلر، گازهای شیمیایی محلول در آب ، مواد شیمیایی آلی ، تری هالومتان ها (محصول فرعی کلرزنی) ، آفت کش ها ، بو و طعم نامطبوع آب را حذف کند.
شاید بتوان گفت وظیفه اصلی این فیلتر همان حذف کلر باقیمانده از آب می باشد، چرا که کلر علاوه بر مضراتی که برای سلامتی انسان دارد، می تواند به فیلتر اصلی ( ممبران RO ) نیز آسیب بزند.

مرحله سوم: فیلتر الیافی 1 میکرون
جنس و نحوه عملکرد این فیلتر دقیقا مشابه فیلتر مرحله اول است. با این تفاوت که در این مرحله دقت تصفیه آب به یک میکرون می رسد. لذا ذرات معلق و آلاینده های شناور در آب که در مرحله اول از آب حذف نشده اند، در این مرحله از آب حذف می شوند و آب کاملا زلال و شفاف می شود.

مرحله چهارم: فیلتر اسمز معکوس RO
این فیلتر ، در واقع فیلتر اصلی دستگاه آب تصفیه کن است. فیلتر اسمز معکوس، از چندين لايه غشاء نيمه تراوا كه به دور يك لوله مركزي پيچيده شده اند تشكيل شده است.
چون ناخالصي های محلول در آب، قادر به عبور از غشاء نيستند از اين رو در يك طرف غشاء آب تقريبا خالص وجود خواهد داشت كه راهي لوله مركزي شده و به سمت خروجي آب تصفيه شده هدايت مي شود. در طرف ديگر لايه هاي غشاء، آب تغليظ شده از ناخالصي ها وجود خواهد داشت كه به سمت مجراي فاضلاب هدايت مي شود.
روش اسمز معكوس مي تواند املاح آب را 90 تا 98 درصد كاهش دهد. نیترات، آرسنیک، سرب ، جیوه و سایر ناخالصی های محلول در آب و وفلزات سنگین مضر در آب در این مرحله از آب حذف می شوند. سختی مضر آب که باعث رسوب گذاری در کتری و چای ساز و … می شود حذف شده و آب سنگین به آب سبک و گوارا تبدیل می شود.

مرحله پنجم: فیلتر کربن نهایی
مرحله آخر ، فیلتر کربن نهایی است.این فیلتر نیز درست مثل فیتر مرحله دوم از جنس کربن است. دانه های کربن موجود در این فیلتر بو و طعم نامطبوع آب را که ممکن است در اثر ماندگی آب در تانک ذخیره به وجود آمده باشد حذف می کنند.

مراحلی که در این مقاله توضیح داده شد، مراحل یک دستگاه تصفیه آب استاندارد است که توسط کمپانی های معتبر تولید می شوند. در هیچ یک از این مراحل ، چیزی به آب آشامیدنی اضافه نمی شود بلکه کلیه مراحل ، نقش حذف کنندگی و فیلتراسیون را ایفا می کنند.

راه و رسم جرم گیری از لوازم برقی

لوازم برقی منزل مثل اتو‌های بخار، دستگاههای ماکروویو و… به مرور زمان با آهک آب یا چربی غذا پوشیده می‌شوند و اصطلاحاً به خود جرم می‌گیرند. در این مواقع چه باید کرد؟ اطلاع از چند فوت و فن خانه داری، راه و رسم پاک کردن این جرم‌ها را برایتان آسان‌تر می‌کند.

برطرف کردن جرم و گچ داخل اتو
اتو‌های بخار به مرور زمان جرم می‌گیرند و گاهی هم منفذهای خروج بخار بسته می‌شوند. کمی سرکه سفید در محفظه آب آن بریزید و بعد از ۲۴ ساعت اتو را روشن کنید و اجازه دهید بخار کند تا آب و گچ آن خارج شود.

تمیز کردن کف اتو
اتوهای قدیمی که کف آن روکش تفلون ندارند در اثر تماس با پارچه زود کثیف می‌شوند که حتماً باید تمیز شوند، توصیه می‌شود وقتی اتو داغ است با یک پارچهٔ کتانی که در دست مچاله کرده‌اید کف آن را تمیز کنید سپس با پارچهٔ آغشته به نمک یا چوش شیرین بقایای جرم کف اتو را پاک کنید.

تمیز کردن آبمیوه گیری
بخش‌های قابل شست وشوی آبمیوه گیری ممکن است در اثر استفاده زیاد رنگ گرفته باشند. برای پاک کردن و نیز جلوگیری از رنگ گرفتن آن‌ها، یک دوم فنجان مایع سفیدکننده، یک چهارم فنجان جوش شیرین و چهار فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید و با اسفنج روی قسمت‌های مورد نظر بمالید همچنین می‌توانید به مدت ده دقیقه آن‌ها را در این مایع بخیسانید. سپس بشویید و کاملاً خشک کنید.

تمیز کردن مایکروویو
یکی از لوازم برقی که بیشتر خانم‌ها با آن مشکل دارند مایکروویو است. برای تمیز کردن این وسیله، نیمی از یک لیموترش بزرگ را در کاسه‌ای آب قرار دهید و بگذارید پنج تا ده دقیقه (بسته به میزان کثیفی دستگاه) در مایکروویو بجوشد. بخار لیمو باعث تبخیر لکّه‌های چرب می‌شود و بوی بد را از میان می‌برد. در پایان با یک دستمال کتانی خشک دیواره‌های داخل دستگاه را تمیز کنید.
دستمال آغشته به آب لیموترش تازه یا الکل نیز برای تمیز کردن مایکروویو و از بین بردن چربی‌ها بسیار سودمند است. هرگز از دستمال زبر، اسکاج یا سیم ظرفشویی برای تمیز کردن دستگاه استفاده نکنید. برای پیشگیری از پاشیدن چربی غذا به دیواره‌ها بهتر است هنگام پخت روی غذاهای چرب را با سلفون بپوشانید محلول دو قاشق غذاخوری آب لیموترش یا بکینگ پودر در یک پیمانه آب را مدت چهار تا شش دقیقه در مایکروویو بجوشانید. سپس با دستمال دیواره‌ها را تمیز و خشک کنید.

تمیز کردن تلویزیون
اثر انگشت بچه‌ها بر صفحهٔ تلویزیون منظرهٔ نازیبایی به وجود می‌آورد تلویزیون را هنگام تمیز کردن خاموش کنید. ابتدا با یک دستمال خشک غبار آن را بگیرید و سپس با پنبهٔ آغشته به محلول آب و الکل صفحهٔ تلویزیون را تمیز کنید. الکل لکّه‌های چرب و اثر انگشت را بر طرف می‌کند. توصیه می‌شود از دستمال حوله‌ای و پرزدار استفاده نکنید. دیواره‌های غیرشیشه‌ای تلویزیون را نیز می‌توانید با پارافین مایع براق کنید و با دستمال خشک چربی اضافی را بگیرید و براق کنید. این روشن برای تمیز کردن ضبط صوت و ویدئویی که رنگ تیره دارند هم مناسب است.

تمیز کردن جدار وسایل برقی
قسمت بیرونی دیواره‌های وسایل برقی را بعد از قطع کردن ورودی برق، با دستمال مرطوب یا پنبه آغشته به الکل صنعتی براق و تمیز کنید.

تمیز کردن لوازم خانگی
برای از بین بردن زردی لوازم خانگی سفید (از جمله ماشین لباسشویی، یخچال و آبمیوه گیری)، محلولی از نصف پیمانه مایع سفید کننده، نصف پیمانه جوش شیرین و چهار پیمانه آب گرم را با اسفنج روی سطح مورد نظر بمالید. پس از ده دقیقه، در صورت امکان محل را آبکشی و یا با دستمال مرطوب پاک کنید.

از بین بردن بوی یخچال
برای تمیز کردن دیواره‌های داخلی یخچال از محلول جوش شیرین و آب کمک بگیرید. برای این منظور، یک تا دو قاشق جوش شیرین را در یک چهارم لیتر آب گرم حل کنید و یخچال را با آن پاک کنید. سپس با دستمال تمیز خشک نمایید. جوش شیرین بوی نامطبوع یخچال را نیز از بین می‌برد.

تمیز کردن پشت یخچال
پشت یخچال را تمیز نگاه دارید. برای پاک کردن این قسمت، دو شاخه یخچال را بیرون آورید و دستگاه را کمی جلو بکشید. به وسیله جاروبرقی گرد وغبار پشت یخچال را با دقت بزدایید. به این ترتیب دستگاه بهتر کار می‌کند و عمر بیشتری خواهد داشت.

تمیز کردن قفسه‌های یخچال
قفسه‌ها و کشوهایی را که می‌توان بیرون آورد می‌توانید با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و پس از خشک شدن دوباره در یخچال قرار دهید.

صرفه چویی در مصرف برق لوازم برقی و منزل

ما کمتر منبعی را پیدا می کنیم که به ما بگوید چگونه در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم یا چگونه هزینه آب و برق و گاز مصرفی مان را کاهش دهیم؟ به همین دلیل، دراینجا راه های مختلف صرفه جویی در انواع انرژی را با هم مرور می کنیم تا بهتر بتوانید با توجه به این توصیه ها، مصرف انرژی را مدیریت کنید.

چراغ مطالعه
گاهی می توانید خیلی راحت تر از آنچه فکرش را می کنید، هزینه های انرژی مصرفی تان را پایین بیاورید؛ مثلا به جای اینکه شب ها برای کار یا مطالعه از چراغ مطالعه استفاده کنید، کارهایتان را صبح انجام دهید و از نور طبیعی خورشید استفاده کنید. اگر هم مجبور به کار کردن یا درس خواندن در تاریکی شب هستید، انواعی از چراغ مطالعه را بخرید که انرژی کمتری مصرف می کنند و حتما پس از اتمام کارتان آن را خاموش کنید.

وسایل چند منظوره
اگر کارهایی از قبیل اسکن کردن، پرینت گرفتن و کپی گرفتن را در خانه انجام می دهید، بهتر است به جای خریدن و روشن کردن چند وسیله برقی، یک وسیله چند کاره تهیه کنید.

مانیتور کامپیوتر
حتی اگر کامپیوترتان خاموش باشد، آن چراغ کوچک مانیتور که خاموش اش نمی کنید، می تواند وسیله ای برای اتلاف برق باشد. بنابراین وقتی کارتان با کامپیوتر تمام شد، حتما مانیتور را هم خاموش کنید.

تلفن بی سیم
تنها وقتی که شارژ تلفن بی سیم تان تمام شد، آن را به شارژ بزنید و تا جایی که می توانید، اصلا از تلفن بی سیم استفاده نکنید. استفاده از تلفن های معمولی که برای کار کردن، نیاز به برق ندارند، به صرفه تر است.

ماشین ظرف شویی و لباس شویی
بهتر است ماشین ظرف شویی یا لباس شویی ای بخرید که برچسب مصرف انرژی اش در بهترین وضعیت باشد. هیچ گاه قبل از پر شدن کامل، ماشین ظرف شویی یا لباس شویی را روشن نکنید. چربی و کثیفی های بیش از حد و ته مانده غذاها را با یک دستمال کاغذی پاک کنید و سپس ظر ف ها را برای شستشو درون ماشین قرار دهید. شستن ظرف های کثیف تر، نیاز به زمان و اتلاف انرژی بیشتری دارد. اگر ماشین ظرف شویی یا لباس شویی تان خیلی قدیمی و کهنه است، بد نیست که آن را با یک مدل جدید عوض کنید تا از این طریق ۲۰ درصد در مصرف آب و برق صرفه جویی کرده باشید. تا جایی هم که امکان دارد، لباس هایتان را با آب سرد بشویید.

یخچال و فریزر
خیلی ها عادت دارند وقتی یک یخچال یا فریزر نو می خرند، نوع قدیمی اش را در انباری یا پارکینگ خانه روشن بگذارند برای روز مبادا و تا رسیدن آن روز، آن یخچال یا فریزر می شود محل نگهداری یخ یا آب خنک؛ همین و بس! خساست نکنید و وقتی یک وسیله برقی نو مثل یخچال می خرید، نوع قدیمی ترش را رد کنید برود. مصرف برق وسایل الکتریکی قدیمی، بسیار بالاست و استفاده بیهوده از آنها اسراف به حساب می آید.

اجاق گاز
یکی از بزرگ ترین دلایل اتلاف سوخت در منازل، استفاده نادرست از اجاق گاز است. زیاد کردن بیش از حد شعله، قرار دادن ظروف کوچک روی شعله های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله های کوچک، از مهم ترین اشتباهاتی است که برخی خانم های خانه دار مرتکب می شوند و باعث هدر رفتن ۴۰ درصد سوخت اضافی می شوند. در ضمن، حواس تان باشد که شعله اجاق گازتان باید آبی بسوزد. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگی، با یک اهل فن در این زمینه مشورت کنید تا خرابی احتمالی اجاق گاز شما باعث اتلاف انرژی نشود.

مایکروفر
مایکروفر می تواند به خودی خود باعث صرفه جویی ۸۰درصدی در مصرف انرژی شود؛ زیرا سرعت پخت غذاها در آن بسیار بالا است و شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن با صرف کمترین انرژی، غذای تان را آماده کنید.

 چراغ اتاق

حواس تان باشد که همیشه به محض ترک کردن اتاق، لامپ آن را خاموش کنید.

آبگرمکن

برای صرفه جویی بیشتر در مصرف سوخت باید دمای آبگرمکن تان را روی ۶۰ درجه سانتی گراد و حتی کمتر، تنظیم کنید. اگر درجه آبگرمکن شما بیشتر از ۷۵ درجه سانتی گراد باشد، یعنی شما دارید سوخت زیادی را هدر می دهید. آبگرمکن های قدیمی و آنهایی که برچسب مصرف انرژی شان در رده C یا پایین تر است، سوخت زیادی را هدر می دهند.

رادیاتور

برای جلوگیری از به هدر رفتن سوخت و انرژی گرمایشی، لوله های آب گرم و رادیاتور مرکزی را عایق بندی کنید و هرچند وقت یک بار به شوفاژخانه سر بزنید تا از نبود هرگونه ترکیدگی یا شکاف در لوله ها مطمئن شوید. درجه رادیاتور مرکزی را هم خیلی زیاد نکنید و آن را بنابر سرما یا گرمای هوا تنظیم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.