خواندنی ها

نکات آموزشی در مورد شناخت و مواظبت از گل ها

نکات آموزشی در مورد شناخت و مواظبت از گل ها

نکات آموزشی در مورد شناخت و مواظبت از گل ها

نکات آموزشی در مورد شناخت و مواظبت از گل ها مقاله ای است برای آگاهی از گل های خانگی و آپارتمانی و آموزش مواظبت از آنها می باشد.

معنی بعضی اصطلاحات

زهکشی : به خاکی گفته می شود که آب را به سرعت از خود عبور دهد و زهکشی گلدان به سوراخهای ته گلدان و سنگریزه هایی که در ته گلدان قرار داده می شود گفته می شود .

خاک سبک: کاربرد این کلمه بیشتر برای همین زه کش خاک است ، با ترکیب سنگریزه ، لیکا، ماسه ، سبوس برنج … می توانید خاک سبکی تهیه کنید.

خاک سنگین: به خاکی گفته می شود که میزان رس یا خاک باغچه در آن به نسبت موارد دیگر بیشتر باشد از جمله خصوصیات این نوع خاک چسبندگی بالای ذرات تشکیل دهنده و ماندگاری بالای رطوبت در بافت خاک است ، کاربرد این نوع خاک بیشتر برای گلهای بیرونی استفاده می شود

خاک متخلخل: از کلمه تخلخل مشخص است ، که به خاکی که چسبندگی آن کم باشد گویند ، که دارای حفره های زیاد جهت عبور هوا و سرعت از دست دادن رطوبت در آن بالا می باشد.

هوموس: تعریف هوموس در یک جمله کوتاه دشوار است اما در کل خاک هموسی از تجزیه مواردی همچون خاک برگ، لاشه موجودات پوست و شاخ و برگ درخت ، بقایای حاصل از تجزیه و تحلیل باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها و … از اجزای بدن گیاه تشکیل شده و رنگ قهوای تیره تا سیاه رنگ میباشد ، اگر بخواهم ساده بگوییم همان خاک سطحی جنگل ، که سیاه رنگ هم هست

خاکبرگ: بقایای تجزیه باکتری ها از برگ درختان است.

پیت ماس: بقایای نوعی خزه آبی به نام اسفاگنوم که طی سالیان دراز با لاشه موجودات ابی و باکتریها تبدیل به کود شده که معمولا به رنگ سیاه یا قهوه ای سوخته است دارای ارزش غذایی بالایی برای گیاه است .

کوکوپیت: بقایا و تارهای پوست نارگیل که عموما به رنگ قهوه ای روشن وجود دارد و قابلیت جذب بالای آب را دارد اما از نظر ارزش غذایی برای گیاه تقریبا صفر است.

ورمی‌کمپوست: نوعی کود آلی است که از فضولات کرم خاکی حاصل می‌گردد ، کود خیلی عالی برای خاک گلدانها که فاقد بو و تخم علف های هرز و همچنین به دور از بیماریهای قارچی برای گیاه است.

واریته: تقسیم بندی گروهی از یک نژاد یا گونه گیاه است که با چند تفاوت کوچک و کم اهمیت اما مشخص مثل وجود خار یا دفرمه بودن یا رنگ گل و یا حتی کرک با هم تفاوت دارند.

هیبرید: گیاهی است که از تلاقی دو گونه مختلف به وجود می آید.

رشد علفی : گیاهان با توجه به نور مورد نیاز رشد ایده ال خود را دارند که اگر این مقدار نور کم باشد گیاه از رشد اولیه خود خارج می شود و رشد نامتعارفی پیدا می کند، فاصله زیاد بین برگها ، دراز و باریک شدن ساقه است ، رنگ روشن قسمت جوان گیاه چند نمونه از نشانه های نور کم در گیاهان است.

پایه پیوند کاکتوس : کاکتوسی که به عنوان قسمت پایینی و عضو ریشه دار استفاده می شود و وظیفه ی تغذیه بخش بالایی را به عهده دارد.

پیوندک: به کاکتوسی که برروی پایه قرار گرفته و در واقع قسمت رشد کننده گیاه می باشد گفته می شود.

حلقه آوندی: اگر کاکتوسی را برش دهید در وسط برش قسمتی دایره مانند را مشاهده می کنید به نام حلقه ی آوندی که شاهرگ حیاتی گیاه است.

سموم افت کش : تمامی مواردی که برای کنترل عوامل زیانبار در یک سیستم کشاورزی به کار می رود آفت کش خوانده می شود. بنابراین عوامل زیانبار می تواند یک حشره ، علف هرز ، جونده و یا هر چیز دیگری باشد.

سموم قارچ کش : به ترکیباتی که جهت کنترل بیمارهای گیاه استفاده می شود ، دوستان دقت کنید بیماریهای قارچی در گیاهان هم مثل بیماری های خودمون متفاوت هست ؛ همینطور که برای سرما خوردگی نمی شود داروی دل درد استفاده کرد برای گیاهان هم به همین شکل است و اگر قارچ کش مورد نیاز به اشتباه استفاده شود حتی ممکن است نتیجه عکس دهد.

پينه( Callus) کالوس : عبارت است از توده اي از ياخته هاي پارانشيمي كه در اطراف بافت هاي زخم شده گياهي به وجود مي آيند. به زبان ساده اگر بگویم زمانی که کاکتوس یا … برش میدهیم جهت جلوگیری از بیماریهای قارچی موقع کشت ، چند ساعت تا چند روز که بستگی به گیاه دارد ، به قلمه استراحت می دهیم تا محل برش خشک شود که در اصطلاح کالوس یا پینه بستن گفته می شود.

جزیره : یک روش برای تامین رطوبت پایدار برای گیاه ، به این صورت که یک زیر گلدانی که دهانه آن از دهانه گلدان بزرگتر است را انتخاب ، و داخل زیر گلدانی را با سنگریزه پر می کنیم و تا نیمه زیر گلدانی آب می ریزیم نکته مهم اینکه وقتی گلدان روی سنگریزه ها قرار گرفت ته گلدان با اب داخل زیر گلدانی در تماس نباشد.
غبارپاشی یا مه پاشی : این روش نیز به منظور تامین رطوبت گیاه است که با اسپری کردن آب روی برگ گیاه صورت می گیرد .

نکاتی در رابطه با خرید گیاهان

  • بهار و پاییز بهترین زمان برای خرید گل هاست
  • نیاز نوری گیاه با نور خانه شما یکسان باشد
  • خاک مورد نیاز گیاهتون رو بشناسید
  •  سراسیمه خرید نکنید
  •  از نظر اقلیمی گیاه رو بررسی کنید که با محیط خونه شما سازگار باشد
  •  نشانه های گیاه ناسالم را بشناسید(برگ زرد و پژمرده و آفت نداشته باشد)
  •  اگه گلی میخرید که گل داره غنچه دارش رو بخرید
  •  از خرید گل کوچک نترسید
  •  با متخصص امور گیاهان برای خرید گل مورد نظر مشورت کنید
  •  وقتی گل می‌خرید گلدونشو عوض نکنید
  •  وقتی گلی رو به خونه میارید یک ماه دور از بقیه گلها بگذارید تا که اگه بیماری دارد به همه گل ها سرایت نکند

موارد مورد نیاز و ضروری برای رشد گیاه

نور: گیاه از تابش مستقیم آفتاب رنج می برد، بهترین نور برای آن نور غیر مستقیم کنار پنجره است.

دما : تامین درجه حرارت ۲۱ درجه ی سانتیگرادی در تمام طول سال برای این گیاه مطلوب است، حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۶ درجه است،قبل از ظهور گلها در بهار حدود ۶ هفته در زمستان به آن سرما بدهید.(با درجه حرارت ۱۶ درجه ای) در صورت وجود هوای گرم و خشک رشد متوقف می شود.

آبیاری : در بهار و تابستان بین دو آبیاری خاک خشک شود ،آبیاری در زمستان هفته ای یک بار کافی است.

رطوبت: به رطوبت زیادی نیاز ندارد،در بهار و تابستان هر روز غبارپاشی کنید،در زمستان هفته ای دوبار کافی است،با ریختن آب در زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبت دائمی و پایدار ایجاد کنید،مواظب باشید ته گلدان با اب در ارتباط نباشد.

تغذیه: کمبود عناصر غذایی در خاک را با تغذیه ی مصنوعی هر دو هفته یکبار با کودهای بنفشه آفریقایی طبق دستور فروشنده یا سازنده جبران کنید.

خاک مناسب: مخلوطی از خاک برگ،خاک چوب و ذغال بهترین محیط رشد ریشه را تشکیل می دهد.

تعویض گلدان ها: پس از اتمام دوران گل دهی در زمستان اقدام به تعویض گلدان ها نمایید،دقت کنید که در هر حال گلدان باید دارای زه کش مناسب باشد.

تمیز نمودن برگها: برای تمیز نمودن برگها از پارجه یا اسفنج مرطوب استفاده کنید،در صورت نیاز به مواد براق کننده ی شیمیایی فقط هر ماه یکبار استفاده کنید.

از بین بردن پشه گلدانها:  اگر به تازگی هنگام آبیاری گیاه و یا جابجایی گلدان متوجه شدید پشه های ریزی روی خاک فعالیت دارند که  بهتر است قبل از هر خسارتی به گیاه این مشکل به نظر ناچیز اما بزرگ را رفع کنید. وجود پشه در گلدان یعنی گیاه شما بیماری قارچی گرفته و خاک گلدان دارای کرم است. کرمها از ریشه تغذیه می کنند و قارچ رفته رفته گیاه شمارا فاسد کرده و در نهایت گیاهتان می میرد.

معرفی خاک گلهای آپارتمانی

خاک یکی از مهمترین عناصر برای رشد گیاه است و اگر مناسب نباشد باعث پوسیدگی ریشه، و ایجاد قارچ و آفت برای گیاه می شود که در نهایت ممکن است گیاه از بین برود پس خاک باید طوری باشد که آب براحتی در آن نفوذ کند و آب اضافه از گلدان خارج شود.خاک نباید بخاطر آبیاری های مداوم سفت شود خاک باید استریل باشد.

انواع خاک:

پیت ماس : برای حفظ رطوبت در خاک مناسب است  و باعث نگهداری بیشتر کود در خاک می شود و از فرسایش خاک جلوگیری می کند.از ترکیب لاشه حیوانات و حشرات و گیاهان در باتلاق ها تولید می شود بسیار خاک مقوی و مناسب برای رشد بیشتر گیاهان اپارتمانی است و برای ریشه دار کردن قلمه ها ترکیب پیت ماس با هر خاکی عالی است.

کوکوپیت : برای قلمه زنی و کاشت بذر بیشتر بکار می رود .از بقایا و الیاف درختان نارگیل تولید می شود. به علت سبک بودن و قابلیت حفظ رطوبت خاک برای ریشه زدن و جوانه زنی بذر ها بسیار مناسب است.

پرلیت :همان دانه سفیدی هستند که شبیه یونولیتن و توی اکثر خاکهای آماده هست،برای حفظ رطوبت و ریشه زایی استفاده می شود.این سنگهای سفید رنگ نیز از فعالیت آتشفشانها تولید می شود.

مزایا:
-به علت سبکی خاک را سبک و زهکشی را عالی میکند -آب را در خود نگه میدارد و رطوبت خاک را تامین میکند -مانع شسته شدن مواد معدنی خاک میشود.

خاکبرگ : به تنهایی برای گیاه کافی نیست و فقط به سبک کردن خاک کمک می کند.از بقایای پوست درختان و شاخه و برگ است و به تنهایی نمی تواند خاک مناسبی برای گیاهان باشد.

ورمی کمپوست:بهترین و بی نظیر ترین کود اورگانیک برای گیاهان شما است تمامی عناصر مورد نیاز گیاهان را دارا می باشد
و کافیست درصدی از آن را در خاک خود استفاده کنید.

کود حیوانی : می توانید برای تقویت خاک از این کود استفاده کنید.کود مرغی بهتر از کود گوسفندی و گاویه چون درصد فسفر و پتاسیمش بیشتراست .

ماسه : بیشتر برای ترکیب خاک کاکتوس بکار می رود چون باعث بالارفتن زهکشی خاک می شود.

بهترین گزینه خاک برگ +ماسه+کود حیوانی+خاک باغچه می باشد .

آبیاری گیاهان آپاتمانی

نکته 1: هر چه گیاه شما دارای برگ‌هایی پهن‌تر و بزرگ‌تر بود و رشدی سریع‌تر داشت باید دفعات آبیاری آن را نیز بیشتر کنید. کاکتوس‌ها و آن دسته از گیاهانی که آب را در خود ذخیره می‌کنند نیاز به فواصل آبیاری بسیار طولانی‌تری دارند.

نکته 2: یکی از علائم اولیه افراط در آبیاری گیاه زرد شدن برگ‌های زیرین آن است

بهترین  زمان آبیاری گیاه

توسط یک خلال دندان یا چوب کبریت خاک رو تست کنید خلال دندان یا چوب کبریت را داخل خاک فرو کنید و بعد از ده دقیقه بردارید اگه خاک به خلال دندان یا چوب کبریت نچسبیده بود بهترین زمان آبیاری هست.

چند توصيه براى آبيارى و نگهدارى گلها:

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان آپارتمانی ساعت ۱۰ صبح و ۴ بعدازظهر است، (ساعتی که تابش نور مستقیم نیست).
برای آبیاری گلدان‌های خانگی بهترین روش استفاده از آبپاش‌های دستی کوچک است، برای گردگیری برگ‌ها هم بهتر است در ساعاتی که تابش نور کم است، حداکثر ماهی یک بار با دستمالی نم‌‌دار غبار برگ‌ها را پاک کنید.
استفاده از آب‌های معدنی بدون کلر در شادابی گیاه شما نقش بسزایی دارد، در غیر این صورت باید آب را در ظرفی بریزید و به مدت ۱۲ ساعت بگذاريد بماند تا کلر آن ته نشین شود.
بهترین روش برای تشخیص زمان آبیاری گلدان لمس خاک است، اگر سطح خاک همچنان مرطوب بود گلدان شما نیازی به آبیاری ندارد.

اهمیت آب دادن از زیر گلدون به گل و گیاه

آبیاری از زیر گلدون پایه ی گیاه رو تقویت می کند،ریشه ها قطور تر و قوی تر به سمت پایین رشد می کنند و جذب عناصر بسیار سریع تر صورت می گیرد.پس برای یک یا دو مرتبه هم که شده این کارو انجام بدید تا تاثیر آنی آن را روی کیفیت گلهاتون ببینید.

برای گلدان های کوچک حتی پیشنهاد می کنیم برای هر گلدون یک ظرف کوچک پلاستیکی یک بارمصرف همیشه قرار بدهید تا هربار شما آبیاری رو از زیر گلدان انجام بدهید بدون اینکه مدام گلدون هارو جا به جا کنید .
گلدان های سایز متوسط هم هر دو سه آبیاری، یک آبیاری رو به این روش انجام بدید تا آبرسانی به ریشه ها بهتر صورت بگیره و ریشه های گیاه بخوبی تقویت شوند.

هرس گل ها و گیاهان

قیچی هاتون رو تیز و ضدعفونی کنید تا با هرس کردن صحیح گیاهان باعث رشد بهتر و پرپشت شدن اونا شوید اما دقت کنید که نباید تو این کار زیاده روی کرد. هرس کردن بیش از حد، گیاه را به شوک می برد و تا مدت ها جلوی رشد  رو می گیرد.

زمانی که باید هرس را انجام دهید 

1- وقتی برگ گیاهتون کوچک و کامل رشد نکرده است (مثل پاجوش و جوانه های جدید).

2-  زمانی که دوره گلدهی گیاهتون تموم نشده است (برای گیاهان آپارتمانی که گلدهی دارن مثل کالانکوئه و گل کاغذی).

3- برای اینکه گیاه مادری بعد از هرس کمتر دچار شوک شود، سعی کنیند همیشه دو روز قبل از هرس کردن آنها رو کامل آبیاری کنید.

دقت کنید که هرس کردن برای یک سری از گیاهان، جزء کارهای ممنوعه هست و در صورت هرس شدن نمی توانند به حیاتشان ادامه بدهند و می میرند مثل کاج مطبق یا همون کاج نورفولک و خانواده ارکیده ها.

بیشتر گیاهان تحمل هرس ریشه گیاه را دارند. تقسیم یا هرس ریشه تنها در گیاهانی که ریشه رشته ای دارند قابل انجام است و در گیاهانی که ریشه درشت و حجیم دارند نمی توان این روش را به کار گرفت. ریشه های درشت به ریشه های بزرگتر و ریشه های رشته ای به ریشه های نازکتر و کوچکتر گفته می شود. تنها کاری که برای تقسیم ریشه های گیاه باید انجام دهید این است که گیاه را با احتیاط کامل از خاک بیرون بیاورید و بخشی از ریشه رشته ای آن را ببرید.

دقت کنید هرگز نباید در این فرایند ریشه های درشت را کوتاه کنید بلکه با استفاده از ناخن گیر تنها ریشه های رشته ای را ببرید. همچنین ریشه های مرده و خراب را جدا کنید و دور بریزید.
هرس ریشه کاری به جز کوتاه کردن و اصلاح ریشه گیاه نیست. پس از این کار دوباره گیاه را در گلدان می کارید. اگر هنگام کاشت مجدد گیاه دوباره یک دسته بزرگ ریشه در گلدان می گذارید به این معنی است که کار خود را درست انجام نداده اید. چرا که اگر دوباره ریشه بخش اعظم فضای گلدان را پر کند، نمی تواند مواد مغذی کافی از خاک دریافت کرده و رشد آن بهبود نخواهد یافت. هر چه خاک کمتری در گلدان بماند گیاه بیشتر با کمبود مواد مغذی مواجه خواهد شد. در واقع شما هرس ریشه انجام داده اید تا این مشکل را مرتفع سازید و نسبت خاک اطراف گیاه را بیشتر کنید تا مدت بیشتری در همین گلدان بتوانید آن را نگه دارید.
به یاد داشته باشید هر زمانی که ریشه ها را می برید باید دقت زیادی به خرج بدهید. هنگام بریدن و هرس ریشه ممکن است به گیاه آسیب برسانید. برخی از گیاهان در این فرایند آسیب دیده و بیمار می شوند یا می میرند. بنابراین اگر چه کل فرایند هرس ریشه به نظر خیلی ساده است اما مستلزم دقت بسیار زیاد می باشد.هرس ریشه بخش طبیعی از فرایند کمک به رشد گیاهان گلدانی است. ریشه گیاهان بخش بسیار حساس آنهاست بنابراین به هر علت که به ریشه گیاه دست می زنید مراقب باشید ساختار ریشه را خراب نکنید. گیاه از طریق ریشه آب و مواد مغذی را دریافت می کند.در بیشتر موارد توصیه می شود پس از هرس ریشه و کاشت گیاه در گلدان، آنها را کامل آبیاری کنید و کود بدهید.

دلایل هرس ریشه

1 )یکی اینکه شما با مرگ بخشی از ریشه گیاه خود روبرو هستید: درمورد اول می توان به پوسیدگی ریشه ها اشاره داشت یا مرگ ریشه ها پر از خشکی و بی آبی در این مورد ریشه های تیره و مرده که به راحتی جدا می شود را حذف نموده و ضمن رعایت ضد عفونی خاک و ریشه های سالم مجدد گیاه کاشته شود.

2 )دوم اینکه بهنگام جدا سازی پاجوش ها از کنار گیاه مادر این امر روی می دهد: در مورد دوم بویژه در خصوص ساکولنتها مانند هاوارتیا، گاستریا و آلوئه ها عموما زمان جدا سازی پاجوش و تعویض گلدان را باهم یکی کرده و بشکلی پاجوش ها از مادر جدا می شوند که قدری از شبکه ریشه را هم سهم داشته باشد پس با این کار به نوع هرس ریشه هم اتفاق می افتد.

3 )سوم اینکه برای گیاه خود گلدانی بزرگتر سراغ ندارید و مجبور به کاهش حجم ریشه می شوید: در مورد سوم می توان به گلهای بزرگ و کهنسال اشاره کرد که ریشه آنها تمامی فضای گلدان را اشغال نموده و ما دیگر گلدان بزرگتری برای او سراغ نداریم و یا اینکه فضایی برای گلدان بزرگتر نداریم لذا در این موارد ریشه های گیاه را کوتاه نموده و با کمی خاک تازه و مقوی مجدد آنرا در همان گلدان می کارند.

پیوند زدن گل ها

فن پیوند زدن یا به عبارت دیگر هنر پیوند زدن منحصراً مربوط به عصر جدید و دوره کنونی نیست بلکه قدمتی طولانی دارد شواهد نشان می دهد که در حدود 4یا 5 قرن قبل از میلاد مسیح ، ازدیاد پاره ای از درختان از طریق پیوندصورت گرفته است مدارکی وجود دارد که پیوند در بین چینی ها از هزار سال قبل میلاد متداول بوده است . در زمان امپراطوری روم و همچنین یونان باستان نیز این فن مرسوم بوده است به طوری که در بین نوشته های ارسطو موضوع پیوند به چشم می خورد.

نکات دانستنی در مورد قلمه زدن

  • انتهای قلمه حتما دارای گره باشه(گره محل رویش برگ هست )
  • طول قلمه رو بین ۷ تا ۱۲ سانتی متر بگیرید
  • از قلمه های سالم و قوی قلمه بگیرید
  • برگهای پایین قلمه که داخل آب یا خاک میره رو حتما بچینید
  • اگه داخل آب ریشه دار میکنید ، ریشه ها به ۵ سانت که رسید به خاک منتقل کنید
  • از گلدون کوچیک برای قلمه زدن استفاده کنید
  • کوکوپیت و پرلیت خاک مناسب برای قلمه زنی هستند
  • دمای ۱۸ درجه و نور ملایم برای قلمه زنی مناسبه
  • اولین آبیاری بعد از انتقال قلمه بخاک با قارچ‌کش باشد
  • یک هفته بعد از انتقال قلمه ها بخاک با نایلون گلدون رو کاور کنید
  • بهار بهترین فصل برای قلمه زنی گل ها هست.

نور لازم برای گیاهان آپارتمانی:

بیشتر گیاهان آپارتمانی برای رشد خود به نور روشن، بدون تابش مستقیم خورشید نیاز دارند، برخی از گیاهان با شرایط نیمه سایه هم سازگارند اما به این معنی نیست که نور رو از این گیاهان محروم کنیم فقط این گیاهان تنها نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی، به کم نوری مقاوم تر هستند.

شمع یا foot – candle واحد سنجش نور بوده و یک فوت- شمع، نوری است که سطح یک فوت مربعی (معادل 9/0 متر مربع )را از فاصله یک فوتی (معادل 30 سانتی متر) روشن کند .

نور مستقیم: محلی تا 6 سانتی متری پنجره با حداکثر تابش آفتاب.گیاهان با نیاز نوری بالا رشد رضایت بخشی تحت نور مصنوعی نداشته و اگر قرار است تحت این شرایط قرار گیرند باید بیشتر از 1000 شمع نور به آنها بتابد. توان لامپها را بیشتر از 20 وات که بر هر 9/0 متر مربع از عرصه رشد می تابد انتخاب کرده و منبع نور نیز واجد 3 تا 4 لامپ فلورسنت باشد.مناسب گیاهانی مثل: آلوئه ورا، کاکتوس، ساکولنت، ناز یخی.

نور غیر مستقیم: مکانی که نور درخشانی دارد و بعضی ساعات روز، مختصر نور خورشید به برگ ها می تابد. مناسب گیاهانی مثل: کروتون، مارانتا، پاچیرا، شفلرا، بابا آدم، فیکوس بنجامین.

نور متوسط: محل هایی که روشنه و نور به شکل ملایم وارد می شود.گیاهان با نیاز نوری متوسط به 250 تا 1000شمع نور برای رشد نیاز دارند و رشد بهینه در 750 شمع بدست می آید.

برای داشتن نور مناسب، منبع نور باید متشکل از حداقل دو لامپ فلورسنت باشد و توان لامپ ها بیشتر از 15 وات در نظر گرفته شود. تعداد لامپ با میزان فاصله منبع نور از گیاه تعیین می گردد. مناسب گیاهانی مثل: فیلودندرون، اریکا، شامادورا، برگ انجیری، دیفن باخیا.

نور کم: مکان هایی که نور کمی دارند، برای رشدگیاهان با نیاز نوری کم، باید بین 50 تا 250 شمع نور به گیاه برسد. برا ی یک گیاه با نیاز نوری کم، لامپی با توان 10 یا 15 وات برای هر 9/0 مترمربع کافی است. مناسب گیاهانی مثل: پتوس، آگلونما، برگ عبایی، زامیفولیا، گندمی، سانسوریا

گیاهان بطرف نور می روند و اگر گلدان رو نچرخانید به یک طرف خم می شوند و منظره زشتی درست می شود.

پس هر چند هفته گلدان گل رو 180 درجه بچرخانید تا گیاه صاف قد بکشد.

فاصله منبع نور با گیاه

فاصله 15 تا 30 سانتیمتر یک فاصله مناسب برای اغلب گیاهان است . بدیهی است با افزایش فاصله، از شدت نور قابل جذب کاسته می شود.

پرورش گیاهان بااستفاده ازنور مصنوعی

اولین ال مانی که در تامین نور مصنوعی در فضاهای داخلی به ذهن خطور می کند استفاده از لامپ ها ی رشته ای (التهابی) می باشد. باید دانست این نوع لامپها منبع مناسبی برای تامین نور در گیاهان نیستند زیرا لامپهای رشته ای منبع امواج قرمز بوده و از نظر نور آبی ضعیف هستند، هم چنین گرمای زیادی از خود ساطع می نمایند و در صورت استفاده باید فاصله مناسبی با گیاه داشته باشند تا گرمای ایجاد شده برگهای گیاه را نسوزاند . از طرفی با افزایش فاصله، شدت نوری که به گیاه می رسد کاهش یافته و بدین ترتیب کارآیی لازم را نخواهند داشت.

لذا لامپ های فلورسنت (مهتابی) کاربردی ترهستند ، مضاف بر آنکه طول عمر آنها نیز به نسبت بیشتر است. لامپ های فلورسنت منیع نور آبی بوده و نور قرمز مورد نیاز گیاه را نمی توانند تامین کنند. برای رفع این نقیصه و رشد بهینه گیاه، از نور طبیعی و یا سایر منابع نور مصنوعی(لامپ های رشته ای) استفاده نمایید. بطور کلی نسبت 3 به 10 از لامپ رشته ای به لامپ مهتابی(یعنی در برابر هر 100 وات نور مهتابی، 30 وات نور لامپ رشته ای ) ، توازن مناسبی بین نور قرمز و آبی مورد نیاز جهت رشد بهینه گیاه را فراهم می سازد.

در حال حاضر لامپ های مهتابی مخصوصی طراحی شده اند که خروجی نور قرمز آنها بیشتر از انواع مشابه است به این ترتیب توازنی بین نور قرمز و آبی خروجی بوجود می آید.

مدت زمان استفاده از منبع نور مصنوعی چقدر است؟

اگر هیچگونه نور طبیعی به گیاهان فضاهای داخلی نتابد، روزانه بین 16 تا 18 ساعت نور مصنوعی باید به گیاه تابانیده شود. اگر فضایی که گیاه در آن قرار دارد در معرض نور طبیعی باشد، 12 تا 14 ساعت هم کافی است. در این حالت نور مصنوعی را همزمان با زمان تابش نور طبیعی بکار برید.

چطور می توان بیشترین بهره را از نور مصنوعی موجود برد؟

اغلب لامپ های موجود در بازار واجد سطوح منعکس کننده بوده و به این ترتیب شدت نور بدون افزایش توان لامپ، افزایش می یابد. هم چنین طبیعی است که بطور دائم گرد و خاک سطح لامپها پاک گردد تا بیشترین تابش حاصل گردد. یکی دیگر از راههای افزایش شدت نور بدون افزایش مصرف انرژی، استفاده از رنگ سفید یا فویل آلومینیوم (با توجه به خاصیت انعکاس نور آنها)در دورتادور محیط رشد گیاهان می باشد.

برای آنکه نور به تمام بخش های گیاه (ساقه – برگ) برسد از لامپ های فلورسنت عمودی استفاده نمائید. هم چنین اگر منبع نور در بالای گیاه قرار دارد برای آنکه به کناره ها و قاعده گیاه نیز نور کافی برسد، از نور نقطه ای(در اطراف) بهره بگیرید.

“لامپ رشد” یک منبع نور مصنوعی است که نور مناسب و مورد نیاز فتوسنتز گیاه ( photosynthesis ) را تامین می کند.در صورتی که نور خورشید به اندازه کافی ندارید با قرار دادن اين نور برای گیاه خود، می توانید گياهی سالم داشته باشيد.

تفاوت ميان led مخصوص رشد گياه با led معمولی در چيست؟

ال ای دی فول اسپکتروم (چراغ رشد گیاه) از ترکيب حداقل 11 نانومتر و طيف نوری تشکيل شده است و برای رشد تمامی گياهان کار برد دارد، درصورتی که ال ای دی معمولی فقط جهت روشنايی محيط کاربرد دارد و تاثيری در رشد گياه ندارد و حتی دارای تاثير منفی بوده و موجب رشد علفی گياه می شود.
این نوع از چراغهای رشد گیاه باید در فاصله ۵۰ سانتیمتری از تاج گیاه قرار گیرند. شکل ظاهری گرد و سرپیچ معمولی دارند. تفاوت این سه محصول در توان خروجی شان است. چراغ با توان ۷ وات قطر ۵۰ سانتیمتری، ۱۲ وات قطر ۸۰ سانتیمتری و ۱۸ وات قطر ۹۰ سانتیمتری از سطح گیاه را پوشش می دهند.
لامپای ال ای دی کمترین مصرف رو دارن، ماده سمی ندارن، طول عمرشون خیلی بالاست و عموما هم شکستنی هم نیستن. اما لامپای کم مصرف مضرات زیادی دارن مثل خطر تابش اشعه فرابنفش و پخش شدن ماده سمی در صورت شکستن.

زهکشی یعنی چه ؟

زهکشی یا ( drainage) یعنی خارج کردن آب اضافی از خاک به عبارتی دیگر زهکشی خاک یعنی اینکه شرایطی را برای خاک گیاه فراهم آورید که آب اضافی درون خاک باقی نماند. هرچقدر زهکشی خاک بهتر انجام شود آب اضافه سریعتر از زیر گلدان خارج می شود.
برای انجام زه کشی و سهولت در خروج آب اضافه، اغلب اوقات به روش زیر عمل می کنند:
در ته گلدان از شن یا سنگ ریزه استفاده می شود، بهتر است که سوراخ ته گلدان نیز، با تکه ایی از گلدان شکسته یا سنگ پوشیده شود، به طوری که آب به راحتی از گلدان خارج شود و تکه سفال یا سنگ مانع از خروج خاک و املاح مفید از ته گلدان شود.

زمان تعویض گلدان :

زمان تعویض گلدان بهتر است آغاز فصل بهار باشد تا به دلیل جریان شیره نباتی در پیکره گیاه، ریشه بتواند صدمات وارده را حین تعویض، ترمیم بافت های خود را جبران نماید.

پیش از تعویض گلدان حتما خاک آن باید کاملا مرطوب باشد تا به ریشه کم‌ترین آسیب برسد. اگر رشد گیاه شما به مدت ۲ هفته متوقف شده بود یا ریشه‌های آن از سوراخ تحتانی گلدان خارج شده بود باید گلدان را تعویض کرد.

علایم کمبود مواد مغذی

نیتروژن N: اگه نباشد اندازه ساقه و برگ ها کوچک می شود و رنگ برگ ها رو به سمت زردی می رود. این فرآیند از برگ های قدیمی شروع می شود و اگه جلوش رو نگیرید حتی برگ های جوون رو هم درگیر می کند.
فسفر P: عمده علامت های کمبود فسفر، رشد نکردن گیاه شما، کاهش گلدهی و تغییر رنگ برگ ها از سبز به ارغوانی
پتاسیم K: ریشه گیاه با کمبود پتاسیم نرم و پوسیده می شود و برگ ها خیلی بی نظم و با فاصله از ساقه رشد می کنند. لبه های برگ گیاه زرد شده و بعد از مدتی این زردی به رنگ قهوه ای تبدیل می شود.
گوگرد S: تشخیص کمبود گوگرد سخت است اما معمولا رنگ پریدگی برگ ها رو به کمبود گوگرد نسبت می دهند، یکی دیگه از علامت های کمبود این عنصر، ایجاد رنگ دانه های قرمز و ارغوانی روی برگ هاست.
کلسیم Ca: کمبود کلسیم بیشتر خودش رو تو ریشه گیاه نشون می دهد اما در برخی از گیاهان شاهد خم شدن برگ ها به سمت بالا یا پایین هستیم یا حتی اگه برگ های گیاهتون خیلی نازک و باریک شده، اون هم کمبود کلسیم رو نشون می دهد.
منیزیم Mg: کمبود منیزیم باعث به وجود اومدن لکه های زرد رنگ می شود که اگه سریعا جلوش رو نگیریم، این لکه ها بزرگتر شده و کل رنگ برگ رو تغییر می دهند.

برای گلها از چه کودی استفاده کنیم؟

1- برای گلهایی که ساقه هایی با بافت سفت و محکم دارند مثل بنجامین ،شفلرا ،یوکا ،دراسینا ،و حتی دیفن باخیا یا آگلونما از کودهای کامل مثل سه هجده یا سه بیست یا سه نوزده استفاده کنید

2- برای گلهایی که ساقه ای با بافت نرم تری دارند مثل شمعدونی ، بگونیا ،سانسوریا با کودی با ازت کمتر استقاده کنید مثل سه ده یا 12.12.36

3- برای گلدار ها و گیاهانی که زمان گل دادنشون هست از کودهای پتاس بالا استفاده کنید مثل 12.12.36 یا 10.10.40

4- برای کاکتوسها و ساکولنتها هر چقدر ازت کود کمتر و پتاس کود بیشتر بهتر مثل کود 3.11.38 یا 10.10.40 یا 12.12.36

5- برای گلهایی مثل ارکیده یا بنسای ها یا بامبو یا بنفشه آفریقایی از کود مخصوص خود گیاه استفاده کنید و فرمول کودهایی که بهتون توصیه می شود استفاده نکنید مثلا کود بنفشه آفریقایی ازت داخل کود فاقد اوره هست یا اوره خیلی خیلی کمی داره که اگه از کودهای دیگه ای استفاده کنید ممکنه گل هاتون دچار مشکل بشود.
6-  برای اصلاح خاک گلدانها و تاثیر عالی کودهای تقویتی در کنار کود ها از هومیک اسید استفاده کنید ، هومیک اسید سه چهار ماه به گلهاتون بدید ، هومیک اسید را به همه گلها می تونید بدید حتی کاکتوسها ، هیومیک اسید را برا گلهایی که خاک تا قلیایی دارند سالی یک یا دو بار استفاده کنید.
7- استفاده از کود ها نانو ، جلبک دریایی برای تقویت گلها خیلی عالی است.
8- استفاده از کود و محرک رشد بیو تراک برای تقویت گلها خیلی عالیه مخصوصا گلهایی که دچار شوک شده اند.

طریقه کود دهی

1- ۲۴ ساعت الا ۴۸ ساعت بعد از آبیاری دو سانت از سطح خاک با کود آبیاری کنید

2-گیاهان بیرون منزل هر ۱۵ روز یکبار با کود آبیاری کنید داخل منزل و آپارتمانی یک ماهی یکبار

3-هرگز گیاه رابا کود سیراب نکنید باعث سوختن گیاه می شود.

4- طبق طریقه مصرف در روی بسته کود به عنوان مثال یک قاشق مربا خوری در یک و نیم لیتر حل کرده و به گیاهان بدهید. مصرف بیش از حد باعث از بین رفتن گیاه می شود.

معرفی چند سم پر مصرف

دلتامترین Deltamethrin:
حشره کشی است از گروه پایروترئیدها که با تاثیر تماسی و گوارشی عمل می کند.مهمترین مزیت دلتامترین مصرف کم اثر ضربه ای شدید است.برای مبارزه با لارو پروانه ها سوسکها و مگس هاوسن هاوزنجرک ها و تریپس مورد استفاده قرار می گیرد.
پرمترین permethrin:
حشره کش غیر سیستماتیک تماسی-گوارشی که خاصیت دورکنندگی دارد.بمحض مشاهده آفت سمپاشی صورت گیرد.برای بسیاری از حشرات از جمله :لارو پروانه ها-حشرات خانگی-آفات مینوزکابرد دارد.از آفات مهم آن برگخوار مصری-کرم ساقه خوار و مینوز برگ است.
دیازینون Diazinon :
حشره کش-کنه کش فسفره با اثر تماسی گوارشی-تنفسی است که برای مبارزه با آفاتی مثل سوسک سیاه گندم-کرک ساقه خوار-سن گلابی-کرم سفید ریشه-شپشکهای سفید-شته خونی و آگروتیس مورد استفاده است.
کلرپیریفوس Chlorpyrifos:
حشره کشی است غیر سیستمیک با نحوه اثر تماسی گوارشی و تنفسی.در لایه های واکسی بافتهای گیاهی نفوذ می کند وتمامی آفات روی گیاهان و داخل نسوخ گیاهی (مینوز ها و ساقه خوارها)را کنترل می کند.
اکسی دیمتون متیل Oxydemeton-Methyl :
حشره کش-کنه کشی است سیستمیک که بصورت تماسی-گوارشی و تنفسی اثر می کند توسط بافت های سبز گیاه جذب می شود و توسط شیره گیاه به تمام قسمتهای آن برده می شود.بیشتر برای مبارزه با کنه ها-سر تپس ها-شته ها و شپشکها مورد استفاده قرار می گیرد مثل شته سبز هلو.
ساپیرمترین Cypermethrin :
حشره کشی غیر سیستمیک از گروه پایروتروئیدهای مصنوعی است که با نحوه اثر تماسی و گوارشی و هم چنین خاصیت ابقایی بالایی که روی گیاهان سم پاشی شده دارد طیف وسیعی از آفات جونده و مکنده را کنترل می کند.
کلرپیریفوس Chlorpyrifos:
حشره کش و کنه کشی است غیر سیستمیک که با نحوه اثر تماسی گوارشی و تنفسی طیف وسیعی از آفات جونده و مکنده را کنترل می کند.
فن پیروکسی میت Fanpyroxymate:
کنه کشی است با خاصیت تماسی و نفوذی بسیار بالا که برای مبارزه با سنین مختلف پوره-کنه بالغ و تخم کنه در انواع محصولات زراعی و درختان میوه و مرکبات بکار می رود.
فن پروپاترین Fenpropathrin :
حشره کش-کنه کشی گوارشی است که علاوه بر کشندگی اثر دور کنندگی نیز دارد و یا جلوگیری از تغذیه کنه های بالغ و کاهش اعمال حیاتی باعث کاهش تخم آنها می شود.
فن والریت Fanvalerate :
حشره کش-کنه کشی است تماسی و گوارشی که دارای طیف وسیع بوده برای بسیاری از حشرات مانند مینوز ها که در نسج گیاه به سر می برند موثر است.بیشتر برای کنترل حشرات آفت پنبه مورد استفاده قرار می گیرد مانند کرم قوزه پنبه-عسلک پنبه و برگ خوار مصری
گلایفوزیت Glyphosate :
علف کشی سیستمیک است که برای از بین بردن علف های هرز یک ساله یا چند ساله پهن برگ و کشیده برگ مورد استفاده قرار می گیرد.توسط برگ و ساقه گیاه جدب شده و ار طریق شیره به تمام قسمت های گیاه برده می شود و علف هرز را از بین می برد.
پاراکوات Paraquat:
علف کشی است تماسی برای مبارزه با علف های هرز باریک پهن برگ که به سرعت توسط قسمتهای سبز گیاه جذب می شود و آنها را از بین می برد بیشتر برای علفهای هرزی است که دوره رویش طولانی دارند.و در باغات در زیر درختان و در بین ردیف های کشت مصرف می شود.
روغن امولسیون شونده Petrolium oil :
روغن امولسیون شونده برای مبارزه پیش بهاره-بهاره و تابستانه با شپشک ها و بعضی از کنه ها و همچنین برای همراهی بعضی از سموم به عنوان مویان کاربرد دارند

راه های جلوگیری از سرمازدگی گیاهان

1- سعی کنید برای نگهداری است گیاهان آپارتمانی همیشه آنها را در جاهای خنک تر خانه قرار دهید تا در فصول سرما با دمای محیط سازگاری بیشتری داشته باشند

2- در آبیاری گیاه زیاده روی نکنید و با توجه به کاهش دما آبیاری رو کمتر کنید

3- برای تقویت رطوبت هوا در فصل سرما می تونید از یک ظرف آب روی وسایل گرمایشی استفاده کنید

4- اگر گلدان های شما در نیمه ابتدایی سال در پشت پنجره یا تراس قرار دارد با شروع پاییز بهترست که کم‌کم آنها را به درون منزل انتقال بدید

5- توجه داشته باشید که انتقال گیاه از یک فضای باز به فضای بسته باید به تدریج و آرام آرام صورت بگیرد

6- بهتر است چند روز گیاه را در سایه بگذارید و سپس به درون خانه انتقال دهید

7- بعد از انتقال گیاه به داخل منزل آنها را پشت پنجره جنوبی یا شمالی قرار دهید تا نور کافی دریافت کنند .

راههای پیشگیری از سرمازدگی در باغات

1- باغداران محترم از پخش نمودن کودهای حیوانی (گوسفندی، گاوی) در سطح خاک باغ و بویژه در پیرامون سایه انداز سردرختی خودداری نمایند(زیرا کود دامی باید با خاک پوشانده شود، بعد از اتمام سرما چالکود اگر تا الان انجام ندادید ).

2- به منظور جلوگیری از خسارت سرمازدگی و یا کاهش آن در باغ هایی که گزارش از تورم جوانه دارند، توصیه می شود حداقل ۳-۲ روز قبل از کاهش دمای هوا نسبت به انجام عملیات محلول پاشی درختان با کود تقویتی فسفیت پتاسیم به میزان ۲ در هزار به همراه مویان اقدام نمایند.

3- توصیه می شود پس از رفع خطر سرمای زمستانه نسبت به انجام عملیات هرس درختان اقدام نمایند.

4- توصیه می گردد باغداران محترم جهت کاهش خطر سرمازدگی درصورت امکان قسمت های مختلف اندام هوایی نهال های غرس شده را با کیسه های کنفی پوشانده و یا تنه لخت درختان را با فوم های مناسب یا کیسه بپوشانند و پس از رفع خطر سرمای زمستان نسبت به برداشت آنها (کیسه یا فوم) اقدام نمایند.

5- بهترین روش برای مقابله با خطر سرمازدگی در باغات بزرگ، استفاده از کاه و کود حیوانی دود می باشد (گزینه آخر می باشد چون همراه با آکنیی زیست محیطی می باشد).

6- بعداز وقوع سرما و یخبندان، در شبهای صاف به منظور جلوگیری از تشکیل شبنم روی قسمتهای مختلف اندام هوایی درختان مخصوصا باغ های نزدیک رودخانه، توصیه می شود در ساعات بین ۲۲-۱۷ شب از وسایل گرمایشی در باغها استفاده گردد.

7- باغدارانی که در باغ آب کافی در اختیار دارند می توانند جهت کاهش خطر سرمازدگی ریشه ها درختان هلو، شلیل،بادام، آلو،گردو،انگور نسبت به آبیاری غرقابی اقدام نمایند(قبل از بروز سرما و یخبندان، در صورت بارش نیاز نمی باشد).

8- توصیه می شود تا رفع سرمای زمستانه از شخم و شیار باغها جداً خودداری بعمل آید.

9- توصیه می گردد قبل از وقوع سرما، تنه درختان بارده هلو شلیل بادام گردو را با محلول بردو ضد عفونی نمایند.

10- توصیه می شود جهت کاهش خطر سرمازدگی در باغات قبل از وقوع سرما و یخبندان نسبت به حذف علفهای هرز اقدام گردد.

برخی از مشکلات گیاهان و راه علاج

زرد شدن ناگهانی برگ ها: افراط در آبیاری – کم آبی – تغییر ناگهانی دمای محیط گیاه – کمبود ازت در برگ های مسن

لاغر و باریک شدن ساقه ها و کوچک شدن برگ ها و سبز شدن برگ های رنگی: کمبود نور محیط گیاه – عدم تغذیه مناسب

جمع شدن لبه ی برگ ها به داخل : آفت زیر برگ ها جمع شده و مشغول تغذیه از برگ هاست -نور زیاد

قهوه ای شدن نوک برگ ها: کمبود رطوبت محیط – کمبود پتاسیم و منیزیم – کلر و فلوراید داخل آب

پوسیدگی ریشه: افراط در آبیاری – مسدود شدن سوراخ زهکش گلدان یا جمع شدن آب در زیر گلدانی – تجمع املاح کچی یا نمکی اطراف ریشه خاک نا مرغوب یا املاح بالای داخل اب

رنگ پریدگی برگ ها یا کم رنگ شدن آن ها: تغذیه ی ناکافی

پژمردگی گیاه : کم آبی ، غرقابی ، تغییر مکان محیط گیاه ، نور زیاد بیش از نیاز گیاه . دمای زیاد گرم یا سرد

پوسیدگی : آبیاری زیاد در زمستان – ریختن آب روی برگ ها در شب – زرد شدن فاصله ی میان رگبرگ ها – کمبود آهن

کوتاه شدن فاصله ی میان بندها و تولید برگ های ریز: کمبود فسفر

سوختگی روی برگ ها:اسپری کردن آب روی برگ ها در آفتاب – مشکلات قارچی

برگ ها زرد شده ولی محکم و سالم اند: آبیاری با آب سنگین و آهک دار

فاصله بین برگها زیاد و گیاه نا متعارف رشد میکند :نور گیاه کم است

برگها به طرف بالا جمع شده است : نور گیاه زیاد است .

برخی از مسائل و نکات_ضروری در پرورش گیاهان

  • از آبهای سنگین در آبیاری استفاده نکنید.
  • زرد و پژمرده شدن را جدی بگیرید و علت را جویا شوید.
  • در صورت مشاهده آفات از سموم مربوطه استفاده نمایید.
  • از گلدانهایی استفاده کنید که زهکشی مناسب داشته باشند.
  • برای قرار دادن گل درون گلدان از خاک مناسبی استفاده نمایید.
  • گیاهان را در معرض گرمای شدیدقرار ندهید ، باعث پژمردگی خواهد شد.
  • کود را از مراکز معتبر خریداری کنید.
  • هرس کردن به رشد بهتر گیاهانتون کمک خواهد کرد.
  • ز هر گونه کار خودسرانه اجتناب کنید و پیش از اقدام با افراد متخصص مشورت کنید.

سازگاری گیاهان زینتی با محیط داخلی منزل ، باغ و باغچه :

مفهوم سازگاری یا تطابق با محیط عبارت از واکنش مناسب موجود زنده نسبت به شرایط محیطی است . به عنوان مثال : دسته ای از گیاهان با بعضی از شرایط محیطی از قبیل : خاک ، رطوبت ، روشنائی و خشکی هوا سازگارتر و کم توقع ترند و در قبال تغییرات آنها غالبا عکس العمل مناسب دارند .در صورتیکه ارقام دیگر حساس ترند و در صورت تغییرات زیاد شرایط زیستی ، از بین می روند . گلهائی که پرورش دهندگان به بازار عرضه می کنند ، بدوا از طبیعت جمع آوری شده اند و مهم آنست که ما محیط زیست طبیعی این گیاهان را بشناسیم . البته بسیاری از گلها بتدریج خود را با محیط جدید سازگار می کنند ولی آن کیفیت ومرغوبیت و احتمالا استفاده ای را که با توجه به شناخت سازگاری با محیط زیست حاصل می شود بدست نمی آورند. پس در درجه اول باید احتیاجات گیاهانی را که میخواهیم در منزل پرورش دهیم بشناسیم . پرورش دهنده باید مطلع باشد که گل ، سیکلامن ، بنفشه آفریقایی ، سرخس ها و آفلاندرا و گیاهان خانواده آناناس که جنگلی هستند ، محیط مرطوب لازم دارند . کاکتوس و سایر نباتات باصطلاح گوشتی ، که بافت ضخیم داشته و بیابانی هستند و در مناطق خشک و گرم و در روشنائی شدید عمل آمده اند ، به هیچ وجه امکان رویش در باغ و باغچه را ندارند ولی احتمالا اگر بخواهند در منزل آنها را نگهداری کنند ، بخصوص در فصل زمستان باید به آنها خیلی کم آب بدهند و آنها را در محل روشن نزدیک پنجره قراردهند ، هرچند دراین مورد استثناهائی وجود دارد . تفکیک گیاهان رطوبت دوست و خشکی پسند به خصوص برای تولید کنندگان و گل فروشان حائز اهمیت است . زیرا در گلخانه ها و مغازه های گل فروشی محیط مرطوب آماده است و نباید این دو نوع نبات باهم نگهداری شوند ( یعنی گیاه رطوبت دوست و گیاه خشکی پسند ) چون بافتهای انواع کاکتوس و نباتات گوشتی در محیط مرطوب نرم می شوند و وضع طبیعی خود را از دست می دهند . بعضی از گلها ، سایه پسندند و بعضی به تغییرات شب و روز حساسند . اگر دسته ای از گلها مثل گل داودی را که مخصوص مناطق جنوبی هستند و در روزهای ۱۲ ساعته گل می کنند ، به مناطق شمالی ببرند ، که در تابستان طول روز به ۱۶ ساعت می رسد ، گل نمی کند . مگر اینکه طول روز کوتاه شود . به عبارت دیگر این دسته از گیاهان در اوائل مهر ، که طول روز کوتاه می شود گل می کنند . در سالهای اخیر هزاران هزار گیاه در اثر عدم آشنایی و مهارت مردم همچنین در اثر عدم سازگاری با محیط در منازل از بین رفته اند ولی با شناسائی گیاهان مقاوم و مهارت در طرز پرورش آنها عده ای از گیاهان زینتی را می توان در خانه نگه داشت .

دلایل زردشدن برگ گل ها

  • آبیاری زیاد
  • کود زیاد
  • سردی هوا
  • آفتاب
  • نداشتن زهکشی خاک
  • جابجایی محل گلدان
  • تعویض خاک که طبیعی است بعداز چند هفته خوب می شود

دلیل سوخته شدن برگ گیاهان

1- آبیاری نادرست که اگه آبیاری منظم و به موقع و به اندازه به گیاه داده بشه ،هیچ وقت گیاه آسیب نمی بیند،خیس رو خشک رو به خاطر بسپارید و وقتی خاک خشک شد گیاهان رو آب بدید.
2- دفعات آبیاری زیاد  یا خشکی کشیدن گیاه هر دو باعث سوخته شدن نوک برگ گیاهان می شود
3- آبیاری با آب سنگین و دارای املاح هم باعث سوختگی نوک برگها می شود ، پس از آبی که چند ساعت مانده برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.
4- دلیل دیگه کوددهی زیاد یا با غلظت بالاست
5- غبارپاشی نادرست نیز باعث آسیب به برگ گلها می شود

علت افتادن برگ گلدان جدید

گلدان هایی که تازه جابه جا شده یا تازه خریداری شده و به علت تغییر مکان و شرایط رشد تعدادی از برگ ها خواهد افتاد که برای جلوگیری از آن باید دقت نمود که اختلاف اندازه دو گلدان که تعویض می شوند فقط دو سانتی متر باشد، در غیر این صورت بسیاری از برگ ها ریخته می شوند.

بیماری ها و آفات آنتوریوم

صدمات فیزیکی برگها را شکافدار و مریض نشان می دهد بنابراین گلدان را از محل پر تردد دور کنید و برگهای صدمه دیده را قطع نمایید اگر برگها براق بودن خود را از دست داده اند روزانه با آب ولرم برگها را پاشی کنید چون علت این امر می تواند هوای خشک باشدعامل ایجاد رشته های تار عنکبوتی در سطح برگ کنه ریز قرمز است. باید با پارچه مرطوب برگهار ا تمیز کنید و با سم کنه کش گیاه را سمپاشی نمایید.

تامین رطوبت در کاهش آفت موثر استحمله قارچ به این گیاه لکه های قهوها ی روی برگ ها تشکیل می دهد و باید با محلول قارچکش نفوذی سمپاشی صورت گیردو برگهای خیلی صدمه دیده، حذف شونداگر در زمستان هوا خیلی سرد و مرطوب باشد برگها زرد شده و به سمت پایین ، می پیچد بنابراین باید گلدان را به محل گرمتری منتقل نمود و آبیاری را کمتر کرد در صورتی که برگهای سبز می پیچد هوا سرد و خشک است

در صورتی که گلدان شما برگهای جدید ریز و رنگ پریده ای می دهد و گلهای آن ظاهر نمی شود. تغذیه مصنوعی را شروع کنید چون ظاهرا خاک گلدان خیلی فقیر است. و اگر فقط با ظاهر نشدن گلها روبه رو شدید، نور محیط رشد گیاه مناسب و کافی نیست، پس آن را به محل پرنورتر اما دور از اشعه مستقیم آفتاب منتقل کنید. این عارضه ممکن است مربوط به آبیاری زیاد از اندازه هم باشد. در زمستان هفته ای ۱ بار آبیاری کافی است.

آب وقتی خنک باشد دیرتر تبخیر می شود. گیاهانتان را صبح زود آبیاری کنید تا هم کمتر تبخیر شود و هم مقاومت لازم در برابر گرمای روز را به دست میاورد

مبارزه با هزار پا و کرم خاکی داخل گلدون

به طور کلی اگه خاک گلدان استریزه نباشد یا بافت نپوسیده داشته باشد بعد از مدتی هزارپا و کرم خاکی داخل خاک گلدون بیرون میان که در واقع آفت به حساب می آیند و با تغذیه از ریشه گیاه می توانند باعث صدمه زدن به گیاه شوند و گاهی نیز داخل ساقه ی گیاه رو سوراخ می کنند و از ساقه گیاه تغذیه می کنند که در این حالت نمی شود برای گیاه کاری انجام داد، پس بهتره حتما از خاک کاملا پوسیده استفاده بشود و قبل از استفاده چند روز جلوی آفتاب پهن شود که کامل استریزه شود.

1- از راههای اولیه مقابله با هزار پا داخل گلدان عدم استفاده از خزه در سطح خاک هست و بهتره روی خاک گلدان حدود ۲ تا ۵ سانتی متر از شن استفاده بشود در این حالت موقع آبیاری چون بسیاری از هزارپاها به خوبی نمی توانند داخل خاک تنفس کنن و به سطح خاک بیایند از بین می روند.
2- یکی دیگه از پیشنهاداتی که برای از بین بردن هزارپا و کرم خاکی داخل خاک گلدان وجود داره این است که گلدان را داخل یه تشت آب بزاریم و در حدی آب بریزیم که تا نصف ارتفاع گلدان آب باشد و گلدان رو برای نصف رو در این وضعیت بزاریم بماند، البته بهتراست که بین کف گلدون و کف تشت فاصله باشد که راحت آب از زهکش گلدان توسط خاک بالا کشیده بشود، با بالا رفتن آب از زهکش گلدان چون هزارپاها و کرم های خاکی از آب بدشان می آید از سوراخهای زیر گلدان خارج شده و وارد آب داخل تشت شده و خفه می شوند.
3-آخرین پیشنهاد برای از بین بردن حشرات داخل خاک، استفاده از سم دیازینون به مقدار یک سی سی در یک لیتر آب حل کرده و به فاصله ۷ روز دو نوبت خاک گلها را با آن آبیاری کنیم.

راه های فراری دادن مورچه در خاک گلدان

دانه قهوه
پوست پرتقال
حبه سیر
برگ نعناع
برگ بو
برگ گوجه فرنگی
پودر صابون
درصورت زیاد بودن مورچه ها یک ق مرباخوری سم دیازینون در یک لیتر آب حل کنید و بصورت آبیاری به گیاه بدید

روشهای از بین بردن پشه گلدان:

 کاهش میزان آبیاری: آبیاری زیاد یک محیط مناسب برای رشد انواع بیماریها و حشرات در خاک فراهم می کند‌، سعی کنید به مقدار نیاز به گیاه آب دهید. حتما باید بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شود. با آبیاری کم شما یک وقفه در زاد و ولد حشرات ایجاد می کنید و چرخه زندگی پشه های گلدان رو متوقف می کنید. پشه های گلدان هر ۶ روز یکبار تولید مثل می کنند.

جابجایی خاک:  هر روز ۳ الی ۵ سانت از سطح خاک را بهم بزنید (شبیه شخم زدن). این عمل باعث خشک ماندن خاک و جابجایی هوا در خاک و در نهایت ایجاد اشکال در زندگی پشه ها می شود.

 تمیز نگه داشتن محیط: همیشه خاک گلدان باید مرتب و تمیز باشد. برگ های افتاده شده و هرگونه نکات آموزشی در مورد شناخت و مواظبت از گل ها موادی که باعث تغذیه و رشد پشه ها میشه رو از سطح خاک بر دارید.

استفاده از تله: بین گلداها از چسب زرد برای به دام انداختن پشه ها استفاده کنید. پشه های بالغ جذب چسب ها می شوند و تا حد زیادی از تولید مثل اونها جلوگیری می کنید.

استفاده از آفت کش:  ممکن است روشهای فیزیکی و ارگانیک به خاطر انبوه پشه ها کار ساز نباشد. پس بهتراست از سموم آفتکش مثل سایپرمترین ، دیازینون ، مالاتیون و یا دورسپان استفاده کنید. همچنین با قارچکش ریشه گیاه را بشویید. قارچکشهایی مانند اکسی کلر ، بردوفیکس ، بنومیل

نکته های دیگر:  همیشه گلدان را قبل از کاشت و یا تعویض خاک با کلر یا قارچکش ضد عفونی کنید از خاک های استریل استفاده کنید. از آبیاری زیاد پرهیز کنید.اگر از خاک باغچه استفاده می کنید خاک را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای حدود ۱۲۰ درجه در کوره بپزید

روشهای ازبین بردن پشه های ریزسیاه روی خاک گلدان

  • توقف آبیاری
  • استفاده ازچسب زرد
  • ریختن شن بعمق1سانت روی خاک
  • ریختن چندحبه سیرروی خاک
  • چای سردشده بابونه
  • پودردارچین
  • سیب زمینی

گیاهان سمی:

همیشه در مورد سمی یا غیرسمی بودن گیاهان اختلاف نظرهایی وجود دارد. البته بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و گیاهانی که به عنوان گیاه آپارتمانی خطرناک شناخته می‌شود را در دسترس گروه‌های حساس یا حیوانات خانگی قرار ندهید. البته سمی بودن به این معنا نیست که همه‌ی آن‌ها کشنده هستند ولی بهتر است آن‌ها را دور از دسترس قرار دهیم تا بتوانیم بدون نگرانی از زیبایی‌شان لذت ببریم.

جالب است بدانید که گیاهان غیرسمی هم می‌توانند برای بعضی از افراد بالغ، کودکان و حیوانات خانگی مشکل ایجاد کنند. کودکان یا حیوانات خانگی می‌توانند میوه‌های کوچک، ساقه یا برگ‌های گیاهان را بخورند و با آن‌ها خفه شوند! برگ‌های نوک تیز می‌تواند پوست آن‌ها را زخم کند یا گیاهان سنگین روی آن‌ها سقوط کرده و به بدنشان آسیب برساند. قفسه‌های محکم و بلند و همچنین سبدهای آویز بهترین مکان برای نگهداری گیاهان سمی هستند. با استفاده از آن‌ها سلامت اطرافیانتان را تامین کرده و از مزایای گیاهان سالم هم استفاده می‌کنید.

دفین باخیا

فواید آسپیرین برای گیاهان

1- محلول رقیق شده آب آسپیرین برای گیاهان موجب تسریع رشد و رویش می شود و تا حدی در مقابل بیماری و آفت آن را مقاوم می کند.
2- برای گلدهی در برخی از گیاهان به صورت اسپری کردن و یا آبیاری استفاده می شود.
3- برای افزایش ریشه دهی قلمه ها در آب، این ماده به خاطر اسیدی بودن و خصوصیت ضدعفونی کنندگی باعث حذف عوامل بیماری زا یا کاهش آنها در آب قلمه ها شده و به قلمه ها اجازه می دهد بهتر ریشه زایی کنند.از این محلول می توانید برای خیساندن بذر نیز قبل از کاشت استفاده کنید همچنین می توانید بعد از کاشت نیز برای آبیاری گیاه از این محلول استفاده کنید تا جوانه زنی و رشد بهتر و سالمتری داشته باشد .
4- توجه داشته باشید که استفاده ی زیاد از این محلول به دلیل اسیدی بودن توصیه نمی شود تنها هر 2 یا 3 هفته یکبار به صورت اسپری کردن کافیست .

آیا آسپیرین به رشد گیاهان کمک میکند ؟!

این ادعا در دانشگاه رود ایسلند به اثبات رسیده است. باغدارانی که از آسپرین استفاده کردند، موجب شد تا گیاهان سالم تری داشته باشند و کمتر دچار آفت شوند . گیاهان در هنگامی که به دلایلی همچون کمبود آب، خشکی هوا و … دچار تنش شوند به صورت خودکار و طبیعی اسید سالیسیلیک تولید می کنند ، تا بتوانند با این استرس مقابله کنند. این همان عاملی است که موجب می شود تا گیاه تقویت شود و سیستم ایمنی آن بهتر عمل کند.

طبق تحقیقات انجام شده ، اسید سالیسیلیک موجب می شود واکنش ایمنی در گیاهان خانواده تاجریزی به شدت تقویت شود تا گیاه در مقابل حمله های میکروبی و حمله آفت ها مقاوم شود. اسید سالیسیک موجود در آسپرین هم باعث می شود که ترشح هورمون هایی که موجب مرگ گل می شوند ، متوقف شود. گل های چیده شده در هر حال بعد از این که چیده شوند، از بین می روند. اما با وجود آسپرین این اتفاق دیرتر می افتد. یعنی این که عمر گل های چیده شده ( مانند گل های شاخه ای : رز، نرگس ، ارکیده ، … ) بیشتر می شود .

نحوه مصرف قرض آسپرین

1 قرص آسپیرین در 3 لیتر آب حل شود ) . اجازه دهید به مدت چند دقیقه در آب بنشیند تا کاملا حل شود نه اینکه فقط در آب معلق باشد . مقدار کمی مایع ظرفشویی را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید
محلول آماده شده را داخل سمپاش و یا اسپری باغبانی بریزید و اگر متوجه شدید که هنوز به طور کامل باهم حل نشده اند کمی صبر کنید و سپس در سمپاش را ببندید.
هر دو الی سه هفته یک بار کفایت می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.